Dimensionera kabel.

19 nov 2017 13:26 #1 av Tony
Hej! Nu behöver jag er expertkunskap igen!:) :) :) :)
Har använt mig av El-vis såklart, men är ändå osäker eftersom att jag oftast sysslar med mindre installationer.
Jag har tagit åt mig en ombyggnad av ett utrymme, som nu ska bli en restaurang, och behöver hjälp med dimensionering av matarkabeln. För det första så undrar jag om strömmen som de har in räcker, de har ett abonnemang på 355A som det är nu, och jag har tänkt att mata den nya centralen ifrån ett ledigt knivsäkringsfack som max klarar 125A. Bifogar ett diagram som jag fått av elnätsleverantören, där förbrukningen över ett år redovisas. Har räknat ihop samtliga köksmaskiner och kommit fram till att dessa kommer att dra runt 85kW, som teoretisk maxeffekt alltså. Har tänkt att dra en aluminiumkabel, och undrar vilken storlek jag behöver ha. Vet att jag borde ha koll på detta, men det är så bra att detta forumet finns, man har ju inte så många andra att fråga som egenföretagare. Har inte fått några uppgifter på Zför och Ik3, men tänker att jag drar ett snäpp grövre kabel än jag tänkt. Kommer givetvis kolla dessa värden, men är ganska bråttom med att få beställt och dragit kabeln.. Finns det någon som kan hjälpa mig? Tacksam för svar som alltid!

Mvh Tony

This message has an attachment file.
Please log in or register to see it.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

19 nov 2017 21:07 #2 av Mikael Hansson
Svar från Mikael Hansson i ämnet Dimensionera kabel.
Hej,

Förmodar att det är mest 3 fas 400V köksmaskiner? Om du säger att dessa under full drift ligger teoretiskt på 85kW, så är det cirka 123A och knivsäkringen är på 125A max.

Sedan tillkommer restaurang delen också, med vad det infattar i belysning, uttag osv.

Mikael

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

19 nov 2017 21:16 #3 av Tony
Svar från Tony i ämnet Dimensionera kabel.
Tack för svar, men man dimensionerar väl inte anläggningen för teoretisk maxlast?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

19 nov 2017 21:22 #4 av Mikael Hansson
Svar från Mikael Hansson i ämnet Dimensionera kabel.
Ligger alla köksmaskiner tillsammans på 85kW, så skulle jag utgått från det och sedan räknat vidare resten med restaurang delen osv.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

20 nov 2017 05:22 - 20 nov 2017 05:23 #5 av Electrum
Svar från Electrum i ämnet Dimensionera kabel.

Tony skrev: Tack för svar, men man dimensionerar väl inte anläggningen för teoretisk maxlast?

Om du har anledning att tro att alla maskiner kan komma att gå samtidigt.
(Det kommer bli ohyggligt varmt i köket :) )

Men du kan ju luska om det är troligt att vissa aldrig går samtidigt. Bakugnar är relativt vanligt att de endast körs tidigt på dagen, innan själva matlagningen, så stekbord och bakugnar t.ex. aldrig går samtidigt.

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

20 nov 2017 05:33 #6 av Richard
Svar från Richard i ämnet Dimensionera kabel.
Draka har en enklare dimensionerings app för kabel.
70mm alu. 50mm så ligger du på gränsen.
Så kör med 70 så är du säker...

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

20 nov 2017 18:43 #7 av Tony
Svar från Tony i ämnet Dimensionera kabel.
Tack för alla svar!
Jag ändrade mig helt, det blev en 3*50 +25 koppar istället. Dyrare så klart, men blir enklare att lägga på, och är inte så många meter.. Tack för all hjälp!

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

22 nov 2017 07:22 #8 av Stefan
Svar från Stefan i ämnet Dimensionera kabel.
intressant detta med dimensionering.

Jag hade inte räknat sammanlagringsfaktor 1.

Det beror såklart på hur köket används, men det är ytterst sällan ett kök använder alla maskiner samtidigt :)
Men det är en diskussion du bör ta med ägaren till restaurangen och informera om kostnaderna för ab och installationer.

