Felsöka rotor likströmsmaskin

21 aug 2015 18:54 - 21 aug 2015 18:55 #1 av Marcus
Halloj!

Jag undrar på vilka sätt man kan mäta fram ett rotorfel på en likströmsmaskin!?
Jag antar att man får en första indikation på att titta hur motorn kommuterar?
Vidare så gör jag antagande att rotorn kan ha två typer av fel, jordfel eller varvkortslutning i lindningshärvorna?

Jag har sett ett hemmabyggt instrument vid ett tillfälle som påminner om voltamperemetoden om jag inte har fattat helt fel. Detta var ett nätanslutet instrument som hade en transformator och en likriktare i sig. Till denna var två borstarmar kopplade. Dessa såg ut att passa bra för att förflytta runt rotorns kollektor. På instrumentet fanns ett analogt µA instrument kopplat. Jag antar att detta är för att mäta rotorresistansen?

Började leta lite i gamla Teknos böcker om ellära från 60-talet och hittade detta dokument.

Den här bilagan är gömd för gäster,
Var vänlig och logga in eller registrera för att se bilagan.


Någon vänlig själ med erfarenhet som vill dela med sig av sitt kunnande?

This message has an attachment file.
Please log in or register to see it.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

21 aug 2015 20:28 #2 av Michell Martic
Det hemmabyggda instrumentet låter som att det är tänkt att fungera precis som du beskriver. Samma mätning som i boken fast praktiskt smidigare att få fram medelvärdet bara. Slipper batteri och setupen då du vrider rotorn.

Har själv begränsad erfarenhet av likströmsmaskiner, men det finns inga standardvärden du bara kan jämföra med? Sen vore väl en vanlig meggning på sin plats gällande ett jordfel oavsett.

Sen kan man fråga också, vad är det som är fel egentligen? Vill den inte rotera helt enkelt eller är det något annat?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

21 aug 2015 21:13 #3 av Stefan Ericson
Marcus!
Vilken typ?
Serie, shunt eller compound?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

22 aug 2015 06:07 #4 av Marcus

Michell Andersson skrev:
Har själv begränsad erfarenhet av likströmsmaskiner, men det finns inga standardvärden du bara kan jämföra med? Sen vore väl en vanlig meggning på sin plats gällande ett jordfel oavsett.?


Vid mätning mot jord har jag fått lära mig en tumregel, minimum 1kOhm/V och detta är inte bra men acceptabelt.
När det gäller värden på själva lindningarna i rotorn har jag inget att gå på, samt hur mycket får resistansvärdet avvika(varvkortslutning)? Här min fråga om hur voltamperemetoden används i felsökningssyfte.

Sen kan man fråga också, vad är det som är fel egentligen? Vill den inte rotera helt enkelt eller är det något annat? ?


Motorn stoppades för att det var ett rejält gnistregn ut från den och ryckig gång. Elborstarna var i stort sett bortbrända samt att kollektorn var bränd och smält koppar har stänkt runt.
Som första test meggades motorn med goda resultat. Bytte borsthållare, elborstar och slipade kollektor. Gick bra på låga varvtal (50-100 rpm) men samma felsymptom vid högre varvtal (ca 500 rpm).

Det vanligaste är isolationsfel mot jord och då i fältspolarna eller kortslutning i dessa på de motorer som jag har felsökt på.

Motorn demonterades och alla fältspolar mättes individuellt med gott resultat. Ett reservankare sattes in i motorn och nu går den bra.
Av detta drar jag slutsatsen att felet sitter i rotorn.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

22 aug 2015 06:24 #5 av Marcus

Stefan Ericson skrev: Marcus!
Vilken typ?
Serie, shunt eller compound?


Är lite osäker om det är serie eller shunt. Fältet är separat matat.
Ankare 660V Fält 220V
Motorn är en Siemens 1GH 95kW 70-tal.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

22 aug 2015 06:39 - 22 aug 2015 06:47 #6 av Jan Wahlberg
Hur beter sej motorn?
Och som Stefan frågar, vad är det för typ?

