Elinstallation i musikstudio

11 aug 2020 14:59 #1 av Alexander N
Hej kunskapsbanken. Har fått förfrågan att göra installationen i en nybyggnation av musikstudio och skulle behöva råd om vad jag ska tänka på samt praktiska tips eller hänvisningar.

I första hand så handlar det ju om att undvika allt som eventuellt kan störa musikutrustningen.

Finns det några handböcker eller info specifikt för detta att vända sig till?
Finns det speciella produkter man bör se efter?

Det som spontant dyker upp är ju tvinnat kablage, avskärmade kabelvägar. Kund hade även från en tidigare gammal studio en gammal "Voltage line stabilizer" vilket hade gjort stor skillnad för dom där. Denna klarade upp till 10A 1-fas.

Finns det större modernare versioner av detta, vilket tillverkare kan jag vända mig till för sådana produkter?

Detta kommer matas ifrån samma huvudcentral som en annan lokal med flera tunga maskiner. Oro för att dessa skall störa via elnätet finns.

Finns det filter/avskiljare att installera på stigaren för att undvika sådant? Återigen tips på tillverkare?

Alla erfarenheter och tips mottaget tacksamt. Detta verkar vara lite av en djungel där man kan få olika svar så om någon gjort liknande installation får ni gärna dela med er.
Tack!

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

11 aug 2020 23:09 - 11 aug 2020 23:11 #2 av Michell Martic
Av egen erfarenhet från en filmstudio så skulle jag hävda att man gör antingen någon av nedan två:
- Kör oskärmat helt och hållet
eller
- Kör skärmat, men säkerställ verkligen att all skärmning utgår från samma jordplan.

Att köra blandat skärmat och oskärmat riskerar att småströmmar som leds genom skärm på grund av små potentialskillnader induceras i det oskärmade kablaget, även tvinnat (exempelvis i böjar).
Att köra skärmat, men utgå från olika jordplan (utgångspunkter för funktionsjordning som inte är fullständigt potentialutjämnade) innebär att störningar kan uppstå likväl för framförallt digitala utrustningar då deras nollreferens inte sällan ligger just på jord. En digital överföring på 5V, med en obetydlig 1,5V i potentialskillnad kan lätt hamna inom det odefinierade området för mottagande utrustning med störning som konsekvens.

Körs skärmat så utgå från gemensam punkt och bygg upp ett stjärnnät. Inga slingor (vilket kan var svårt till omöjligt :( ).

I det egna fallet bestod studion av flera byggnader. De ringde oss just med anledning av störningar efter studiofolk som byggt upp "signalanläggningen". Lösningen då blev optoöverföring mellan byggnaderna, vilket fungerade väldigt bra.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

12 aug 2020 16:01 #3 av Alexander N
Tack. Några ideer på produkter eller installation för att minimera risk att andra verksamheten i fastigheten stör?
Är det en verklig risk att störningarna går från maskin till huvudcentral för att sedan vandra ut till andra undercentraler ? Eller bör det mesta "försvinna" ut mot trafon?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

13 aug 2020 08:01 #4 av Mattias Lilliesköld
Har avvecklat en äldre datorhall där man hade isolertransformatorer till all utrustning i hallen med tvåpolig avsäkring och mittpunktjordning. Kan inte se att utrustningen som sådan skulle behövt detta arrangemang utan det var antagligen en lösning på problem med störningar relaterat till jord.

Principen borde kunna göra nytta i en studio likväl som på en båt där man vill undvika jordslingor: www.tufvassons.se/Files.aspx?f_id=137937

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

16 aug 2020 15:38 #5 av Michell Martic
Finns nog inget allmänt tips annat än att tänka genom installationen. Ett vanligt fel är exempelvis att mata kraft (inklusive referenspunkt) från en punkt och sedan signal/IT från en annan punkt (med sin referenspunkt). Finns lite bilder i SS 436 40 00 som beskriver problemet. Se särskilt Figur 44.R10 – Beskrivning av åtgärder i en befintlig byggnad med tillhörande tabell. Egentligen är hela underkapitel 444 värt att kika i.

Gällande isolertrafo så är det en bra lösning om man har störningar som utgår från matningens neutralpunkt (nollföljdsövertoner eller obalanserat system exempelvis). Men det är ingen lösning för exempelvis vanliga spänningsövertoner. Man får nog se till vad problemet kan tänkas vara innan man väljer lösning. Risken är annars att man får en dyr installation, men att problemet kvarstår.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

25 aug 2020 15:58 - 25 aug 2020 16:03 #6 av Electrum
Jag tror att man inte ska överdriva problemen och ev lösningar (kanske lösningar på problem som inte ens finns).

