Ström i nollan?

23 maj 2018 18:53 #1 av Isak Lutteman
Hej!
Kan man få en stöt av att ta i nollan?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

23 maj 2018 19:28 #2 av elmont
Svar från elmont i ämnet Ström i nollan?
Inte om anläggningen är felfri.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

23 maj 2018 19:48 - 23 maj 2018 19:49 #3 av Isak Lutteman
Svar från Isak Lutteman i ämnet Ström i nollan?
Men flyter det inte spänning och ström i nollan vid normal drift? Eller är jag helt ute och cyklar?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

23 maj 2018 20:38 #4 av Mikael Malmgren
Svar från Mikael Malmgren i ämnet Ström i nollan?
Det "flyter" en ström i nollan (eller neutralledaren) men det finns normalt ingen potentialskillnad (spänning) mellan neutralledaren och jord (dig) eftersom det är samma punkt i kretsen.

Elkraftingenjör och konsult med specialitet inom Reläskydd, Selektivplaner och Elkraftberäkningar. Även stort intresse för föreskrifter & standarder, ESA samt projektledning och entreprenadjuridik.


Mikael Malmgren Installatörsbehörighet: A

www.elektroinvent.se

Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.
Följande användare sa tack: Isak Lutteman

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

24 maj 2018 07:05 #5 av Mattias Lilliesköld
Värt att beakta, då neutralledaren bär ström blir den dock farlig i fall man bryter den - då får man en potentialskillnad mellan de två ändarna på "nollan".

Har för mig jag läst om ett olycksfall där en montör skall utöka en uttagsgrupper i en kontorsmiljö (FB kanal antagligen) och delar på neutralledaren "då den är ofarlig" och utsätts för strömgenomgång mellan de lösa ändarna
Följande användare sa tack: Isak Lutteman

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

24 maj 2018 10:28 - 24 maj 2018 10:29 #6 av Rikard Ågren
Svar från Rikard Ågren i ämnet Ström i nollan?
När jag gick skolan så fick vi lära oss att betrakta neutralledaren som spänningssatt och farlig

Projektledare el, styr och automation
Följande användare sa tack: Isak Lutteman

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

24 maj 2018 14:36 #7 av Michell Martic
Svar från Michell Martic i ämnet Ström i nollan?
Där man har en ström har man även ett spänningsfall, det är liksom en fundamental sanning.
Har du en ström i neutralledaren så har du även ett spänningsfall i den, men detta spänningsfall är MYCKET litet jämfört med det som sker över lasten i samma krets.

Om du däremot bryter neutralledaren så kommer ju detta bli den punkt i kretsen där du får högst "spänningsfall", egentligen potentialskillnad. Så fort strömmen upphör så upphör spänningsfallet också varför du skulle få 230V mellan tåtarna vid en bruten nolla i en enfaskrets.

Neutralledare definieras som spänningssatt ledare tillsammans med faserna.
PEN- och PE-ledare definieras inte som spänningsförande ledare.
Följande användare sa tack: Isak Lutteman

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

24 maj 2018 15:54 #8 av Isak Lutteman
Svar från Isak Lutteman i ämnet Ström i nollan?
Tack för alla svar!
Men varför betraktas då PEN inte som en spänningsatt ledare? Om neutralledaren betraktas som spänningsatt?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

24 maj 2018 18:59 #9 av Ronnie Lidström
Svar från Ronnie Lidström i ämnet Ström i nollan?
Man kan få ström från en nolla i en felfri anläggning. Det har jag lärt mig den hårda vägen. :tokig:
Ett av de första jobben jag minns att jag var på som lärling.

Eller nolla och nolla var det ju egentligen inte, men en "nolledare".

Jag tog isär några nollor i en takdosa och slog sedan på spänningen. Då fick jag ström när jag tog på en av nolledarna (som då inte längre var ansluten till nolla utan till fas bakvägen genom en glödlampa).

Jag var som tur var väldigt dåligt jordad så det firrade bara till lite, men jag minns det fortfarande eftersom jag inte trodde att nolledarna kunde vara farliga.

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

24 maj 2018 19:17 #10 av Mikael Malmgren
Svar från Mikael Malmgren i ämnet Ström i nollan?
Men då hade ju neutralledaren blivit en fasledare... ;)

Elkraftingenjör och konsult med specialitet inom Reläskydd, Selektivplaner och Elkraftberäkningar. Även stort intresse för föreskrifter & standarder, ESA samt projektledning och entreprenadjuridik.