Edit; du svarade medan jag drack kaffe:)

länk med lite tips
runeberg.org/handrift/2/0186.html

Inte så att isoleringen mellan lamellerna är borta,, fullt med skit/kol/sot/kopparrester, så när spänningen stiger / varvet ökar, slår det över

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

22 aug 2015 07:32 - 22 aug 2015 07:37 #7 av Marcus

Jan Wahlberg skrev: Hur beter sej motorn?
Och som Stefan frågar, vad är det för typ?

Edit; du svarade medan jag drack kaffe:)

länk med lite tips
runeberg.org/handrift/2/0186.html

Inte så att isoleringen mellan lamellerna är borta,, fullt med skit/kol/sot/kopparrester, så när spänningen stiger / varvet ökar, slår det över


Tack för länken :tummeupp:

Vid tillfället då det hände byttes borstbana på kollektorn och rensades mellan lamellerna men ingen regelrätt spårfräsning som vid svarvning av kollektor.

EDIT: Motorn var relativt nyservad (2-3mån) utan anmärkning. Dock stått still 4 veckor på semestern. Kanske ådragit sig fukt? Trots allt är isolermaterialen 40år gamla.

Som sagt, motorn går bra nu med ny rotor.

Så nu har jag en rotor att felsöka på och undrar specifikt kring de olika felen som kan visa sig på en rotor och hur dessa mäts fram om möjligt !?

Hittar inget överslag mellan de olika lamellparen vid snabb meggning.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

22 aug 2015 09:42 #8 av Stefan Ericson
OK, då är det shunt eller kompound.
Du har säkert skador på isoleringen i ankar lindningen. Det betyder omlindning. Det fins en lindarverkstad i Tyskland som är snabba och duktiga. När vi skickade likströms motorer på om lindning i Sverige så fungerade dom i 50% av fallen.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

22 aug 2015 10:23 - 22 aug 2015 10:25 #9 av Marcus

Stefan Ericson skrev: OK, då är det shunt eller kompound.
Du har säkert skador på isoleringen i ankar lindningen. Det betyder omlindning. Det fins en lindarverkstad i Tyskland som är snabba och duktiga. När vi skickade likströms motorer på om lindning i Sverige så fungerade dom i 50% av fallen.


Ok, vid förfrågning på omlindning har priserna varit i nivå med en komplett renoverad likströmsmaskin som ersättare.
Där för harr jag aldrig lämnat någon rotor på omlindning.

Denna motortyp sitter i par och jag har inte funnit några ersättare begagnad.
Skicka gärna över info om den tyska firman på PM.

Då driften är kritisk så tittar jag på två nya motorer. Jag hittar följande fabrikat som nytillverkar likströmsmaskiner...

Sicme
Vascat
Simens
Thrige Titan

Fler?

Någon som har erfarenheter på pris, leveranstid och kvalité ?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

22 aug 2015 10:51 #10 av Stefan Ericson
Jag vill minnas att firman heter Hempel, det är den firman Fuji skickade motorer till.
Går det inte att byta till en AC motor. HPC brukar etsätta, sådana motorer med Mitsubishi motorer. Dom gör inga mekaniska anpassningar.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

22 aug 2015 12:55 #11 av Jan Wahlberg
ABB?
www.abb.se/product/se/9AAC100516.aspx?country=SE

Vad jag vet, men det var ngr år sedan jobbade med likströmsdrifter, så var fältlindningen 230V standard
Men du får kolla.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

22 aug 2015 21:38 #12 av Christer Djerf

Stefan Ericson skrev: Jag vill minnas att firman heter Hempel, det är den firman Fuji skickade motorer till.
Går det inte att byta till en AC motor. HPC brukar etsätta, sådana motorer med Mitsubishi motorer. Dom gör inga mekaniska anpassningar.


men då måste man väl byta styret också!?

mig veterligt kan man ju inte byta en DC-motor mot en AC- motor rätt av, men tekniken utvecklas ju iofs!

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

22 aug 2015 22:17 #13 av Stefan Ericson
Sherlock, helt ett rätt.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.064 sekunder

Senaste foruminlägg