Utelämnande av överlastskydd

22 aug 2014 06:23 #21 av Ronnie Lidström

Mats Jonsson skrev: Och det är ju inte installatören som ska avgöra det framtida behovet. Det är ju beställaren som avgör investeringskostnaden i förhållande till sitt behov. Så här står det i svensk standard, punkt 132.3 i SS 4364000:
Antal och slag av strömkretsar för belysning, uppvärmning, motordrift, styrning, signalöverföring, telekommunikation för informationsöverföring med mera fastställs på basis av:
...
förutsedda framtida behov, om sådana specificerats.


Lämnar man onödigt mycket reservutrymme kan ju kunden uppfatta det som ocker.

Mats Jonsson, Eltrygg Miljö AB


Exakt! Du har så klart rätt att det är kunden som ska bestämma vilken anläggning de vill beställa. Men ofta (med mindre kunder som inte har egna konsulter, eller har anlitat någon) så vet de inte själva riktigt vad de vill ha och framförallt vad de kommer att behöva i framtiden. ;)

Men lämnar man anbud som kommer att jämföras med andra anbud är det ju viktigast att noga specificera vad som ingår.

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

24 aug 2014 17:10 #22 av Mats Persson

Ivar Ryding skrev: Det jag försöker få fram är att visst kan man dimensionera perfekt och spara en liten slant, men vi måste ju tyvärr räkna med tomten som kommer efteråt och börjar pula.


Varför ska vi räkna med pulare? Du får ju lämna dokumentation över hur anläggningen är konstruerad.

Elinstallatör ABL
Det jag skriver är mina egna tankar och funderingar...Inte säkert att allt stämmer till 100% ;)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

24 aug 2014 17:55 #23 av Ivar Ryding
För att pulare (och även mindre begåvade elektriker) är en del av verkligheten vi lever i. Att gardera sig lite mot hemmapulare är ett billigt sätt att spara liv.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

24 aug 2014 18:02 #24 av Mats Persson
Blir lite svårt att veta var gränsen går känner jag, när det inte räcker att man följer SS... Vilka rekommendationer i SS ska man se som för lite?

Hur gör du när du är på gränsen vad utlösningsvilkoret klarar av? Det kan ju vara så att en hempulare hänger på 10m kabel till där du satte sista uttaget.... Hur mycket marginal har du på dina jobb?

Man kan ju liksom inte ansvara för vad en person gör senare i en elinstallation, enligt mig...

Elinstallatör ABL
Det jag skriver är mina egna tankar och funderingar...Inte säkert att allt stämmer till 100% ;)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

24 aug 2014 18:40 #25 av Olle Andersson

Ivar Ryding skrev: För att pulare (och även mindre begåvade elektriker) är en del av verkligheten vi lever i. Att gardera sig lite mot hemmapulare är ett billigt sätt att spara liv.


Jag förstår inte riktigt hur du menar. Om man bygger en anläggning så att den fortfarande är säker trots att man i delar av den inte följt regelverket så har man ju då egentligen följt regelverket i alla delar utom att dokumentera vad man gjort och arbetat utan behörighet. Två saker som hamnar rakt under pappersarbetsfliken.
Tolka mig inte fel, jag tycker det är viktigt att man både har behörighet och dokumenterar avvikelser från standard.

Däremot kan jag inte rent tekniskt se skillnaden på att en elektriker utan behörighet jobbar lite extra hemma (något som jag tror ganska många här kan hålla med om är ett ringa brott) och fallet ovan. Ingen av dem får göra det, och båda gör "tekniskt rätt".

Som Mats var inne på så ser jag även svårigheter i hur man rent tekniskt ska göra för att uppnå detta skydd. Hur ska man i förväg veta hur galet denna hemmapulare kommer att koppla och hur ska man kunna installera skydd för att hindra detta.
En annan relevant fråga är hur man ska förhindra denna hemmapulare från att inte koppla ur den skyddsutrustning när den koppling han gjort bara gör så att skyddet löser ut hela tiden.

Jag tror att man ska släppa idéen att försöka förebygga att någon annan gör fel. En installatör ska ta ansvar för att det arbete han utför är enligt reglerna. En anläggningsägare ska ta ansvar för att hans anläggning är i korrekt skick. Några andra ansvarsfördelningar kommer att bli problem.


Sen för att kommentera hurvida man ska dimensionera med reservkapacitet eller inte. Man måste skilja på vad som är bra och vad som är tillåtet. Det är tillåtet att inte lämna reservkapacitet men jag tror inte någon tycker det är bra. På samma sätt som att det är tillåtet att tillverka bilar utan AC, radio, kopphållare, fönsterhissar osv... Men hade du varit nöjd med en sådan bil?
Och vad hade du tyckt om försäljaren som sålt bilen till dig med orden "en billig bil som uppfyller alla regler"? Och när du klagar så säger han "Men enligt standard blah blah blah så åligger det dig att specificera detta innan beställning"

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.032 sekunder

Senaste foruminlägg