Får man klamra anslutningssladd/gummikabel?

03 feb 2014 13:03 #1 av Pelle Svensson
Jag har lärt mig att man inte får klamra "sladd". Men var går gränsen?

Får man fästa upp en gummikabel till en maskin med buntband i en metallskena?

Finns det någon begränsning på längd på sladden?

En kund vill flytta en maskin 2 meter i sidled. Att dosa och flytta 3fasuttaget känns lite överdrivet. Kan jag bara strippa gummikabel i ett "R4-järn" på väggen 2 meter?

Även om det inte riktigt är tillåtet så måste det ju vara bättre än att gummikabeln ska ligga på golvet och riskera skador.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

03 feb 2014 13:33 #2 av Rikard Ågren
Jag har fått lära mig att det är tillverkarens anvisningar som gäller

Projektledare el, styr och automation

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

03 feb 2014 18:26 #3 av Martin
Jag buntar då hellre en gummikabel på ett järn 1-2m än flyttar en hel installation för det lilla.
Man ska ju inte utföra en installation med gummikabel men att dra TC är väl gränsfall.
Man får ju trotts allt se det som så att gummikabel ska tåla lite mer stryk och vibrationer än en vanlig kabel gör så varför inte bunta den ett par gånger så att den får en "bra" väg innan den avslutas i dosa etc.

42

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

03 feb 2014 19:08 #4 av Stefan Ericson
Hej på er!
Pelle gör som du tänkt. En besiktnings man skulle gnälla på kablar på golvet och skulle inte upptäcka klamrade gummi kabeln. Det är min erfarenhet.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

03 feb 2014 19:30 #5 av Joakim Grafström
Detta med sladdar och flexibla kablar (som tidigare kallades anslutningskablar och anslutningsledningar) har en lång historia.

På den gamla tiden, då Gula boken var det som gällde, fanns §32, vilken angav något i stilen att: ”anslutningsledning får ej utgöra ersättning för fast installerad ledning”. Detta fick till följd att sladdar och flexibla kablar, helt oförtjänt, blev helt uteslutna som t.ex. klamrade.

Den dåvarande elsäkerhetsvårdande myndigheten hade, såvitt jag vet, avsikten med §32 att elinstallationen inte skulle bestå av skarvsladdar som t.ex. kunde ligga okontrollerat ihoprullade och dragna genom dörröppningar. En sådan installation medförde förstås en förhöjd risk för elolyckor och bränder.

Däremot är det tveksamt att det skulle vara särskilt farligt att klamra en sladd eller en flexibel kabel på en vägg. Det är t.o.m. att föredra om vibrationer förekommer i närheten.

Sedan Blå boken gavs ut (1994) finns inte längre någon §32 som kan övertolkas.

Såvitt jag har koll används sladdar frekvent både för utanpåliggande och infälld installation då snabbkopplingsdon används för sammankoppling av ledningssystemet. Jag tror inte tillverkarna längre har några ”§32-restriktioner”.

SEK Svensk Elstandard
www.elstandard.se
Följande användare sa tack: Ronnie Lidström, Bo Siltberg, Svenne Eriksson

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

03 feb 2014 20:01 #6 av Claes Börjesson
När jag klamrar gummikabel gör jag det alltid med plastklammer, om kabeln dras loss så skadar plastklammern inte gummikabeln.

Det skall alltid (?) sitta en dragavlastning i var ände.

Över huvud taget brukar jag försöka alltid sätta ett par klammer direkt efter dosan/dragavlastningen, om det blir ett hårt drag på anslutningsledningen är det bara en eller några klammer som ryker och inte dosan/nippeln.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

06 feb 2014 19:37 #7 av Billan
Jag slängde upp en trådstege (smala varianten) en bit ovanför golv en gång när jag var med om en liknande situation. Så fick ansl.kabeln ligga löst i den

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

06 feb 2014 20:44 #8 av Fredrik högberg
En annan lösning till din är väl att ta ett VP rör som kabeln får ligga i som du klammrar fast på väggen den lösningen finns på/i dem flesta större fläktar.
eller så gör du som Billan

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

06 feb 2014 21:40 #9 av Lars Blomkvist
Anslutningskabel i rör? Räknas väl då som fast installation.
Löjlig regel detta att man inte får fästa anslutningskabel i vissa fall. Hur många har inte stripat anslutningskabel när man installerar en pendelarmatur?

Den som inte söker finner inga svar :) ibland

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

06 feb 2014 21:56 #10 av Bo Siltberg
Var hittar du regeln att flexibla kablar inte får klamras? Eller att den inte får läggas i rör?
Elinstallationsreglerna 521.9 tillåter fast förläggning och flexibla rör om tillverkaren godkänner det.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

07 feb 2014 08:51 #11 av Lars Blomkvist
Anslutningskabel i rör? Räknas väl då som fast installation.

Hävdar inget, detta var mer en fråga :lol: glömde frågetecken på sista raden.

