Motorstartare kopplad före elradiator???

29 aug 2017 19:30 - 30 aug 2017 16:10 #1 av Anders
Hej, Har nyligen köpt ett hus i Frankrike. Vid säkringsskåpet sitter en apparat från Telemecanique, märkt DRT.E. Jag tror det är en motorstartare. Två faser är kopplade till apparaten och därefter leder faserna till elradiatorer. Inledningsvis hördes ett svagt brummande från apparaten och elradiatorerna fungerade. Nu har apparaten tystnat, ingen ström leder igenom och radiatorerna är nu spänningslösa. Jag förstår inte vilken funktion apparaten har? Kan jag bara koppla förbi apparaten eller har den en viktig funktion så att jag behöver skaffa en ny. Mycket tacksam för svar! /Anders




Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

30 aug 2017 05:48 - 30 aug 2017 07:59 #2 av Mikael Malmgren
Det är vad jag kan se (och efter sökning på nätet) en gammal kontaktor. Dvs någonting styr troligen dina element via denna kontaktor. Det går inte att svara på huruvida du kan/ska/bör behålla denna eller inte.

Du bör om du inte har fackkunskap själv ta hjälp av installatör som kan på plats kan utreda vad den är tillför om den behöver lagas eller bytas.

Elkraftingenjör och konsult med specialitet inom Reläskydd, Selektivplaner och Elkraftberäkningar. Även stort intresse för föreskrifter & standarder, ESA samt projektledning och entreprenadjuridik.


Mikael Malmgren Installatörsbehörighet: A

www.elektroinvent.se

Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

30 aug 2017 16:12 #3 av Ronnie Lidström
I bästa fall är kontaktorn för att centralt slå på/av värmen som nattsänkning eller hemma/borta-läge och då kan du ta bort den och koppla förbi.

Men det kan ju vara så att radiatorerna inte har någon egen termostat utan att en centralt placerad rumsgivare styr om radiatorerna ska vara på eller av via denna kontaktor.. Är det så är det ju kraftigt obra att koppla förbi den.

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

09 sep 2017 06:23 #4 av Anders
Stort tack Ronnie för ditt inlägg. Du hade helt rätt, kontaktorn är kopplad till en gammal termostat som användes till att styra samtliga radiatorer. Därefter har nya radiatorer installerats som har egna termostater. Jag tog bort den gamla termostaten och därmed bröt jag strömmen av misstag.
Om du någon gång har vägarna ner till franska Rivieran så får jag visa mitt gamla elsystem och bjuda på ett glas rosé. Nås på tel 0033 647069477. ha en bra dag/Anders

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.159 sekunder

Senaste foruminlägg