Förlängningskablar utomhus

24 jun 2016 09:52 - 24 jun 2016 14:03 #1 av Mikael
Känns som jag ställar var och varannan fråga här på forumet nu. Men bra att bolla lite ibland :rulla:

Håller på att gå igenom lite förlängningskablar som vi har till bl a byggström. Det är lite blandade proppar och uttag på dem. Jag känner spontant att alla ska vara godkända för utomhusbruk, då behöver man aldrig tänka på det.

Men kan man säga att de bör vara IP 44 på dem? Vill minnas att det finns andra betäckningar och märkningar man ska hålla utkik efter?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

24 jun 2016 13:25 #2 av Torbjörn Forsman
Förutom ev kapslingsklass på stickproppar och skarvuttag, så bör ju även kabeln vara lämplig för utomhusbruk och den miljö den används i. Jag har för mig att det står i någon IEC-standard att PVC-isolerad kabel H07VV och liknande, som blir styv i kyla, inte får användas i temperaturer under +5 grader.

Även stickproppar och skarvuttag som är klassade IP44 och bättre, har inte alltid så lång livslängd. Det är vanligt att kabelgenomföringen av gummi eller mjukplast spricker efter förvånansvärt kort tid, så det lätt kan regna in den vägen. Pågjutna proppar och uttag är bättre ur den synpunkten.
Skarvuttag ska ALDRIG betraktas som vattentåliga när de råkar ligga eller hänga med hylsorna uppåt.

Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.
Följande användare sa tack: Bo Siltberg

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

28 jun 2016 12:59 #3 av Magnus
Svar från Magnus i ämnet Förlängningskablar utomhus
Kabel av typen H07RN-F med pågjutna anslutningsdon anser jag är bäst för byggström.
Den tål både fett,olja,"extrem" kyla och solljus.

-Min titel efter citat av Patrik Hedlund-

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.031 sekunder

Senaste foruminlägg