Att bygga en elcykel (novisfrågor)

15 okt 2016 09:16 #1 av jan banan
Tjena, elcyklar kostar en slant så tänkte försöka mig på att bygga en budgetvariant. Försöker begripa vilken typ av motor som passar bäst till olika typer av batterier.

Hittade en artikel där en snubbe byggde om en elscooter (Razor E300 scooter) till en elcykel. Efter lite efterforskning tror jag den scootern hade en 24v 280w motor ihop med 2st 12v batterier.

Motorer jag funderar på:
24 volt 280 watt brushed electric motor rated at 2750 without load and a 15a rated current.
alltså en 280 watt motor som i guiden/på scootern eller kanske jag ska köpa en på 350 watt:
24 volt 350 watt brushed electric motor rated at 2750 without load and a 18.7a rated current.

Det är här jag blir osäker om det är bättre eller sämre med mer watt?

Vad gäller batterier så hade originalscootern 2st 12v batterier på 8ah, snubben i guiden som byggde om scootern till en ebike använde 2st 12v på 10ah. Jag funderar på att köpa 2st 12v på 12ah :P Det är väll ändå rätt tänkt, mer är bättre? eller tar de slut fortare bara i princip?
Följande användare sa tack: tobi

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

15 okt 2016 18:08 #2 av Bo Siltberg
350 W motsvarar ungefär en halv moped (hästkraft) vilket torde ge att bra tillskott och där räcker ett 12 Ah batteri ca 12/18 ~ 40 minuter. Jag har dock ingen uppfattning om hur hög effekt eller driftstid man vill ha.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

16 okt 2016 07:40 #3 av Torbjörn Forsman
En bekant höll på med ett elcykelprojekt för ca 15 år sedan. Utgick från en gammal postcykel, två blybatterier ca 12 V 75 Ah placerade lågt på var sin sida av bakhjulet, motorstyrningen tror jag kom från en städmaskin och motorn är jag inte säker på om den härstammade från samma städmaskin eller om den hade använts för att driva en hydraulpump till boggilyft, bakgavellyft eller liknande på lastbil. Motorn var placerad på längden framför vevpartiet (vevar och trampor togs bort) och drev kedjan via en vinkelväxel från en större vinkelslip.
Vet ej om motorn var en ren seriemotor eller en kompoundmotor.
I varje fall resulterade första provkörningen (med bakhjulet i luften) i att kedjan slets av. Han fick ställa ner strömbegränsningen i motorstyrningen sen.

Om man ska ge sig på ett sånt här projekt så bör man nog börja med att besöka ett antikvariat och köpa på sig en bunt med ellära- och elmaskinläroböcker, och sedan ägna en tid åt att studera dem grundligt innan man börjar planera bygget på allvar.

Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

16 okt 2016 15:58 #4 av Markus Ternestål
Modernt nu för tiden brukar vara borstlösa likströmsmotorer. Dom heter så trots att det egentligen liknar mer en växelströmsmotor. De har hög effekt efter volym och vikt. Dessa finns i nav motor utförande där själva motorn är en del av navet om man vill. Till dessa behöver man en motorstyrning men de är inte speciellt dyra, alternativ om man vill bygga en själv. Högre Watt innebär högre effekt, dvs mer kraft helt enkelt. Det blir antagligen enklast med en motor med så lågt varvtal som möjligt, eftersom du kommer behöva växla ner den. Det är viktigt att motorn har hög effekt under de varvtal som den ska driva cykel, men det är ofta inga problem med elmotorer så länge man växlar dom rätt.

Nyare elcyklare brukar använda lithiumbatterier eftersom det lätt blir ganska tungt med blybatterier, men det beror ju på vilka krav man har och användning, en elcykel som inte behöver gå så långt blir ju rätt så lätt även med bly batterier. Och bygger man en trehjuling till exempel spelar inte vikten lika stor roll alls. Lithiumbatteri brukar ligga någonstans runt 50-100 Wh/kg i färdiga packet, blysyra ligger nog på dubbla minst skulle jag gissa på, jag har inte riktigt koll på det.

En laglig elcykel ska om det inte är ändrat ligga på max 250watt i effekt och dessutom endast hjälpa till med trampandet. Alternativt kan man ta bort tramporna, då får effekten var hur hög som helst, men då måste den uppfylla lite andra krav. Cykel klass 3 brukar en sådan benämnas som. Ett tredje alternativ är förstås att inte låta uppfinningsrikedomen hindras för mycket av byråkratin.

Jag har på min elcykel en motor på 250 Watt, den räcker för att framföra fordonet mer eller mindre utan hjälp från trampor. Motvind eller backar är det som brukar behöva hjälp, men då beror det nog delvis på att motorn är ineffektivare på lägre varvtal. Batteriet är på 36v 15Ah har jag för mig, cirka 540Wh, det räcker för att köra nånstans runt två timmar utan att trampa i snäll cykelmiljö, på det hinner jag runt 4 mil skulle jag tro. Det kanske kan ge en fingervisning om vad som behövs.
Följande användare sa tack: Bo Siltberg, Electrum

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

25 okt 2016 09:45 #5 av jan banan
Tack för svar, har funderat kring detta nu gjort lite efterforskning och även sett att biltema har elcykel för 5000 numera, betydligt billigare än jag trodde. Men jag tror jag modifierar min egen ändå mest för att det är skoj med något litet projekt.

Har sett att borstmotorer är betydligt billigare än borstlöst. Skulle behöva någon uppfattning hur länge en borstmotor håller dock, ett exempel: www.ebay.com/itm/ZY-MY-1016-Electric-Mot...9:g:1vgAAOSw8w1X3rcv

Hur länge bör en sådan hålla och är det simpelt att hitta nya och byta borstar tror ni?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

25 okt 2016 13:49 #6 av Torbjörn Forsman
När det gäller livslängd för en elmotor med borstar så kan den vara mycket olika beroende på hur påkostad maskinen är och vilket användningsområde den är tänkt för. Små högvarviga motorer som t ex i borrmaskiner och dammsugare kanske håller 500 timmar, motorer som är mer gjorda för kontinuerlig drift men som ändå ingår i billiga konsumentprodukter - t ex tvättmaskiner och elektriska bränslepumpar i bilar - kanske klarar 2000 timmar, påkostade motorer för t ex järnvägsfordon eller industriellt bruk håller ännu mycket längre.

Beträffande underhåll av en sådan motor bör man räkna med att plocka isär och rengöra motorn i samband med kolbyte (eller kanske ännu oftare om det visar sig nödvändigt). Kollektorn bör svarvas och spåras om vid behov - om den börjar se repig, ojämn eller nedsliten ut. Som regel bör också lagren få tillsyn samtidigt, billiga helkapslade kullager byter man, annars kan det bli frågan om att tvätta ren lagren och fylla dem med nytt fett (om det är kullager) eller dränka in bussningar och smörjfiltar med lämplig olja (om det är självsmörjande glidlager).

Nya kol köper man lämpligen från motortillverkaren, om de är billiga kan man passa på att skaffa några omgångar reservkol samtidigt som man köper motorn.

Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

25 okt 2016 14:41 #7 av Erik
Det finns färdiga kit för elcykelkonvertering på ebay

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.073 sekunder

Senaste foruminlägg