Högspänningsisolatorer, hur är de konstruerade?

27 aug 2011 13:57 #1 av Ronnie Lidström
EL-skadad som man är så kan jag inte låta bli att titta på el även då jag är ute och går.

Tänkte på då jag såg denna högspänningsledning:


Den svänger ju ganska kraftigt. Hur kan fästet/isolatorerna hålla? Måste ju vara ett djävulskt tryck på dessa ledningar!

Isolatorerna måste ju rimligt vis vara gjort av något isolerande.. Porslin? Eller är de gjort av något annat supermaterial?

/Oskuld på högspänning/elnät

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

28 aug 2011 11:34 #2 av Tobias Karlsson
De du ser där är troligen gjort i komposit annars är det glas i den typen av isolatorer dvs de hängande är glas och de som linan vanligen ligger i är av porslin.

/Linjemästare Karlsson

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

28 aug 2011 11:51 #3 av Patrik Hedlund
Glas och porslin, rent spontant så låter ju det som väldigt rejäla grejer... :rulla:

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

28 aug 2011 13:16 #4 av Tobias Karlsson
hehe ja det är ganska rejälja doningar som tål en hel del, tills man tappar dem i beret 12meter ner... =)

Kan försöka ta lite bilder på några när jag väl börjar jobba igen..

/Linjemästare Karlsson

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

03 feb 2012 18:20 #5 av Tobias Karlsson
Efter mycket om och med har jag "lyckats" att fota lite hspmatriel.

"Klockor" (12Kv)

Glasvarianten av isolator som hänger i vandra, fiffigt byggda så de kan aldrig... ramla ner, går glaset sönder blir hänger linorna kvar i järnklumpen, dock så försvinner ju isoleringen men linan ramlar inte ner.
Finns även i porslin, men inte lika vanligt och då som mätt instrument, dvs man monterar 4glas och en porslin och så håller man på tills rätt isolation är uppnått. Då är det enkelt att se spänningen på ledningen från backen.
Hela makapären hänger oftast i en stålbalk.



Isolator (12Kv)
Tillverkad av just porslin. Linan ligger på ovansidan, fastnajad och brukar hänga kvar även om isolatorn spricker. Dock inte ovanligt att linorna åker i backen.
Skruvas in i stolpen.

/Linjemästare Karlsson
Bilagor:
Följande användare sa tack: Patrik Hedlund, Electrum

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

03 feb 2012 18:27 - 03 feb 2012 18:28 #6 av Patrik Hedlund
Har man alltså oilka många plattor beroende på spänning? Så är det t.ex. 4 plattor så vet man att det är 130kV eller dyl.?

F.ö. en sak som jag har lärt mig är att man aldrig någonsin får naja en hsp-kabel på stege utan det krävs stora, speciella strippor. Det du, Tobbe! B)

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

03 feb 2012 19:43 - 03 feb 2012 19:44 #7 av Tobias Karlsson
Visa elbolag kör med olika färger beroende på spänning, andra kör med samma "färg" rakt igenom, beror nog på lite olika standarder och hur det varit på just det området innan.

Naja på stege? Sicka nymodigheter, vi förlägger alltid i jord eller i stolpar..
Men annars har jag fått lära mig att najning på stegar osv ska ske med tygsnöre, just för att kabeln är så tung och rör sig...

/Linjemästare Karlsson

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

03 feb 2012 22:17 #8 av Johan Runesson
Ja, rep eller spännband har jag sett användas till högspänningskabel på stege.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

03 feb 2012 22:31 #9 av Mats Persson
Det använder man väl för att kabeln ska ligga kvar vid ev kortslutning...? Blir ganska stora krafter i en sådan..
Det finns ju en typ av polklamma också som man fäster i stegen.

Elinstallatör ABL
Det jag skriver är mina egna tankar och funderingar...Inte säkert att allt stämmer till 100% ;)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

04 feb 2012 12:14 #10 av Tobias Karlsson
Nja, kortslutningeseffekten vetefan, det ska ju inte bli någon kortslutning i en hsp kabel pga "jordfelsbrytaren", det blir större effekter på lspkablar, hsp brukar bara lägga av.
Men det kan ha att göra med att man inte ska naja fast den för hårt, så höljet osv blir skadat. Eller så är det bara en kvarleva från blykablarna. Nästan så man skulle ringa Ericsson och fråga.

/Linjemästare Karlsson

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

04 feb 2012 13:47 - 04 feb 2012 13:49 #11 av Tomas Karlsson
Det är när man lägger enledarkablar i förband om tre på stegar det blir aktuellt med segelrep eller spännband. Krafterna vid en kortis blir lätt ganska stora och buntband skulle kunna slacka eller gå sönder i låset, tillräckligt med najtråd skulle hålla men är inte flexibelt och kan skada kabeln.

Vid normal treledarkabel hålls den ihop mekaniskt genom kontruktionen med hölje osv, då är det ok att fästa den med normal najning, buntband osv.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

04 feb 2012 18:58 #12 av Patrik Hedlund
Så det är alltså okej att naja hsp-kabel?

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

04 feb 2012 20:00 #13 av Rikard Ågren
Intressant diskussion. Appropå att det inte får sitta fast för hårt så har jag en "äldre" el-bekant som berättat om ett jobb där det var föreskrivet u-klammer (AP) för alla huvudledningar, men dimensionen skulle vara större än diametern på kabeln för att de skulle ha möjlighet att röra sig och utvidgas. Låter lite konstigt?

Projektledare el, styr och automation

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

16 feb 2012 17:13 #14 av Jan Wahlberg
Hörde av en ÅF-man om ett test ABB eller ASEA.. gjorde i Västerås.
En ren kortslutning, jag tror det var 10kV men ingen aning om vilken kortslutningsström. Ialla fall var det enda som höll kvar kabeln på stegen vanlig flagglina, alla stumma förband, klammer, najtråd, buntband, gick av direkt av kraften när kabeln började orma sej.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

16 feb 2012 18:13 #15 av Tobias Karlsson
Du kan inte försöka få tag i den där ÅFgubben och höra om han har någon film på det hela?
Hade varit riktigt intressant och "se med egna" ögon hur det beter sig vid en kortis utan några relär och skit som kopplar ifrån.

/Linjemästare Karlsson

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

16 feb 2012 18:20 #16 av Magnus H
Vet inte om detta varit uploaded här ennu, men när man gör va denna kille gör, då.....vet man att man lever.


I have not failed. I've just found 10,000 ways that won't work.
Thomas A. Edison

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

16 feb 2012 18:21 #17 av Tobias Karlsson
hehe vanligt hederligt AMS jobb ju =)

/Linjemästare Karlsson

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

11 dec 2012 20:46 #18 av Lars Engblom
Här är en bild från 50-60 tal med en isolatortallrik i genomskärning. Är knappast annorlunda tillverkade idag.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

11 dec 2012 21:08 #19 av Martin
Den lilla tid jag var på HSP fronten så fick man ju ibland höra om ungar som roade sig med att kasta sten på Isolatorerna så att den smällde till. Har varit och känte på ett par få. Troligen av de äldre slaget. Den bajsbruna färgen som mycket annat porslin är i. Tror jag sett upp emot 12 st tallrikar på rak. Man blir faktiskt lite våt av en del saker.

42

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

11 dec 2012 21:44 #20 av Jonas Dahlberg
På 400kV ledningarna kan trycket på isolatorkedjorna per fas vara 3 ton triplex 593lina... Å det på en raklinjestolpe.. :)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.207 sekunder

Senaste foruminlägg