Kombinera två 12v-bly med olika ålder eller gå över till LiFePo4?

27 jun 2021 12:37 - 27 jun 2021 13:03 #1 av mats
Hej!
Jag har köpt en 24v-motor till min lilla eka (Crescent 364). Jag har sedan tidigare ett ca 1,5 år gammalt 90 Ah 12v-batteri:

www.biltema.se/bil---mc/bilbatterier/bil...2-v-90-ah-2000045919

I förra veckan köpte jag ett till batteri (som jag trodde var likadant):

www.biltema.se/bil---mc/bilreservdelar/e...-v-100-ah-2000045910

Men det är alltså 100 Ah till skillnad från det översta som är på 90 Ah. Jag har hört att man inte bör sätta ihop två 12v-batterier i serie om de har olika ålder eller olika kvalité, stämmer det? Mina frågor:

1. Tror ni jag kan använda mitt begagnade 90 Ah-batteri överhuvudtaget i seriekoppling med ytterligare ett (nytt) batteri? Det kommer ju alltid att vara äldre och mer använt i relation till det andra batteriet.

2. Om svar ”ja” på fråga 1, kan jag även använda mitt nyinköpta 100 Ah-batteri? eller bör jag lämna tillbaka det och köpa ett exakt likadant 90 Ah-batteri som det övre?

3. Om svar "nej" på fråga 1 så överväger jag att gå över till LiFePo4-batterier. De är lite för dyra i Sverige för att jag ska tycka mig ha råd men på eBay hittar jag nedanstående 12v-batteri på 36 Ah (vilket räcker för ändamålet, att köra båten 700 meter ToR då och då), och med frakt blir det ca 4 400:- för två st sådana batterier som jag i så fall seriekopplar (visst funkar det?). Tull tillkommer på ca 1 000:- också, men fortfarande är det endast ca 60-65 % av priset i Sverige.

www.ebay.com/itm/184852184115?var=692630707566


Mycket tacksam för input i denna fråga!

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

27 jun 2021 18:05 #2 av Torbjörn Forsman
Om du håller koll på spänningen i batterierna var för sig, och laddar dem var för sig, så bör det gå bra att ha dem seriekopplade i det där fallet. Förmodligen är det ju det gamla 90 Ah-batteriet som kommer att laddas ur först, var noga med att inte försöka köra vidare när spänningen i det batteriet har fallit för långt även om motorn fortfarande går.

Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.
Följande användare sa tack: mats

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

27 jun 2021 18:16 #3 av mats
Jag har en äldre 12v-laddare men det blir nog knöligt att först ladda batteri nr 1 och sedan nr 2. Jag har därför beställt hem en ny 24v-laddare som jag hade tänkt använda, är det en dålig idé?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

27 jun 2021 18:18 #4 av mats
"var noga med att inte försöka köra vidare när spänningen i det batteriet har fallit för långt även om motorn fortfarande går."

Hur gör jag det rent praktiskt? har med en voltmeter i båten o kollar?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

28 jun 2021 11:51 #5 av Torbjörn Forsman
En möjlighet är ju att ladda batterierna samtidigt med två stycken 12 V-laddare. Om du ska använda en 24 V-laddare, så kan det nog fungera relativt bra, men då bör du hålla koll på spänningen i båda batterierna mot slutet av laddningen, stänga av manuellt när det ena av dem är fulladdat och sedan fortsätta stödladda det andra batteriet en stund till. Du kanske inte behöver göra det varje gång, men åtminstone vid var femte laddning eller så. I all synnerhet om du har kört helt slut på batterierna innan laddning.

Ja, antingen kan du mäta med en lös multimeter eller också rigga upp ett par mer eller mindre fast monterade panelinstrument. Det går ju att köpa panelvoltmetrar för någon 50-lapp på t ex Aliexpress eller Ebay.

Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.
Följande användare sa tack: mats

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

28 jun 2021 14:57 #6 av mats
Stort tack för input Torbjörn!
Jag är inte så driven inom elområdet och jag blir tveksam till om jag kan hantera situationen med två 12v-blybatterier med olika status/kvalité. Det låter enklare att köpa två 12v LifePo4-batterier. Finns det någon baksida med det alternativet mer än priset? för visst kan jag seriekoppla två 12v-Lithium?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

29 jun 2021 10:57 #7 av Torbjörn Forsman
Blybatterier är ju i största allmänhet mer robusta och tåliga mot misshandel (överladdning, djupurladdning mm) än vad litiumbaserade batterier är. Fördelen med litium är framför allt att de har större energidensitet (bättre förhållande mellan energiinnehåll och vikt).
Ska man seriekoppla litiumbatterier bör man ha ett s k bms (battery management system) som övervakar varje cell i båda batterierna och ständigt är berett att bryta laddning eller urladdning om någon cell blir överladdad eller djupurladdad. Ett 12 V litiumbatteri, som ju i sig består av flera seriekopplade celler, har förhoppningsvis ett inbyggt BMS (så är det t ex i litiumbaserade batteripaket till laptopdatorer eller elverktyg), och då får man läsa på i dokumentation från batteritillverkaren för att se om just den typ man spekulerar på lämpar sig för seriekoppling av flera enheter eller inte.

Mitt förslag i detta fall är ändå att du kör vidare med de blybatterier du har, och den dag de har åldrats så pass att det är dags för batteribyte, tar du en funderare på om du ska gå över till litium den dagen. Marknadsläget och tekniken för litiumbatterier kanske har utvecklats vidare till litiums fördel innan dess.

Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.
Följande användare sa tack: mats

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

29 jun 2021 17:48 #8 av mats


Då ska jag låta ladda de 2 blybatterierna var för sig med två olika 12v-laddare. Batterierna kommer att vara seriekopplade enligt bifogad bild och motorns kablar kommer att vara fast monterade. Kan jag dessutom låta laddarnas kablar sitta fast monterade på batterierna enligt bilden?
Ska köpa 2 st panelvoltmetrar, bra idé! (se länk nedan). Dessa monterar jag bara på respektive batteri?

cdon.se/bygg-verktyg/digital-matare-dc-2...er-rod-led-p49773181
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

29 jun 2021 21:13 #9 av Torbjörn Forsman
Om laddarna är gjorda så de inte riskerar att dra ström bakvägen från batterierna då de inte matas från elnätet, och om de är tillräckligt fukttåliga för att ständigt sitta i en båt, så bör det gå bra.

Det var just ett sånt panelinstrument jag tänkte på. Notera dock att det finns även andra sorter med ram och skyddsglas, så de blir lättare att montera (men då kanske man måste betala lite mer för dem). Och tänk på att strömförbrukningen på 30 mA inte är helt försumbar, ordna gärna en strömbrytare så du kan bryta strömmen till instrumenten när de inte används, så de inte drar ur batterierna.

Och säkra av laddar- och instrumentkretsarna så att inte ett fel i en laddare eller voltmeter kan orsaka kabelbrand.

Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.
Följande användare sa tack: mats

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

05 jul 2021 10:29 - 05 jul 2021 10:30 #10 av Angela
Hej! Jag har dragit nytta av din erfarenhet. Jag är inte särskilt skicklig på vissa punkter. Tack ;)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.135 sekunder

Senaste foruminlägg