Hur tänker ni ang. nya standarden på lamputtag?

20 aug 2018 18:45 #1 av müssli
Jag ska färdigställa en villa nu till hösten och funderar på lamputtagen. Det kommer en ny standard (är det nästa år?) och jag vill inte "lura" kunden genom att skruva upp något som kanske blir gammalt inom det närmaste. De har antagligen ingen aning om att en ny standard är på gång.

Dock känns det som att det kommer ta extremt lång tid att fasa ut de gamla uttagen eftersom de sitter överallt idag. Hur resonerar ni när/om ni kör nybyggen idag?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

22 aug 2018 14:13 #2 av Eric Lander
Det är många som "lurar" kunder i alla möjliga affärer idag eftersom så mycket är påväg att försvinna och ligger de på stora lager så får kunden det som finns har sett flera exempel på det. De rear ur element jättebilligt men läser man på energimärkningen så är de inte ens lagliga med de nya reglerna tror jag de har inte A i energiklass i varje fall men jag förstår att de måste bli av med det de har. Men det blir tyvärr på deras kunders bekostnad.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

22 aug 2018 16:39 #3 av Markus Ågren
Jag tycker detta kommer bli en intressant utveckling och se hur fort denna övergång kommer att gå, jag tror det kommer bli svårt att byta till DCL uttagen hos privatpersoner. Ska man övertyga dem att detta är den nya typen och kunden har sedan tidigare flera armaturer med gamla lamputtagskontakt ska man behöva byta ut dem.

Även intressant att se när IKEA börjar sälja DCL kontakter, har inte sett det än men kanske redan finns?

Markus Ågren

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

22 aug 2018 16:48 #4 av Rikard Ågren
Om jag vore tillverkare och hade intresse av att få folk att byta så skulle jag skicka med en stickpropp tillsammans med uttaget

Projektledare el, styr och automation

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

22 aug 2018 17:14 #5 av Friedrich Lossien
Ska slutmontera min första installation med DCL-uttagen i veckan, både takmonterade och väggmonterade. Kunden har endast en taklampa med gammal stickpropp som behöver bytas i detta fall.
Vad jag gillar med dem än så länge är att stickproppen "försvinner" upp i uttaget. Många gånger som stickproppen/kabeln är i vägen på de gamla klassiska uttagen när man ska ha på en kåpa.

Ska bara hinna göra av med alla gamla lamputtag man har liggandes nu.. B)

I min mening så får befintliga anläggningar med den gamla typen ha kvar dessa tills det blir dags att byta alla på ett bräde. Finns ingen anledning att byta bara för att de gamla inte är standard längre, samt att det känns sådär att blanda de nya och gamla i samma anläggning.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

22 aug 2018 19:41 #6 av Patrik Hedlund

Rikard Ågren skrev: Om jag vore tillverkare och hade intresse av att få folk att byta så skulle jag skicka med en stickpropp tillsammans med uttaget

Jag vet inte hur det står till med alla tillverkare, men åtminstone ELKO skickar med en stickpropp till varje lamputtag.

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

22 aug 2018 19:43 #7 av Patrik Hedlund
Jag har inte installerat något DCL-uttag ännu, men jag har klämt på ett taklamputtag. Det bygger ganska mycket inåt så frågan är om man bör använda den blå takdosan? Gröna dosan kan man ju slänga...

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

22 aug 2018 21:44 #8 av elmont
Som kund tror jag att jag skulle välja dom g:a i alla fall något år till. För även om jag bygger nytt i dag har jag antagligen en mängd armaturer som jag vill ta med mig och den g:a typen kommer ju att finnas på armaturer under överskådlig tid, för armaturmarknaden är enorm i redan byggda hus. Inte minst i jämförelse med dom i sammanhanget få nyproducerade.
Och även som installatör skulle jag råda kunden att välja dom g:a jag ser ju ingen direkt fördel med dom nya.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

23 aug 2018 05:20 - 23 aug 2018 05:22 #9 av Electrum

elmont skrev: Som kund tror jag att jag skulle välja dom g:a i alla fall något år till. För även om jag bygger nytt i dag har jag antagligen en mängd armaturer som jag vill ta med mig och den g:a typen kommer ju att finnas på armaturer under överskådlig tid, för armaturmarknaden är enorm i redan byggda hus.

