Film från 20 kV arbete med spänning

18 jun 2013 15:13 #1 av Lars Engblom
Tjenare, vi kopplade in en 20 kV jordkabel igår med AMS, och ena polaren filmade lite av proceduren. Kabeln är ca 600 meter lång så det fanns lite kapacitiv belastning i den. Vi får koppla in kablar upp till ca 1 km längd beroende på dimension. Transformatorer upp till 200 kVA och friledningsförgreningar upp till ca 20 km.
Korgbilarna var i användning på andra arbetsplatser, så det blev gamla goda stolpskorna. Men man gör kursen med stolpskor så det är inte så ovant.

Följande användare sa tack: Mats

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

18 jun 2013 18:52 #2 av allström
Vilka jävla långa mejslar, har du ingen bild på verktygslådan:woohoo:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

18 jun 2013 20:08 #3 av Tobias Karlsson
Tänk så smidigt och snabbt en vanligt avbrott hade gått =)

/Linjemästare Karlsson

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

19 jun 2013 11:28 #4 av Lars Engblom
Smidigt för oss, men inte kunderna :P I detta fallet hade en förgreningsfrånskiljare behövt öppnas och 2 övriga transformatorer göras spänningslösa. Så ofta som möjligt kopplas det nog med AMS här, men nästan lika ofta görs jobben med avbrott.
Följande användare sa tack: Mats Jonsson

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

19 jun 2013 13:15 #5 av Mats Jonsson
Tack för intressant film.

Jag trodde denna arbetsmetod var mer eller mindre förbjuden från ergonomisk synpunkt, , det vill säga att arbeta med så pass långa stänger. Finns det någon tidsgräns för arbete med stång?

Arbetsmiljöverket ville väl förbjuda stångsågning och trodde jag isolerstångsmetoden från stolpe var borttagen.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

19 jun 2013 16:28 #6 av Lars Engblom
Det här är i Finland och jag gick kursen för detta i februari, men ingen tidsgräns vad jag kan minnas. Man jobbar helt enkelt tills det är färdigt eller byter om då man blir trött. Men det är egentligen inte så farligt tungt detta då man skall placera sig i stolpen så man har stången runt midjan blir inte lyften tunga eller besvärliga.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.032 sekunder

Senaste foruminlägg