Klarläggande; kontroll före idrifttagning

16 jan 2011 19:32 #1 av Rikard Ågren
Kan någon klarlägga vem som är ansvarig för att kontroll före idrifttagning genomförs? Är det elyrkesmannen (arbetaren) eller elinstallatören (chefen, den behörige)? Eller är det någon som ska delegeras till de anställda?

Projektledare el, styr och automation

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

16 jan 2011 19:39 - 16 jan 2011 19:39 #2 av Ronnie Lidström
Det är väl förmodligen chefen som är ansvarig att se till att de anställda gör de kontroller som krävs.

Chefen är ju ansvarig att se till att alla anställda elektriker går utbildningar för att klara allt sånt här.

Alla som jobbar med EL ska ju ha gått kurs tex i Nya Elinstallationsreglerna. Här verkar de flesta skita i att skicka sina elektriker på kurser.. för det är jävligt svårt att få någon att anordna kurs.. De blir bara inställa pga för få anmälda :S :smack:

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

16 jan 2011 19:52 #3 av Rikard Ågren
Jag gick kurs i ansvarsbiten, nya föreskriftern och ställningsmontage i Skellefteå, men det vara bara elare från byarna och inlandet med på kurserna :)

Jag vill bara minnas att jag läst att ansvaret för KFI ligger på arbetsgivaren/den behörige så länge han inte delegerat ut den uppgiften till sina anställda. Men jag kan minnas fel såklart

Projektledare el, styr och automation

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

16 jan 2011 20:24 #4 av Mats Persson
Nej, något krav att gå kurs i elinstallationsreglerna finns inte!
Finns ej heller något krav på hur ofta du ska gå kurs i elsäk fs 2006:1 (tidigare avd C).... När vi hade avd c så har jag för mig man skulle gå kurs vart annat år.

Självklart är det den behörige som är ansvarig. Men man har ju ett egenkontroll ansvar. Du ska titta efter så du anslutit ledningar på rätt plint osv. Men något djupare ansvar har man inte såsom mätningar osv...
Får du en delegering av kontrollansvaret så ska där i den delegationen stå EXAKT vad du ska kontrollera osv. Du har även rätt att kräva utbilning om du känner dig osäker på något, alternativt inte gå med på delegeringen. Du ska även få extra betalt för en delegering, men det är en annan tråd..

Elinstallatör ABL
Det jag skriver är mina egna tankar och funderingar...Inte säkert att allt stämmer till 100% ;)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

16 jan 2011 20:46 - 16 jan 2011 20:50 #5 av Ronnie Lidström
Nej det finns inget krav att gå någon specifik kurs. Men det är ju ditt ansvar som arbetsgivare att se till att dina anställda har rätt kunskap för att utföra det arbete som de anställda att göra.... eller? :whistle:

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

16 jan 2011 21:06 #6 av Mats Persson
Jo det är klart att det är arbetsgivarens ansvar att se till att de anställda har kunskap att klara av de arbetsuppgifter de får..
Men hur han väljer att göra det är en helt annan sak, det kan ju vara internutb, kurser, tydliga handlingar till varje jobb, osv...

Elinstallatör ABL
Det jag skriver är mina egna tankar och funderingar...Inte säkert att allt stämmer till 100% ;)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

16 jan 2011 21:28 #7 av Rikard Ågren
Det innebär ju i praktiken att chefen får komma ut och mäta allt innan huvudbrytaren vrids på, såvida han inte delegerat mig detta

Projektledare el, styr och automation

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

16 jan 2011 21:41 #8 av Mats Persson

Elinstallatör ABL
Det jag skriver är mina egna tankar och funderingar...Inte säkert att allt stämmer till 100% ;)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

16 jan 2011 22:06 #9 av Rikard Ågren
Och vad händer om jag som anställd driftsätter en anläggning utan att ha full koll på KFI och ej heller blivit delegerad detta, med följd att något går allvarligt fel - blir jag personligen ansvarig då?

Projektledare el, styr och automation

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

16 jan 2011 22:28 - 16 jan 2011 22:31 #10 av Mats Persson
Ja visst kan du bli det. Du får ju inte driftsätta en anläggning som inte har testats i betryggande omfattning. Fast sen kan ju den behörige själv avgöra vad han anser ska testat, har för mig att det står i föreskriften typ att det ska testas i betryggande omfattning.
Men sånna här saker ska inte vara något problem, har svårt att se varför en arbetsgivare skulle slarva med delegeringen, det är ju ett problem mindre för honom.

