Infällda dosor i yttervägg av Leca Block?

27 jul 2013 19:02 - 27 jul 2013 19:10 #1 av Nisse Hult
Skall precis göra utbyggnad av villan med 2 våningar. Ytterväggarna kommer bestå av Webers Leca Block med hål i som tydligen skall kunna användas för installationer om man inte vill fräsa spår i väggen. Kommer även ha gjutet mellanbjälklag i betong på Planjas Combideck . Se nedan för några bilder.

Weber har fina bilder på hur de fäller in en rotdosa och drar flexslang i en innevägg men jag har inte kunnat hitta hur man bäst gör det med blocken som används för ytterväggar. Min elektriker har inte heller jobbat med dessa block tidigare utan vill fräsa in allt som med vanliga lättklinkerblock... Jag tycker det verkar onödigt arbete om det nu skall vara enkelt att använda håligheterna inuti blocken.

Därför hoppas jag att få lite hjälp av er istället på hur man rent praktiskt bäst löser installationen :P


Blocken jag skall använda är 25 cm breda och "väggen" in till hålet är 9,5 cm.

Hur skulle ni göra för att dra in 16 och 20 mm flex i dessa block?

Utmaningar som jag inte löst än:
  1. Lämplig multidosa / senildosa som har uttag rakt ut i botten och som inte kostar skjortan? (så djup som möjligt)
  2. Behöver dosan vara lufttät för att inte u-värdet i väggen skall försämras?
  3. Lämpligt hålborr 68 mm för Leca som klarar borra minst 95 mm djup?
  4. Finns det ngt enkelt sätt att dra flexslangen horisontalt i väggen eller måste detta göras utanför väggen (t.ex undertak eller gjutas in i mellanbjälklag?
  5. Hur svårt är det att efterdra flexslangen när golv och tak är på plats? (dvs borra 1 hål för dosan och 1 för slangen)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

28 jul 2013 07:04 #2 av Richard
Stor risk för kondens om du nyttjar hålen mitt i stenen.
Fräs i väggar mm.
Dosfräs finns hos elgrossisten. (Ev specialbeställas)
Samma tillverkare som säljer vanliga hålsågar.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

28 jul 2013 07:04 - 28 jul 2013 07:16 #3 av Nisse Hult
Tror mig ha hittat en lämplig dosa från Busch-Jaeger men hittar den endast på tyska sajter, de ägs ju av ABB så kanske säljs under annat namn här.

Någon som vet om den även säljs av svenska elgrossister eller om det finns något liknande på svenska marknaden?

Produktinfo: www.busch-jaeger-katalog.de/files_ONLINE...utz_Montagedosen.pdf


Fördelar som jag ser med denna:
  • Mycket bra pris, endast ca 11 kr/st inkl moms (+max 200 kr i frakt)
  • Enkel att installera då den har "flärpar" på sidorna för att både sitta stabilt i hålet samt att den inte går att trycka in för långt utan hamnar exakt i djupled.
  • Dessutom har den inbyggd utfyllnadsring som går att skruva ut så den hamnar rätt när man putsat väggen.
  • Förberedd för att ansluta slang i botten.
  • Putslock ingår
  • En mycket smart funktion är att putslocken dessutom innehåller en liten RFID-sändare som man efter putsningen pejlar in med en speciell RFID-detektor (som kostar ca 2000 kr). Innebär enklare putsning samt att man faktiskt kan installera extra dosor för framtida bruk som är helt dolda.
  • 56 mm djup samt man borrar hålet med standard 74 mm hålsåg

Vad tror ni, bästa för syftet?

Artikel-Nr.: 3040
Bestell-Nr.: 1740-0-0060
EA-Nr.: 8712507114839


EDIT: Med Tanke på Richards kommentar ovan så tycker jag ändå att denna dosa verkar vara den smartaste jag sett även vid infräsning, iallafall om man skall ha ca 10 mm gipsputs på insidan av ytterväggen.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

28 jul 2013 07:12 - 28 jul 2013 07:17 #4 av Nisse Hult

Richard skrev: Stor risk för kondens om du nyttjar hålen mitt i stenen.


Bra kommentar, har jag inte tänkt på. Vi kommer ha 150 mm cellplast/EPS som isolering på utsidan av blocken samt tjockputs, minskar eller ökar det risken för kondens i väggen?

Kan vindtäta dosor minska risken för kondens?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

28 jul 2013 18:04 #5 av Patrik Hedlund
En fråga, vad är fördelen att bygga med lecablock? Kostnaden kan det ju inte vara i alla fall... :whistle:

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

30 jul 2013 20:17 #6 av elutanfel
Jag har liknande fundering dock handlar det om murad vägg inomhus. Jag tänkte dra slang horisontellt genom väggen och på så sätt förenkla dragningen (andra sidan reglas). Vilken dosa skulle passa då?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

06 aug 2013 17:51 #7 av Erik Boierth
Brukar alltid köra dessa när vi bygger lättbetonghus, blir kanonbra och snabbt går det
www.rutab.se/produkter/spardosa/inbyggnads-dosa-med-klamring
kanske skulle vara nåt ??

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

07 aug 2013 11:17 #8 av Marcus Lundström

Erik Boierth skrev: Brukar alltid köra dessa när vi bygger lättbetonghus, blir kanonbra och snabbt går det
www.rutab.se/produkter/spardosa/inbyggnads-dosa-med-klamring
kanske skulle vara nåt ??


Instämmer, rutab-dosorna är fantastiskt bra för lättbetong, dock finns inga kopplingsdosor, diam 80, men det finns en djup och en låg 70 dosa. Tar man den djupa så är den helt ok att koppla i.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.039 sekunder

Senaste foruminlägg