Och med det resonemanget så förblir ju den gamla typen i majoritet i all framtid ... :P


Jag har svårt att se någon fördel med nya kontakten. När man nu ändå skapade en ny standard, varför la man inte åtminstone till 2 extra stift som kunnat användas till DALI, eller någon annan styrsignal.

Extrastiften skulle naturligtvis vara en option, så t.ex. en armatur utan behov helt enkelt saknar dessa, på samma sätt som en anslutningssladd till spis utan nolla saknar stiftet för nollan.

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3
Följande användare sa tack: Patrik Hedlund

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

23 aug 2018 10:22 #10 av elmont
Jag har svårt för allt "bytande" för bytandes skull, då även jag har svårt att se dom stora fördelarna med ett nytt lamputtag kommer jag att obstruera dom år som jag har kvar i min avklingande elektrikerbana. :evil:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

23 aug 2018 10:58 #11 av Rikard Ågren
Vore det inte roligare att gå all-in på allt det nya? B)

Projektledare el, styr och automation

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

23 aug 2018 12:03 #12 av elmont
Rent generellt är jag motståndare till all ändring bara för ändrandets skull. Gör en ändring att nått blir betydligt bättre så är det bra, Men ta tex kopplingsur, lamputtag mm där den nya modellen "är ännu bättre och enklare" och man har gjort om programmeringen så man får lära sig ett nytt sätt och när man börjar bli bekväm med "nya" sättet kommer ett nytt ur "som är ännu enklare". Och så håller det på år efter år. Och den stora skillnaden mellan årgångarna är inte funktionerna utan programmeringen.
Jag gillar Windows 10 och att dom säger att det är det sista operativsystet som dom ska ge ut. Jag har varit med om att byta operativsystemen sedan mitten på 80 talet och när man äntligen börjar till fullo behärska det har det varit dags för ett nytt.
Följande användare sa tack: Electrum

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

01 sep 2018 18:16 #13 av Friedrich Lossien
Har nu monterat ett par DCL-uttag (både vägg och tak). Själva kontakten bygger som sagt mycket uppåt, men är inte så stor, så gick att vika undan trådarna i dosan för att få plats. Vi är ju vana vid att använda takdosor som kopplingsdosor, men man kanske får tänka om lite i framtiden.
Vad som dock inte var roligt var kontinuitetsmätningen.. Bara att lägga en DCL-stickpropp med en bit lös FQ monterad i väskan för installationstestaren. Går inte att komma in med en testpinne i uttaget.
Överlag får jag dock säga att jag gillar de nya DCL-uttagen.
Följande användare sa tack: Patrik Hedlund

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

09 feb 2021 22:31 - 09 feb 2021 22:33 #14 av Mollan
Katastrof. Monterat många ABB DCL lamputtag och dem är inte roliga. Många ställen har vi fått rätta till då det glipar. Insatsen får absolut inte vidröra trådarna då det trycker ut locket. Så man får packa in det rejält på ena sidan av dosan. Röda thorsman eller samma djup är på gränsen till vad som går.

Blåa thorsman är inte heller trivsamt. Ännu djupare helst.

Hur gör ni som gör gles 28mm och plastat? Måste vara problematiskt

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

15 feb 2021 20:43 #15 av Billan
Så få slangar in i takdosan som möjligt gäller nu, helst bara 1st för att slippa kopplingar.

I övrigt så har LEGRAND och ETMAN tillverkat vettiga utvändiga DCL-takuttag som ser ut som e gamla.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.082 sekunder

Senaste foruminlägg