Som exempel hörde jag om ett skolkök, (såklart lite annorlunda verksamhet) med alla maskiner som fanns där skulle det behövas 400 ampere cirka. Efter installation hade elfirman varit där och kontrollerat effekt, då låg allt ( hela skolan på ett uttag runt 270 Ampere. klockan var runt 11 och köket användes nog som mest just då!

Oftast kan man kanske räkna bort diskmaskinen i dimensioneringen, för det är sällan du diskar och lagar mat samtidigt....


Lycka till med bygget
Följande användare sa tack: Tony

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

23 nov 2017 15:57 #9 av Oskar Ståhl
Svar från Oskar Ståhl i ämnet Dimensionera kabel.
Även om alla maskiner går samtidigt så går inte alla maskiner på max effekt så lite kan man sammanlagra även i ett storkök.

Hörde nyligen ett uttryck ifrån en som jobbar på nätbolag som var ganska bra nämligen "Konsultampere". Detta var när vi diskuterade sammanlagring. :)
Följande användare sa tack: Tony

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

27 apr 2018 12:50 #10 av Electrum
Svar från Electrum i ämnet Dimensionera kabel.
Jag sitter precis nu och totar ihop enlinjeschema för en restaurang som också kommer ligga på en maxeffekt på runt 85-90kW.
Trefas köksmaskinerna är på totalt 71kW
Enfas på 11kW.

Sen lite annat, som belysning, städuttag, tvättmaskin, allmänuttag i både kök och kunddel, osv

Vi har stött och blött detta lite.
Jag tror att alla trefasmaskiner utom möjligen DM kommer maxa precis i början, när personalen precis kommit och går och slår igång allt.
Hur man än skulle hålla på och förklara att de inte ska dra igång allt samtidigt, skulle det nog ändå vara ganska verkningslöst.

Vi har några andra restauranger som kunder, och där ser jag ju att de knäpper ju på allt med en gång, så fort de kommer in innanför ytterdörren.

Så jag har räknat effektbehovet utifrån sammanlagringsfaktor 1 på alla stekbord, ugnar, fritöser och varmvattenbad m.m.
Så fort sakerna kommit upp i temperatur går nog effekten ner till mindre än hälften, är jag ganska säker på, men det får ju inte bli strömlöst varje förmiddag bara för att de glömmer bort sig.


Tänker jag tokigt?

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

27 apr 2018 17:52 #11 av Joel Ingolf
Svar från Joel Ingolf i ämnet Dimensionera kabel.

Electrum skrev: Jag sitter precis nu och totar ihop enlinjeschema för en restaurang som också kommer ligga på en maxeffekt på runt 85-90kW.
Trefas köksmaskinerna är på totalt 71kW
Enfas på 11kW.

Sen lite annat, som belysning, städuttag, tvättmaskin, allmänuttag i både kök och kunddel, osv

Vi har stött och blött detta lite.
Jag tror att alla trefasmaskiner utom möjligen DM kommer maxa precis i början, när personalen precis kommit och går och slår igång allt.
Hur man än skulle hålla på och förklara att de inte ska dra igång allt samtidigt, skulle det nog ändå vara ganska verkningslöst.

Vi har några andra restauranger som kunder, och där ser jag ju att de knäpper ju på allt med en gång, så fort de kommer in innanför ytterdörren.

Så jag har räknat effektbehovet utifrån sammanlagringsfaktor 1 på alla stekbord, ugnar, fritöser och varmvattenbad m.m.
Så fort sakerna kommit upp i temperatur går nog effekten ner till mindre än hälften, är jag ganska säker på, men det får ju inte bli strömlöst varje förmiddag bara för att de glömmer bort sig.


Tänker jag tokigt?


Skulle man inte kunna ordna med en ganska enkel "Starta kök" knapp som drar ett gäng tillslagsfördröjda reläer som startar alla tunga förbrukare med lite lagom mellanrum? Dels är det praktiskt för personalen och dels behöver man inte säkra servisen så högt?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

27 apr 2018 20:04 #12 av Electrum
Svar från Electrum i ämnet Dimensionera kabel.
Ja det kan man tänka sig.
Vi har en kontaktor som styr de 4 största förbrukarna, då det ska vara ett lokalt brandsläckningssystem över stekborden, fritösen osv, som även ger en förreglingsignal som stänger av strömmen till apparaterna.