De här ansvarsfrågorna är inget du ska ta lätt på och bara rycka lite på axlarna med.. Fungerar inte detta på din firma så är mitt tips att du tar en diskusion med chefen och er klubb, har ni ingen klubb så prata med någon på avdelningen (facket)... Viktigt att att man vet vad som gäller!

Elinstallatör ABL
Det jag skriver är mina egna tankar och funderingar...Inte säkert att allt stämmer till 100% ;)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

17 jan 2011 06:14 #11 av Rikard Ågren
Ja verkligen. Och att man har den utrustning och kunskap som krävs. Men det brukar inte vara så populärt att rota i sånt här på mindre företag

Projektledare el, styr och automation

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

17 jan 2011 10:10 #12 av Mats Persson
Populärt eller inte.. Vissa saker måste man ta tag i.. Tycker inte arbetsgivaren att säkerheten är viktiga frågor så hade iallafall jag sett mig om efter ett nytt jobb..

Elinstallatör ABL
Det jag skriver är mina egna tankar och funderingar...Inte säkert att allt stämmer till 100% ;)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

24 jan 2011 19:55 #13 av Marcus Lundström
Ja det stämmer, en elanläggning ska provas i betryggande omfattning och det finns inga krav på dokumentation eller att man följer Svenska standards "Kontroll före idriftsättning". Detta regleras i § Elinstallatörsförordningen.

Allt arbete av anställda obehöriga elektriker sker ju under överseende av behörig. Rimligtvis delegeras ansvaret för KFI till den enskiljde elektrikern eller ledande montör med bakgrund i att de fått instruktioner hur proverna ska utföras. Och att de kontaktar den behöriga om de är osäkra.
Nu är det ju inte ovanligt att den med behörighet har mindre kunskap än vad elektrikern har men då är det ju inga problem heller.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

24 jan 2011 20:32 #14 av Mats Persson
Visst är det problem om den behörige har mindre kunskaper än elektriker.. Som elektriker ska du ju kunna vända dig till den behörige om du är osäker på vad nu än det må vara...
Men jag vet att det är som du säger :) Men jag tycker att det är problem när den behörige inte är delaktig i själv el verksamheten...

Elinstallatör ABL
Det jag skriver är mina egna tankar och funderingar...Inte säkert att allt stämmer till 100% ;)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

24 jan 2011 21:06 #15 av Rikard Ågren
Ännu värre när den behörige inte alltid är intresserad av regelverk, tillverkares anvisningar och säkerhetstänk och förväntar att de anställda ska ha samma inställning

Projektledare el, styr och automation

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

25 jan 2011 11:41 #16 av Tomas Karlsson
Det är verkligen inget bra utgångsläge du jobbar under då Rikard. På lite sikt bär det ju gärna utför och det är synd. Är ni inte några fler som jobbar där så att ni succesivt kan höja ribban lite?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

25 jan 2011 16:45 #17 av Rikard Ågren
Sannerligen inte. Det är förändring på G. Till det sämre för den berörde arbetsgivaren. Man kan ju knappast räkna med att få behålla nån kompetens med de villkoren och arbetsmiljön

Tyvärr tror jag att detta är allt för vanligt bland mindre arbetsgivare

Projektledare el, styr och automation

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

13 feb 2011 14:49 #18 av Ronnie Lidström
Hittade en ny(?) bra bok om Kontroll före idrifttagning. Har inte riktigt hunnit läsa den ännu dock (som de flesta av mina bökker :stubben: )

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

13 feb 2011 14:57 #19 av Patrik Hedlund

Ronnie Lidström skrev: Hittade en ny(?) bra bok om Kontroll före idrifttagning. Har inte riktigt hunnit läsa den ännu dock (som de flesta av mina bökker :stubben: )

Firman köpte den boken efter tips från mig i april-maj förra året. Läste den då i all hast, men har gått i tankarna att läsa den igen.

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

13 feb 2011 15:56 #20 av Rikard Ågren
Ah den ska jag lägga bakom örat. Tack för tipset

Projektledare el, styr och automation

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.050 sekunder

Senaste foruminlägg