Behörighetskrävande att installera solceller?

21 apr 2014 19:06 #1 av Michell Martic
Nå, som rubriken lyder:
Är det behörighetskrävande att utföra installationen av en solcellsanläggning?
Jag tror de flesta är eniga att installationen av växelriktaren är behörighetskrävande, eller? Den ska ju trots allt anslutas permanent, samt att det kräver en del ingrepp i centralen, eller annorstedes om man väljer att mata in någon annanstans.
Men sammankopplingen av panelerna på DC-sidan då, är detta behörighetskrävande? Spänningen av flera sammankopplade paneler kan ju vara sådan att den kan utgöra fara för person eller egendom. Likaså strömmen. Den är dessutom fast installerad.
Bör man även klassa det som AMS? Även om man täcker över panelen så är den ju i ett genererande tillstånd.

För vissa så är detta självklart, för andra inte. Kom med synpunkter.

Min uppfattning är att det inte är helt ovanligt att DC-sidan av installationen utförs av folk själv, alltså utan behörighet. Många gånger är det snabbkontakter mellan panelerna nämligen och elektrikern verkar sällan vara med vid just uppsättning av panelerna.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

21 apr 2014 19:39 #2 av Lars Blomkvist
Har ställt frågan till ESV och fått svaret att det ej krävs behörighet på DC sidan.
Detta på grund av att det är snabbkoppling mellan panelerna!
Ska leta reda på deras svar.
Personligen så kan jag tycka att det är lite knäppt att privatpersoner mm kan koppla upp till 900V!
Varit med om detta ett flertal ggr.

Den som inte söker finner inga svar :) ibland

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

22 apr 2014 10:06 #3 av Christer Djerf
Elinstallatörsförordningen är ju ganska klar på denna punkt anser jag:

2 § I denna förordning avses med elektrisk starkströmsanläggning, en anläggning för sådan spänning, strömstyrka eller frekvens som kan vara farlig för person eller egendom,

3 § Denna förordning gäller vid elinstallationsarbete som avser utförande, ändring eller reparation av en elektrisk starkströmsanläggning.
Förordningen gäller vidare vid elinstallationsarbete som avser fast anslutning av anordning till en starkströmsanläggning och losskoppling av fast ansluten anordning från en sådan anläggning.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

22 apr 2014 10:22 #4 av Mats Jonsson

Christer Djerf skrev: Elinstallatörsförordningen är ju ganska klar på denna punkt anser jag:

2 § I denna förordning avses med elektrisk starkströmsanläggning, en anläggning för sådan spänning, strömstyrka eller frekvens som kan vara farlig för person eller egendom,

3 § Denna förordning gäller vid elinstallationsarbete som avser utförande, ändring eller reparation av en elektrisk starkströmsanläggning.
Förordningen gäller vidare vid elinstallationsarbete som avser fast anslutning av anordning till en starkströmsanläggning och losskoppling av fast ansluten anordning från en sådan anläggning.


Vad var det som blev ganska klart med denna text? Snabbkopplingsdon har vi i andra installationer, t ex för uttag och belysning inom kontor och det betraktas inte som behörighetskrävande elinstallationsarbete. Att utföra ett vindkraftverk är inte behörighetskrävande elinstallationsarbete, här bygger man något enligt ett direktiv, maskindirektivet.

Kan en solcellsanläggning inklusive växelriktaren vara en produkt enligt lågspänningsdirektivet? CE-märkt som en produkt, som en fungerande enhet och att endast anslutningen av växelriktaren till starkströmsanläggningen då ska utföras av elinstallatör. Tror inte det fungerar så i dag men om solceller och växelriktare levereras och dokumenteras som en enhet så kanske det faller utanför elinstallatörsförordningen.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

22 apr 2014 12:53 #5 av Michell Martic
Där är ett sätt att se på det.

Men vad är det då som gör att man måste ha behörighet för vilken godtycklig installation som helst då? Är det först när den ansluts till den övriga fasta installationen som den kan anses utgöra en del av en starkströmsanläggning och ej längre skulle kunna gå under en CE-märkning?