Det skulle ju kunna gå att sätta 2 kontaktorer istället och ett tillslagsfördröjt relä.


Jag tror vi får börja lite och nysta i vad Vattenfall vill ha betalt för de olika säkringsstorlekarna, så kan man ta diskussionen utifrån det.

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

28 apr 2018 05:07 - 28 apr 2018 05:08 #13 av Michell Martic
Svar från Michell Martic i ämnet Dimensionera kabel.
En sak man kan ha i åtanke är att nyttja det extra utrymme som finns för smältsäkringar. Beroende på fabrikat så har du olika faktorer som säkring håller för under en timme. De ska dock alla minst hålla för en faktor 1,6 under en timmes tid minst. Vill man ha marginal till detta så kan man kanske lägga sig på faktor 1,3. Det ger ändå samma utrymme som om du hade använt en sammanlagrinsfaktor på 0,76 vilket är betydande.
När köket väl varit igång en timme så borde lasterna ha hamnat i osynk då en faktisk sammanlagrinsfaktor på 0,76 inte heller är orimlig.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

29 apr 2018 11:06 #14 av Bo Siltberg
Svar från Bo Siltberg i ämnet Dimensionera kabel.
Frågan har varit uppe tidigare och där hävdades att många storkök slår på allt de har när de kommer. Men det måste ju gå att införa lite rutiner där. De kan inte behöva köra alla grejer från början.
www.fluxio.se/forum/elinstallationer/295...it=200&start=0#29684

Det är möjligt att man kan se detta som en "tillfällig" belastningstopp som medger att man överskrider säkringarnas märkström, men jag skulle inte dimensionera för det. Det är heller inte så jättemycket att tjäna. Vid dessa säkringsstorlekar går gränsen vid x1.25 enligt normen där den ska hålla minst två timmar. Däröver kan säkringen lösa, inom två timmar vid x1.6.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

30 apr 2018 04:43 #15 av Michell Martic
Svar från Michell Martic i ämnet Dimensionera kabel.
En sak är intressant och det är att det saknas belastningsprofiler för storkök än idag. Hade någon tagit sig tiden att energilogga så hade man med tiden haft goda möjligheter att få fram så kallade Velanders konstanter även för just storkök. Jag förstår att varje kök är unikt med exempelvis öppettider o.s.v. men med bra underlag (många mätningar) skulle man ändå kunna få fram profiler (kurvor) som anpassats för detta.

Jag tror att det redan finns idag, kan kolla när jag kommer till jobb, men de som används inom elnät är alldeles för lågupplösta då de används för hela lågspänningsgrupper från nätstationer.

Gällande faktorerna för säkring, 1,25 ger ju fortfarande en del utrymme. Det är lika med sammanlagrinsfaktor på 0,8 ändå. Jag ser ingen anledning till varför man inte skulle kunna använda sig av detta utrymme. Det finns gott om sammanhang då man gör det, vanligast är kanske inom elnät, för att täcka vissa toppar samt för startströmmar på motorer.

Säkringens märkström visar ju inte när säkringen löser (även om asymptot på utlösningskurvan finns där) utan istället för vilken ström säkringen INTE löser.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

30 apr 2018 09:48 #16 av Bo Siltberg
Svar från Bo Siltberg i ämnet Dimensionera kabel.
Jag tänker på dessa enkla samband som anges i reglerna:

IB <= In <= Iz

Dvs man ska hålla den förväntade belastningsströmmen under säkringens märkström. Men det går säkert att diskutera vad som är förväntad belastningsström, dvs hur pass kontinuerlig den egentligen är och när man får betrakta tiden det tar att värma upp en ugn som tillfällig belastningstopp. Om man ligger på gränsen och inte billigt och enkelt säkra upp utan byte till större kabelarea etc kanske det går att använda inställbara effektbrytare?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.069 sekunder

Senaste foruminlägg