Lite jobbigt att ringa tillverkare varje gång man ska fästa dessa ledningar :smack:

Den som inte söker finner inga svar :) ibland

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

07 feb 2014 11:16 #12 av Lars Sundbom
Vad sägs om att använda det sunda förnuftet i frågor som dessa? Så länge inte åtgärden påverkar funktionen eller elsäkerheten i anläggningen på något negativt sätt så torde inte detta vara ett problem. Sannolikt kommer tillverkaren, i frågor som dessa, att hänvisa till föreskrifterna.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

07 feb 2014 11:18 - 07 feb 2014 11:20 #13 av Bo Siltberg
Nä, man kommer långt med sunt förnuft för tillverkarna är ganska fega med att vidga på användningsområdena för kablar.

EDIT: Precis så ja, våra hjärnvågor var visst synkade här i både tid och tanke :tummeupp:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

07 feb 2014 18:41 #14 av Mats Jonsson
Den här typen av frågeställningar finner jag ofta ganska intressanta. Elinstallationsarbete får endast utföras av, eller under överinseende av elinstallatör, det vill säga en person som av staten har meddelats behörighet att bedriva denna farliga verksamhet. Vem är bättre rustad att avgöra vad som är lämpligt val av elmateriel i det enskilda fallet än elinstallatören?

För min del anser jag att elinstallatören är ansvarig för att installationen ger en betryggande säkerhet och staten har bevisbördan att påvisa att så inte är fallet.

Om jag som elinstallatör väljer en flexibel kabel för att den bättre motstår påfrestningar från till exempel vibrationer eller rörelser mellan anläggningsdelar, så är det ju ett medvetet val jag gör. Jag har valt en lösning som jag anser ger bästa funktion och acceptabel elsäkerhet. Valet måste ju vara så väl avvägt att jag sedan kan stå för denna lösning även om någon vill ifrågasätta lösningen. Det här saknar jag hos många elinstallatörer. Så fort en besiktningsman börjar ifrågasätta så vacklar ofta elinstallatören. Här kan man beakta att en besiktningsman inte ens behöver ha behörighet och i många fall är så fallet.

Använd er tekniska kunskap, välj och installera elmateriel så att ni vågar stå för den valda lösningen och om ni gjort det, då vågar ni också hålla fast vid denna lösning även om någon ifrågasätter utförandet.

Och som Joakim skrev tidigare så finns det flera missuppfattningar om flexibla kablar. Men för den skull ersätter inte en elinstallatör i normalfallet EKRK med gummikabel då den i allmänhet har kortare livslängd och ger ett sämre estetiskt utförande.

Problemet med att klamra en flexibel uppkommer om en del av kabeln ska vara just flexibel, det vill säga kabeln matar utrustning som förflyttas. Då kan det uppkomma förslitningsskador beroende på hur klammern är utformad.
Följande användare sa tack: Lars Blomkvist, Lars Sundbom

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

07 feb 2014 19:04 - 07 feb 2014 19:05 #15 av Patrik Hedlund

Fredrik högberg skrev: En annan lösning till din är väl att ta ett VP rör som kabeln får ligga i som du klammrar fast på väggen den lösningen finns på/i dem flesta större fläktar.
eller så gör du som Billan

Det tycker nog jag låter som en ganska bra idé. Om man har två meter VP-rör och sedan hänger det slack på gummikabeln i bägge ändar så syns det att det bara är ett sätt att fästa upp kabeln och inte att den är fast installerad.

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall
Följande användare sa tack: Bo Siltberg

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

07 feb 2014 20:25 #16 av Bo Siltberg
Tack för att du anknyter till trådens ämne, 2 meter handlade det om, inte 200.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

07 feb 2014 21:01 #17 av Michell Martic
Eller så säger man till kunden: "Det går inte. Det kommer kosta minst en miljard. Den får stå där den står!"

Önskar man hade stake att följa Mats linje, men man blir så lätt skrämd som "lågutbildad" installatör när besiktningsmannen börjar rabbla. Även om besiktningsmannen har fel, hur ska man kunna vinna? Om det är till försäkringsbolag som begär besiktningen så lyssnar de ju bara på sin egen gubbe och vet knappt vad allmän behörighet innebär.

Jag har sprungit på många EN-protokoll. Ibland är de helt ute och cyklar, ENs gubbar.
Följande användare sa tack: Marcus

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

10 feb 2014 15:57 #18 av Stig Ove Strömstedt
Idag så fick jag se en gummikabel med stickpropp från ett uttag övergå till fast installation med tc, i ett annat utymme tillbaks till ett grenuttag. Från grenuttaget till en ny fast installation med en kabel limmad i ett terrarium för att till slut mynna i en lös akvariepump 230V. Om man ska tolka kommentarena så är detta godkänt men kanske ej så seriöst.

Elkonsult

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

10 feb 2014 16:58 #19 av Bo Siltberg
Jag tycker inte man ska tolka enskilda regler med huvudet i sanden. Det du beskriver tycker jag faller på flera allmänna punkter i del 13 av reglerna.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

12 feb 2014 15:07 #20 av Emil Hallberg
läste nyligen om detta, som jag förstod det så får den inte klamras då det oftast är en kabel som ska kunna "röra på sig" och det blir för mycket påfrestningar således på sladden över tid vilket gör att den kommer behöva bytas. då sladdar oftast används till motorer. sedan förstod jag det som att om det är något som ska klamras bör man välja en styvare kabel t.ex. en EKK eller en EKKR(kommer kanske ihåg fel?).

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.054 sekunder

Senaste foruminlägg