Kontakt till elektronikkabel!!

05 jul 2016 16:08 #1 av Tony
Tjena!
Nån som kan hjälpa mig med var jag kan få tag i en sådan kontakt som är på bilden,
samt om det ens går att kontaktera om denna kabel som den är??



Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

05 jul 2016 20:11 #2 av Torbjörn Forsman
Den där typen av flatkablar, eller snarare böjliga kretskort med ledare av nån slags påstämplad silverfärg, brukar vara nästan omöjliga att kontaktera om. Jag antar att delningen mellan ledarna är 0,1" (2,54 mm), i så fall är nog det enklaste att ta en vanlig flatkabel med samma delning (eller en med 1,27 mm delning typ hårddisk- eller diskettstationskabel från gammal dator, men bara använda varannan ledare), löda fast den på displayen istället för den gamla kabeln och sedan använda befintligt påpressat kontaktdon alternativt löda fast den i en vanlig hylslist.

Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.
Följande användare sa tack: Tony

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

06 jul 2016 09:04 #3 av Torbjörn Forsman
Nu när jag tittar igen på inlägget ser jag den första bilden, som inte ville laddas igår. Kabeln kommer alltså från ett membrantangentbord, som väl är svårt att ersätta. Och då blir det lite andra förslag på åtgärd.

Om de påtryckta ledarna är oskadade i änden som har suttit fastklämd i kontaktdonet, så kan man försöka hitta ett don med fjädrande bleck avsett att skjutas på kabeländen (ungefär som en kortkantkontakt), om det har stift för kretskortsmontage i andra änden så skulle man kunna löda ihop det med en hylslist som får ersätta det gamla donet. Tänkbara leverantörer är t ex Elfa, Farnell, Digi-Key, Mouser, Bejoken.

Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.
Följande användare sa tack: Tony

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

06 jul 2016 18:48 #4 av Tony
Svar från Tony i ämnet Kontakt till elektronikkabel!!
Tack för svar!
Tyvärr är inte kabeln oskadad i änden, utan sönderryckt i den gamla kontakten..

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

06 jul 2016 19:37 #5 av Torbjörn Forsman
Har du kollat om det går att få tag i ett membrantangentbord som reservdel?

Annars, om man ska försöka skarva eller ansluta något till en sån där kabel, så kan man möjligen prova med någon slags elektriskt ledande lim (t ex något sådant som man använder för att reparera elbakrutor på bilar med). Löda går inte, både plast och ledare smälter bara bort.

Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

07 jul 2016 18:45 #6 av Tony
Svar från Tony i ämnet Kontakt till elektronikkabel!!
Ska kolla detta, stort tack för hjälpen!!

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.137 sekunder

Senaste foruminlägg