Europa uttag.... ok i Sverige

22 maj 2016 13:00 #1 av Richard
Tja
Är det OK att montera dessa uttag i Sverige?
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

22 maj 2016 15:39 #2 av Bo Siltberg
Svårt att säga...numera gäller ELSÄK-FS 2015:1 som säger

2 § Stickproppar och uttag ska vara utförda enligt och uppfylla kraven i någon av de standarder som anges i bilaga 1, samt vara certifierade mot kraven.

Det är schuko (typ F) som bl.a avses här.

Men så finns också numera denna nya paragraf som jag nog inte förstått innebörden av:

8 § Bestämmelserna i 2 och 5 §§ gäller inte för stickproppar och uttag som antingen är lagligen tillverkade eller lagligen saluförda i en annan medlemsstat inom EU eller i Turkiet, eller är lagligen tillverkade i ett EFTA-land, som har undertecknat EES-avtalet.
Bestämmelserna i 2 och 5 § ska däremot gälla i de fall då Elsäkerhetsverket kan visa att produkten i fråga inte uppnår en säkerhetsnivå som är likvärdig med den som garanteras genom dessa föreskrifter.

Det låter ju onekligen som att typ E på bilden skulle godkännas här eftersom den inte inför någon säkerhetsrisk. Detta kryphål fanns inte före denna föreskrift(?)

Men nog får man anse det ytterst olämpligt med Franska uttag i Sverige...

Se också www.fluxio.se/forum/6/23509.html

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

22 maj 2016 16:42 #3 av Odd Hedberg
Vi fick en hyfsat stor leverans av Tiger aerotemprar med det fransk/polska E-uttaget på ryggen - gissa om tillverkaren [FRICO[ fick kalla fötter. Inom Sverige fick bara versionen med F-uttaget säljas, och dom andra endast på export ut från Sverige... Så att installera E-uttag i Sverige är att ta en stor (ekonomisk) risk, det borde bli backjobb när inspektorn varit på plats och protokollfört. Har hört att polacker med totalentreprenad försökt köra med E - men att dom fått backa ibland när kunden inser vad det är som dom smackar dit...
Jag skulle aldrig montera ett E-uttag i något som kan komma att bedömas av andra...

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

22 maj 2016 17:46 #4 av Richard
Ingen säkerhetsrisk. Alltid fas på rätt ställe.

Borde vara bättre än det vi har nu...

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

22 maj 2016 17:47 #5 av Richard
Dessa används i Tjeckien....

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

22 maj 2016 17:53 #6 av Stefan Ericson
On något är godkänt för att används i EU. Så får alla göra det. Det är en av grundreglerna.
Om någon dör och inte har pengar, så ska komunen betala 20tusen enligt lag. Dom betalar 10 tusen. Om någon tar det till rätten, så får dom betala 20tusen. Nästa gång betalar dom ut 10tusen.
Är man inte berädd att tjafsa, ska man nog låta bli. Jag skulle föredra de Fransk Polska utagen.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

23 maj 2016 06:14 #7 av Odd Hedberg

Richard skrev: Ingen säkerhetsrisk. Alltid fas på rätt ställe. Borde vara bättre än det vi har nu...

Så länge rena F-sladdkontakter säljs så skulle jag inte förorda montage av E-uttag i Sverige - även om Fas/Neutral -frågan (som vi behandlade i tråden som Bo Siltberg länkade till tidigare) skulle vara lättare att hantera med ett E-uttag. Jag undrar vad Elsäk säger på en direkt och tydlig fråga: Är eller Är inte E-uttag tillåtna att montera vid nybyggnation i Sverige? [Att blanda vid en renovering borde under alla fall vara otillåtet, precis som man inte ska blanda jordade Schuko med ojordade uttag i samma rum.]

Det blir naturligtvis inte någon säkerhetsfråga per se, jag antar att länder med E är lika ointresserade av stekta medborgare som länder med F-uttag, så de är nog elsäkra bägge två...

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.035 sekunder

Senaste foruminlägg