Belysning i ångdusch

02 sep 2016 16:04 - 02 sep 2016 16:05 #1 av Alexander N
Ska hos kund installera belysning i en platsbyggd ångdusch.

Hittade inget i reglerna som direkt nämner detta (endast en anmärkning om att ångbastu behandlas som vått utrymme med förhöjd temperatur), men med det jag läst känns det som att taket skulle vara med i område 1 även om höjden är över 225cm.

Det blir tätskikt och kakel även i tak. Klarar jag kraven om jag kör på IP44 med SELV/PELV slinga och placerar konverter i torrt utrymme utanför?

Någon som har erfarenhet av denna typ av installation? Klarar jag det rent praktiskt med IP44 på armaturerna, kommer dom hålla?

Något annat jag bör tänka på som är värt att nämna?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

02 sep 2016 18:29 #2 av Bo Siltberg
Svar från Bo Siltberg i ämnet Belysning i ångdusch
Jag vet inte vad ångdusch innebär konkret, eller om armaturerna är berörbara, men kan du välja inte bara SELV utan även SELV max 12 V AC så täcker du reglerna för område 0.

Sedan ska naturligtvis armaturerna klara kanske 100 % luftfuktighet. Det räcker nog inte att titta på kapslingsklassen där utan tillverkaren bör vara med på denna placering då ev problem troligen kommer på sikt.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

02 sep 2016 19:41 #3 av Robin Strandberg
Fiberoptik kanske kan vara en lösning. Det finns rätt många tillbehör till fibern nuförtiden så det ser ut som en liten downlight, ljuskrona osv.

Projekt & Servicetekniker
Niko Home Control

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

03 sep 2016 09:28 - 03 sep 2016 09:30 #4 av Claes Börjesson
Tylö bastu LED Min dotter har fiberoptik i sin dusch, trots dubbla fibersystem så är det bra mörkt. Likaså så låter det om fläktarna i fiberoptiken.

Tylö har LED för bastutak: Tylö bastu LED

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

03 sep 2016 10:00 #5 av Rikard Ågren
Svar från Rikard Ågren i ämnet Belysning i ångdusch
Hide a lite heat spot

Projektledare el, styr och automation

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

03 sep 2016 13:14 #6 av Alexander N
Svar från Alexander N i ämnet Belysning i ångdusch
Tack Claes och Rikard för tips på armaturer. Har kikat på dessa, skulle kunna funka men dom är anpassade för bastu och detta är i första hand ett duschutrymme, temperaturerna kommer inte bli så särskilt höga. Vill helst ha något med lite mer kraft i.

Bo, SELV <30VDC kommer jag ligga på så det kravet fixar jag. Dock hittar jag ingen bra takarmatur med IPX7, kolla på några markarmaturer man skulle kunna sätta men känns sådär snyggt.

Framgår inte i dokumentationen från nån av tillverkarna jag brukar köra med om armaturerna klarar 100% luftfuktighet (nämns inte alls), får bli ett samtal på måndag.

Känns även som man får ta och friskriva sig från eventuella problem med tätskikt, men det droppar ju neråt så bör inte bli några problem i taket.
Följande användare sa tack: Bo Siltberg

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

04 sep 2016 13:50 #7 av Lars Blomkvist
Kör på RGB list under sittbänken.

Den som inte söker finner inga svar :) ibland

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

25 maj 2022 16:52 #8 av Billan
Svar från Billan i ämnet Belysning i ångdusch
tänkte bumpa tråden lite här nu.

Håller just nu på med en lägenhet i stockholm där Ångbastu håller på att byggas i "spa-delen" . har förberett för några spottar i taket och innan kanalisation utfördes så fick vi OK på att köra med DesignLights bastuspot de kommit med.

taket sitter + att de börjat tätskikta nu denna vecka. kommer dröja lite innan de fortsätter pga ändringar.

iallafall... jag ringde designlight bara för att dubbelkolla om deras bastuspot var godkänd för montage i ångbastu. Svaret blev "NEJ" även hidealites HEAT SPOT är inte heller godkänd för montage i ångbastu. jag måste alltså tänka om och undrar nu ifall någon här kört med annan modell/fabrikat som är godkänt för detta ändamål.

OBS! kunden hatar linjär belysning så LED-strip är uteslutet


Billan

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

25 maj 2022 21:05 #9 av Magnus H
Svar från Magnus H i ämnet Belysning i ångdusch
Är det något finländare kan är det bastu.

Här har du ångbastubelysning.

www.cariitti.fi/tuote-osasto/hoyrysaunat/

I have not failed. I've just found 10,000 ways that won't work.
Thomas A. Edison
Följande användare sa tack: Billan

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

26 maj 2022 08:44 #10 av Billan
Svar från Billan i ämnet Belysning i ångdusch

Magnus H skrev: Är det något finländare kan är det bastu.

Här har du ångbastubelysning.

www.cariitti.fi/tuote-osasto/hoyrysaunat/



HYVÄ!!!! :cheer:

Tack!

Finnarna verkar gilla just GULD och RGB :blink: :blink:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.061 sekunder

Senaste foruminlägg