Jag hittar liksom inte vad som skulle skilja en solcellsanläggning från en annan starkströmsanläggning.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

22 apr 2014 14:34 #6 av Christer Djerf
Allt är ju tolkningar förstås, men eftersom jag anser att det är en anordning som ska anslutas fast till elnätet samt att spänningen och strömstyrkan kan vara farlig för person eller egendom så ter det hela sig ganska enkelt.

Men som med allt annat så kan man ju göra det mer komplicerat, men vad vinner vi på det?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

22 apr 2014 18:11 #7 av Mats Jonsson

Christer Djerf skrev: Allt är ju tolkningar förstås, men eftersom jag anser att det är en anordning som ska anslutas fast till elnätet samt att spänningen och strömstyrkan kan vara farlig för person eller egendom så ter det hela sig ganska enkelt.

Men som med allt annat så kan man ju göra det mer komplicerat, men vad vinner vi på det?

Solcellsanläggningen är ingen anordning. En anordning använder el, inte producerar el.

Vad vi vinner på att krångla till det? Ja, ingenting för den som är elinstallatör. Men frågan var om det är behörighetskrävande.

Det är inte farlighetsgraden som avgör om det är behörighetskrävande eller inte. En elutrustning för en pappersmaskin, 10 kV och flera transformatorer om flera MVA, betraktas nog som farliga men omfattas ändå inte av behörighetskraven i elinstallatörsförordningen. Här kan en amerikansk leverantör använda egen personal för utförande utan att de måste skaffa svensk behörighet. För deras del är det en vinst.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

22 apr 2014 18:19 #8 av Mats Jonsson

Michell Andersson skrev: Där är ett sätt att se på det.

Men vad är det då som gör att man måste ha behörighet för vilken godtycklig installation som helst då? Är det först när den ansluts till den övriga fasta installationen som den kan anses utgöra en del av en starkströmsanläggning och ej längre skulle kunna gå under en CE-märkning?

Jag hittar liksom inte vad som skulle skilja en solcellsanläggning från en annan starkströmsanläggning.

Utförande av ett generatoraggregat omfattas inte av elinstallatörsförordningen. Och det beror på att det är en produkt som ska utföras enligt en produktstandard. Med allt vad det innebär med dokumentation med mera. Om man kan tillverka solcellsanläggning som en produkt vet jag inte men en produkt ska CE-märkas enligt ett direktiv och då omfattas den inte av elinstallatörsförordningens bestämmelser.

Det är aldrig en tolkningsfråga. Antingen är det en elektrisk starkströmsanläggning, det vill säga något som inte omfattas produktstandard och som uppförs unikt vid varje tillfälle. Eller så är det en produkt som omfattas av en standard och monteras på ett förutbestämt sätt enligt standarden.
Följande användare sa tack: Michell Martic

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

22 apr 2014 19:50 - 22 apr 2014 19:56 #9 av Michell Martic
Det är väl den typen av generalisering jag efterlyste. Antingen produkt, med allt vad det innebär (CE, EG, Produkt ansvarig o s v), eller behörig installatör.

Men många gånger så är det något däremellan som tillämpas...
EDIT: Men då är det väl, som du skrev Mats, något som ska klassas som en produkt i sin helhet.
Har svårt att tänka mig att de flesta anläggningar skulle gå att göra detta med då kund beställer paneler från en tillverkare och växelriktare från en tillverkare o s v.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

22 apr 2014 20:18 - 22 apr 2014 20:21 #10 av Lars Blomkvist
Från ESV:

Hej.
Här kommer svar på din fråga, om jag har förstått den rätt:
Installation av anläggningsdelar inom det inringade området, är inte behörighetskrävande om de utförs med snabbkopplingsdon. Se bifogad bild.


Den som inte söker finner inga svar :) ibland
Bilagor:
Följande användare sa tack: Michell Martic

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

22 apr 2014 20:54 #11 av Michell Martic
Problemet med svaren man får från verket är att de tyvärr inte alltid själv vet riktigt vad som gäller, eller vad de själv menar. Eller hur de tänkt för den delen heller. :(

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

23 apr 2014 06:24 #12 av Christer Djerf
Som jag tolkar det så är det allt som oftast en tolkningsfråga, sen att det aldrig kan vara det är ju en annan sak, för tydligen så är det ju faktiskt just så (om jag tolkar det rätt!).
Ta t.ex. denna ursprungsfråga, pudelns kärna verkar ju ligga i att man inte kan tolka regelverket och därigenom följa gällande regler.

