Oförklarlig kortslutning Y/D m. fram back

14 apr 2016 14:17 - 14 apr 2016 14:18 #1 av Istvan
Hej alla, jag är ny på sidan. Varit här som gästläsare en längre tid men idag behöver jag hjälp där av tråden.


Jag pluggar just nu till elektriker och har kursen motorstyrning, det roliga är att jag har skapat en installation där jag får kortslutning på kontaktorn som ska kortsluta för Y kopplingen.


Observera att om brytaren Q10 är frånslagen så kommer ingen matning till Q4 (det kommer ingen matning till motorn heller från Q2 öht för att förtydliga) och ändå kortsluter startandet av installationen pga Q4

Alla andra i klassen gjorde Y/D koppling, jag ville vara mongo å utmana med en Y/D fram back och när det nu inte blev helt 100% så kan inte läraren ens ge en idé till vad som kan utgöra detta problem.

Om jag tar bort byglarna som gör kortis i Q4 så funkar allt annat, motorn går både fram å bak i D läge, men står givetvis still i Y läge. All styrning funkar inkl relät för automatiken som slår över till D


Q2 är fram
Q3 är back
Q4 är för att kortsluta lidningarna i motorn vid Y koppling
Q5 är fram (D koppling)
Q6 är back (D koppling)

Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

14 apr 2016 19:02 - 08 jun 2016 20:51 #2 av Borttagen användare

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

14 apr 2016 20:31 #3 av Torbjörn Forsman
När inträffar kortslutningen? Är det direkt vid tillslag eller är det då tidrelät har gått ut och den ska slå om från Y till D?

Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

14 apr 2016 20:42 #4 av Friedrich Lossien
Skulle ställa samma fråga som Torbjörn. Om det är vid omslag till D så har du antagligen problem med tidreläet och förreglingen, alternativt rotationsriktningen i Y (Motorn startar på ett håll i Y, och försöker sedan ändra riktning när den slår över till D)