Har storleken betydelse?

24 maj 2013 17:30 #1 av Mikael Hallonqvist
Har under 10 års tid i stort sett bara gjort nya villor. Har haft en t5 transporter och har nu en lång vito.
Eftersom det går åt så mycket material i villor så har vi behövt stora bilar men nu har jag blivit av med de jobben. Baserat på erfarenhet så börjar bilarna rasa efter 3-4 år så nu vill jag max ha en bil i 3 år och viton jag kör nu avslutar leasingen i januari. Förra vintern var ju stundtals kaosartad i Sthlm så nu vill jag ha 4-hjulsdrivet.

Funderar på en Caddy Maxi DSG 4-motion.
Nån som bytt ner sig till en mindre bil? Bra eller dåligt? En Vito eller T5a är ju bra mycket dyrare än en Caddy också.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

24 maj 2013 18:39 #2 av Tobias Karlsson
Jag körde en Toyota Hiace (Stavning..) felfritt i 5år och 30000mil, inga problem alls. Det enda var svängradion men det fick man ha överseende med.
Nu kör jag en Ford Transit, stort utrymme men inget man vill ligga och lång pendla med..

/Linjemästare Karlsson

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

25 maj 2013 15:57 #3 av Kenta Jonsson
Har själ en fullutrustad Caddy Maxi TDI R, Som förare sitter man hur gött som helst, och man får in mycket saker i skåpet. Dock tycker jag passageraren sitter förjävla dåligt. Inte en plats för en fullvuxen man, mer för en liten skolflicka.
I stora hela är det nog bästa transportbilen jag kört, då har jag tidigare haft. Kangoo, Transit och Partner.

Samtidigt ser caddyn bra ut också.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

26 maj 2013 11:05 #4 av Marcus Lundström
Har beställt en Fiat Dupló och får den nästa vecka. Har kört Kangoo de senaste 10åren ska bli kul med något nytt.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

26 maj 2013 16:06 #5 av Mikael Hallonqvist
Får nog klargöra mig lite. Frågan var inte om vissa märken var bättre eller sämre än andra utan
om någon bytt från en större bil till en mindre bil och funderingar om detta.

Större bil=mer oreda och mera saker och mindre bil mindre saker och enklare att hålla reda på?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

26 maj 2013 20:51 #6 av Jörgen
Svar från Jörgen i ämnet Har storleken betydelse?
Beror lite på vilka jobb man gör men det är ganska smidigt om ca 2,5m långa saker går in hyffsat lätt, då slipper man använda takräcke när man måste hämta en extra plastkanal eller trådstege.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

27 maj 2013 05:59 #7 av Richard
Svar från Richard i ämnet Har storleken betydelse?
Varför köpa en mindre bil? Mindre bil är ju inte så mycket biligare.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

26 jun 2013 13:12 #8 av Mikael Hallonqvist
Bara ca 100000:- :)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

26 jun 2013 19:45 #9 av Lars Engblom

Tobias Karlsson skrev: Jag körde en Toyota Hiace (Stavning..) felfritt i 5år och 30000mil, inga problem alls. Det enda var svängradion men det fick man ha överseende med.
Nu kör jag en Ford Transit, stort utrymme men inget man vill ligga och lång pendla med..


En fyrhjulsdriven Hiace har en djävulsk vändradie. Och långresor är även det en plåga, men övrigt är de hållbara och bra. Firman kör endast Hiace som paketbilar och de håller bra. Men det är mer allmänt här i Finland företag äger sina bilar och använder dom länge, lesing är inte lika populärt här som i Sverige. Men WV Transporter som några vänner kör är inte alls lika stryktåliga.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

27 jun 2013 09:45 #10 av Mikael Hallonqvist
Kommer att lägga beställning imorrn på Caddy Maxi DSG 4-motion eller en Vito automat med 4-hjulsdrift.
Trollat lite med utrustning och siffror och ungefär samma utrustade är viton 50+moms dyrare.
Fan vet, blir en sömnlös natt till :/

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

27 jun 2013 09:53 #11 av Magnus
Svar från Magnus i ämnet Har storleken betydelse?
Vi hade en HiAce på firman som jourbil tills i januari -13, då den byttes mot en T5 transporter 4motion långa modellen, lr snarare den längsta då den ä förlängd bakom axeln.
Toyotan va en -07a som gått ca 21000 när den byttes bort. Den höll för allt o krånglade sällan, gick fint o lastade allt. Men va ju skräcken att åka i, högljudd, högvarvig, plåtig och allmänt jobbig att åka längre sträckor än ~10 km i.
Bytte nån drivknut, generator, vattenpumpspackning o en jävla massa bakdäck då den va RWD.
WVn går klart inte lika bra, bara 110 hk diesel o 4wd. Men absolut mycke bättre konfort, tystare o trevligare att åka ~200 mil/vecka i. Tar sig fram bättre o är allmänt trevligare. Men för att få samma lastvikt (~1100 kg) på den me all utrustning o tillbehör så va de tvunget o bli 3200 kg totalvikt för att få in allt vi ville ha. (Extra batteri, full dieselvärmare, dubbelt högersäte, inredning etc.)
Och så dyr då som skammen, drygt 490 tkr. Men i det stora hela en trevligare bil än toyotan, sen hur länge den håller återstår o se, gått ca 1800 mil.

-Min titel efter citat av Patrik Hedlund-

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.039 sekunder

Senaste foruminlägg