De som tillverkar utrustning för studio och PA vet vilka elektriska miljöer deras utrustning måste fungera i, så utgå ifrån att det är ett tillverkarproblem, inte elektrikerns problem.

Själv har jag fått leta rätt på och åtgärda störningar i en inspelningsstudio (både ljud och bild) där det riktigt skitit sig. Orsaken var inte alltför svårfunnen, inte lösningen heller, bara lite jobb att ordna.
De hade nämligen audio och bild-utrustning som var anslutet (och därmed jordat genom samma signalnät) mot två helt olika elcentraler, varför det var en rätt stor spänningsskillnad på skyddsjorden mellan olika utrustning.


Så mina tips är att jobba ganska enkelt och straightforward med installationen.
Försök att ordna med en helt egen elcentral för studion, som bara försörjer denna, inget annat. Jag tycker däremot det är OK att ljus och allmänuttag i studion kommer från denna central.

Placera denna elcentral bra, så man i möjligaste mån undviker väldigt långa gruppledningar. Dra ingen överdriven ledararea till denna central, lite impedans i denna matning som lite separerar den mot andra verksamheter är bara bra.


Separera i olika grupper; 1- allmänljus och allmänuttag, 2- ljudutrustning (AV-utrustning), 3- ev scenljus,.
Försök erhålla korta kabelvägar.

Används skärmad kabel (EXLQ, typ) någonstans så kan du välja att skyddsjorda manteln i endast en ände, detta tror jag faktiskt inte har någon betydelse, men jag skulle ändå gjort så, däremot spelar det ingen roll vilken ände som väljs, ta där det är enklast.

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

25 aug 2020 16:10 #7 av Electrum
Jag skulle också sätta alla grupper för AV-utrustning samlade, t.ex. på en egen rad i centralen, och kanske också sätta en egen separat jordskena och nollskena för dessa.
Detta för att lite lättare kunna sätta in åtgärder som att skapa ett IT-nät för dessa eller något sånt.
OBS, jag vet inte om IT löser något problem, det måste man tänka igenom. Men att alla berörda grupper är samlade kan underlätta div åtgärder i senare skede.

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

05 feb 2021 18:43 - 05 feb 2021 19:56 #8 av Martin Lundmark
Hej Alexander

Har det gått bra att bygga?

Har du delat in anläggningen i "känsliga apparater" och övrigt "störande" utrustning

Kort:
Du kan mata detta från samma punkt men med separat kabel så långt ner till ”roten” i elinstallationen som möjligt där "känsliga apparater" och övrigt "störande" utrustning möts, ”stjärnnät”.

I den punkten kan du sätta filter om det behövs.

En transformator med mittpunktsjordning (balanserad matning, delad fas) t.ex. ”Isolationstransformator typ KVIB för fritidsbåtar” kan användas som filter och mata studioutrustningen. (Det är samma typ av balanserad princip som studions mikrofoner använder för att undertrycka störningar.)
www.tufvassons.se/Files.aspx?f_id=137937

Kontaktar du Nordtrafo kan "bygga" den trafo du behöver, t.ex en trefasig D/Y delad fas.
Studioutrustningen kan då fördelas trefasigt och stördämpas mellan faserna.
www.nordtrafo.se/kontakt/
www.nordtrafo.se/transformatorer/produkt...tor-10-4000-va-ip23/

Då minskas läckströmmen från EMC-filter som kan skapa störningar i ljudutrustning. Bygger man extra filter där ökar det inte läckströmmen p.g.a. balanseringen mot jord. Används skärmad kabel (EXLQ, typ) bidrar kabelkapacitansen till filtrering. Det hindrar även störningar från övrig verksamhet i byggnaden.
Kabelskärmar o skyddsjord kan jordas i båda ändar om det finns ett starkt jordplan att ansluta till

Behövs mer effekt till ljudutrustning kan större transformatorer eller fler transformatorer användas.
Använder man magnetstabilisator "Voltage line stabilizer" begränsas den ström som studioutrustning kan ta ut till ca 1,5 ggr. märkströmmen

//Martin

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

03 okt 2021 22:25 #9 av Electrum
Nu har det gått ett drygt år.
Hur gick det med detta? Hur gjorde du? Blev det bra?

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

04 okt 2021 14:57 #10 av Alexander N
Nej corona och musiker var väl inte bästa kombinationen så detta ligger fortfarande på is.
Följande användare sa tack: Electrum

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.044 sekunder

Senaste foruminlägg