Vrid-dimmer för LED

24 nov 2016 07:40 #1 av Electrum
Hej.
Dosdimmer hittar man olika varianter avsedda för LED och då är de märkta typ 2-200W eller nåt sånt, dvs de anses fungera ned till väldigt låga belastningar.
Då är det ofta (alltid?) krav på att ansluta en nolla.

Men går det att hitta vanliga klassiska vriddimrar som fungerar lika bra?
Om jag t.e.x kikar på eljos klassiska transistordimmer så är den specad 20-315W vilket antagligen lirar dåligt när kunden ansluter en 4W LED-lampa.

Finns det produkter på marknaden för detta?


"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

24 nov 2016 11:35 #2 av Lars Blomkvist
Svar från Lars Blomkvist i ämnet Vrid-dimmer för LED
Kolla på Elkos 316 GLED

Den som inte söker finner inga svar :) ibland
Följande användare sa tack: Electrum

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

25 nov 2016 05:57 #3 av müssli
Svar från müssli i ämnet Vrid-dimmer för LED
Det finns många att välja på. När jag söker på "dimmer led" på Elektroskandia kommer dessa upp direkt:

1360113
1360315
1360135
1363147
1377482
Följande användare sa tack: Electrum

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

06 dec 2016 20:16 #4 av bossefunk
Svar från bossefunk i ämnet Vrid-dimmer för LED
Vad gäller dosdimmer så har du bl.a. schneider eller finder som inte kräver nolla och fungerar väldigt bra för mig.

Sen har schneider även kommit med en led dimmer nyligen som går upp till 400w har jag för mig

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

08 jan 2017 17:48 #5 av Electrum
Svar från Electrum i ämnet Vrid-dimmer för LED
Jag må ju berätta hur det gick.
Valet föll på vadsbro e13-774-82
www.vadsbo.net/vd200-13-774-82
Ett gynnsamt pris och bra data på pappret avgjorde. Eljo Exxact hade också varit tänkbart, men den kritvita designen passade dock ej i kundens miljö (övriga apparater osv).

Installationen blev riktigt smidig iom att nolla inte behövs, jag brukar vara tveksam till dimmer utan nolla tillsammans med LED eller LE. Men här ska det ju vara designat för applikationen.
Den gängade delen runt axeln var dock för kort, och dipswitcharna nästan omöjliga att ändra på med de verktyd en vanlig elektriker har med sig.
Detta har jag tagit upp med en teknisk säljare på vadsbro, och de är redan medvetna om dessa saker som ska bli ändrade på till nästa tillverkningsbatch.
Men var tills vidare försiktig med att t.ex. karva bort för mycket tapet så insatsen sjunker ner ett par tapetlager lägre än ramen, då får ni problem!

Men det stora problemet var dock att jag köpte tre dimmers, en blinkar ca en minut efter den slås på, sen blir det bra, kanske när det blivit lite uppvärmt. En annan blinkar hela tiden tillsammans med två dimbara Osram-lampor.

Arg som ett bi ringde jag den tekniske säljaren, som dock efter ett samtal (ett bra samtal) hade lugnat mig och övertygat mig om att jag måste haft maximal otur övertalat mig att få tre nya och prova. Sen fick jag ett par trevliga dosdimmers som ekonomisk kompensation för den extra tid som allt detta trixande innebar. Jag ser det som att det t.o.m räcker till ett ytterligare byte till något helt annat om det fortfarande skulle gå åt skogen.

Efter att jag bytt de två som krånglade hos kunden så fungerade det mycket bra. Dimmern hade en skön och jämn kurva både med Osram dimbara LED likväl som med gammal traditionell glödlampa, dvs det blev inte så att "det händer ingenting, det händer ingenting, det händer ingenting och så plötsligt dimmar det på sista lilla biten av vridningen."
Min-bel-potten fungerade också bra, både med LED och med vanlig glödis, gick att dra ner till noll ljus.

Jag har inskärpt åt kunden (sagt till ordentligt) att han måste ringa mig direkt om han får några problem, för då har jag lovat att komma snabbt som den och byta grejer, - för lite pinsamt tycker jag det är att låta en kund agera testbänk för produkterna. Och att detta löfte gäller för flera år framåt. Så jag är ganska säker på att få veta om det uppstår något krångel i framtiden. Men än så länge lirar det utmärkt. Men karln kommer ju inom någon nära framtid troligen byta glödis -> LED, får se då.

Men för tillfället är jag försiktigt positiv, helt klart. För efter jag bytt så kändes funktionen riktigt bra, absolut inget att klaga på när det väl fungerar.

Jag återkommer här i tråden om jag har någon mer input.

müssli skrev: Det finns många att välja på. När jag söker på "dimmer led" på Elektroskandia kommer dessa upp direkt:

1360113
1360315
1360135
1363147
1377482


"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3
Följande användare sa tack: Odd Hedberg, müssli

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

07 feb 2017 19:50 - 07 feb 2017 19:57 #6 av Odd Hedberg
Svar från Odd Hedberg i ämnet Vrid-dimmer för LED
Stort tack för tipset om Vadsbro VD200! :klapp:

Har monterat min första nu ikväll - och direkt ur förpackningen så fungerade den precis som villaägaren (jag) förväntar sig, och jag misstänker att pillar jag lite på minjusteringen så går den ända ner till absolut noll ljus. Men det vill jag inte ha eftersom den är knapptryck on/off med knappvrid dimringsfunktion - och om den går att dimra ända ner till svart så syns det inte att den faktiskt fortfarande är tillslagen. Hm, 30+ år på ett kärnkraftverk sitter visst på axeln och mumlar säkert!!! först och främst... Jag kör den mot tre av JULAs i gångna helgen specialprisade 6W filament LED-lampor . Den var lika bra på att hantera endast en lampa iskruvad, som två eller alla tre. Klart bra manick! :tummeupp:

Det kommer nog att bli sex till i huset
- nu åker alla gamla stenåldersdimrar definitivt ut! (Tillsammans med sina lika antika Edisonlampor...)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

08 feb 2017 07:02 #7 av Electrum
Svar från Electrum i ämnet Vrid-dimmer för LED
Jag gör precis som dig, justerar aldrig min-nivån ned lägre än att det fortfarande skvallrar med lite svagt ljus att man (glömt) slå av ljuset, inte bara dimrat ner det max.

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.041 sekunder

Senaste foruminlägg