Vad beror då det på?
Enligt mig så beror det på att vi alla tolkar budskap utifrån den egna personligheten och bakgrunden.
Då kommer ju den delikata frågan i centrum: Vem har då tolkningsföreträde och varför?

Bryter man sedan ner frågorna så blir det ännu mer intressant.
Ta t.ex. en kabel, den omfattas ju av en produktstandard OCH så ingår den som en del i en elinstallation.
Den är behörighetskrävande att ansluta OM den inte har snabbkopplingar, men hur är det med att förlägga den, dimensionera den och skydda den mot övriga påfrestningar?

Ska man tolka elsäkerhetsverkets svar att det inte är behörighetskrävande att ansluta den som att det även är ok att förlägga den utan behörighet eller ska man tolka det som om det just är vad som säger, att det är ok att trycka ihop anslutningarna utan behörighet?

Vilket praktiskt värde har då att själva hopkopplingen inte är behörighetskrävande? (om jag har tolkat det hela rätt, vilket inte alls är säkert!)

Som ni ser, inga svar utan bara mer frågor, men jag tycker att det är ganska intressant för vi vill ofta se världen som svart eller vit eller att den faktiskt består av många nyanser av grått?

Till syvende och sist så bör ju allt ändå syfta till att vi undviker olycksfall!

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

23 apr 2014 19:35 - 23 apr 2014 19:36 #13 av Lars Blomkvist
Praktiskt värde är väl att ofta så är det inte elinstallatörer som monterar panelerna utan "takmontörer".
I detta fall så ska det vara med en installatör endast för att plugga ihop kontakterna mellan panelerna.
Dessutom så måste beräkningar utföras innan installation angående belastningar mm på DC sidan, oftast av tillverkare av panelerna eller återförsäljare typ Rexel.

Däremot anslutningen mot växelriktaren på DC sidan är lite knepigare då man måste kontaktera MC4 kontakter ofta med full spänning från panelerna om det är sol.

Övrigt: när jag föranmälde en anläggning till Vattenfall så sa dom att jag skulle skriva på föranmälan att det endast gällde AC sidan, annars vart jag automatiskt ansvarig för DC sidan :unsure:

Den som inte söker finner inga svar :) ibland

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

24 apr 2014 08:35 #14 av Mats Jonsson
Det har ju aldrig varit behörighetskrävande att ansluta en byggströmscentral med gummikabel, stickpropp och uttag. Varför skulle då andra regler gälla för andra snabbkopplingsdon?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

24 apr 2014 09:41 #15 av Christer Djerf
Håller med helt och hållet vad det gäller anslutningen, däremot bör man ju fokusera på förläggningen och dimensioneringen av kabeln, denna bör ju fortfarande vara behörighetskrävande, framförallt vid t.ex. enstodon där kabeln inte blir tillfälligt förlagd.

Att sedan en DC-kabel i t.ex. en solcellsanläggning skulle bli mindre kritisk att förlägga bara för att den inte ingår i definitionen av en anordning, det har jag lite svårt att ta till mig.
Kanske är definitionen av en anordning förlegad, hur klassar man t.ex. då en hiss som för tillbaka energi till elnätet vid bromsning?
Är det en anordning bara ibland, dvs enbart när den förbrukar energi eller kan det vara så att det egentligen inte spelar så stor roll vilket håll energin flödar, vi har ju ändå samma fysikaliska egenskaper och begränsningar att ta hänsyn till i vår anläggning!?

Sedan kan man ju ändå fundera på om det är mer säkert att man först monterar snabbkopplingsdon på en kabel för att sedan ansluta den kontra att man "bara" ansluter den...det ena jobbet kräver i alla fall inte behörighet.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.115 sekunder

Senaste foruminlägg