Mikael Malmgren Installatörsbehörighet: A

www.elektroinvent.se

Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

24 maj 2018 19:46 #11 av Sven Murberg
Svar från Sven Murberg i ämnet Ström i nollan?
Kan man då säga, att det är brytstället som anger vad "nollan" befinner sig.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

25 maj 2018 10:12 - 25 maj 2018 10:14 #12 av Electrum
Svar från Electrum i ämnet Ström i nollan?
Jag blir både road och oroad av en sådan här tråd.

Om det finns någon enda yrkesgrupp i Sverige som verkligen borde veta vad en sluten strömkrets är och innebär så är det väl ...

:ohmy: :huh:



edit:
Men visst kan jag göra en pedagogisk genomgång utav lite av högstadiefysiken, om det finns intresse ...

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

25 maj 2018 13:30 #13 av Sven Murberg
Svar från Sven Murberg i ämnet Ström i nollan?
Jag tror att Isak fick en bra förklaring av Ronnie, Mikael och Michell, utan att någon genomgång av högstadiefysiken.
Följande användare sa tack: Michell Martic, Isak Lutteman

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

25 maj 2018 15:38 #14 av Michell Martic
Svar från Michell Martic i ämnet Ström i nollan?

Electrum skrev: Jag blir både road och oroad av en sådan här tråd.

Om det finns någon enda yrkesgrupp i Sverige som verkligen borde veta vad en sluten strömkrets är och innebär så är det väl ...

:ohmy: :huh:



edit:
Men visst kan jag göra en pedagogisk genomgång utav lite av högstadiefysiken, om det finns intresse ...

Man måste få kunna fråga utan att det påpekas att man borde vetat, annars slutar folk fråga och då fortsätter de undra utan svar.

Någon högstadielektion är inte nödvändig. TS frågar själv tills TS är nöjd.
Följande användare sa tack: Isak Lutteman

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

25 maj 2018 20:50 #15 av Isak Lutteman
Svar från Isak Lutteman i ämnet Ström i nollan?
Tack så hemskt mycket för hjälpen grabbar! :tummeupp:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

27 maj 2018 07:29 #16 av Electrum
Svar från Electrum i ämnet Ström i nollan?

Michell Andersson skrev: Man måste få kunna fråga utan att det påpekas att man borde vetat, annars slutar folk fråga och då fortsätter de undra utan svar.

Någon högstadielektion är inte nödvändig. TS frågar själv tills TS är nöjd.

Jag måste hålla med.
Det blev lite malplacerat så här i Isak's tråd.
Jag gav uttryck för vad jag tycker mig märka av tillståndet i gymnasiets elutbildningar, att ungdomarna verkar få en alltför grund kunskap, trots att de harvar runt där i tre år.

Men det blev dumt, för det gick ju lätt att tolka som att jag siktade in mig på Isak själv, men det egentligen var mest en knäppt skriven reaktion på det jag tycker mig se som en generellt dålig utbildningskvalitet, som drabbar alla som går utbildningen. Inte minst de duktiga och ambitiösa.

Det blir väldigt offtopic att snacka mer om utbildningarna i denna tråd, så därför kickade jag igång denna istället.
www.fluxio.se/forum/31/37161.html


Slutligen så vill jag be Isak Lutteman om ursäkt för mitt okänsliga och malplacerade inlägg.
Och jag måste också säga, just bara det faktum att du startar en tråd här och vill fråga om saker du vill få bättre koll på visar ju din ambition, du vill ju lära dig och förstå.
Det ska vi naturligtvis ta vara på.

Den som är nyfiken och vill lära sig något varje dag, kommer slutligen komma väldigt väldigt långt...

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

27 maj 2018 07:59 #17 av Michell Martic
Svar från Michell Martic i ämnet Ström i nollan?

Electrum skrev: Den som är nyfiken och vill lära sig något varje dag, kommer slutligen komma väldigt väldigt långt...

Det där är jag också helt övertygad om!

När jag håller kurs så brukar det alltid finnas någon längst bak som öppnar med något i stil med: "Jag kanske är korkad, men...?"
Och varje gång tänker jag samma sak: Den där personen kommer göra skillnad för den sätter sin stolthet åt sidan i jakten på kunskap.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

01 okt 2018 18:09 #18 av Isak Lutteman
Svar från Isak Lutteman i ämnet Ström i nollan?
Det är ingen fara, jag fick ju svar på min fråga.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.046 sekunder

Senaste foruminlägg