fast inkoppling

11 sep 2012 14:55 #1 av JJ
fast inkoppling skapades av JJ
Ännu en installationsfundering, hur brukar NI göra vid ett fall som detta. Låt oss säga att det rör sig om en armaturinstallation, ni har armaturerna monterade dikt enkelt gipstak, till armaturen har ni klamrat flexslang , som kommer ner genom taket in i armaturen genom en silikon-nippel... hut gör ni? stannar med flexslangen strax innan armaturen och trär på "kabelskal" och försöker stripa fast kabelskalet i något armaturen.. man vill ju inte att kardelerna ska kunna röra på sig, om hålet i gipstaket råkar vara av lite större slag sitter ju inte flexslangen direkt fast i nått annat än sista klammern... eller sätter ni på en 16 mm anslutningsmuff med kontramutter som ni skruvar fast i armaturens ingångshål, klickar i slangen och på så sätt får en trygg och säker installation? Eller hur gör ni?
//

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

11 sep 2012 15:09 #2 av Patrik Hedlund
Svar från Patrik Hedlund i ämnet fast inkoppling
Tar bort gumminippeln och får in slangen en liten bit i armaturen.

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

11 sep 2012 15:13 - 11 sep 2012 15:13 #3 av Marcus Lundström
Svar från Marcus Lundström i ämnet fast inkoppling
Klipper flexslangen jäms med taket och för in FK´n genom nippeln i ryggen på armaturen.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

11 sep 2012 15:23 #4 av Martin Cargus
Svar från Martin Cargus i ämnet fast inkoppling
Så som Marcus gör. Om jag kan och har tillgång så brukar jag fästa en bit plyfa mellan reglarna och göra ett 16 hål som jag för igenom flexslangen innan gipset kommer upp, så har jag nånting att fästa armaturen i osså.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

11 sep 2012 16:14 #5 av JJ
Svar från JJ i ämnet fast inkoppling
den varian är bra, slipper man molly å annat påfund

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

11 sep 2012 16:19 #6 av JJ
Svar från JJ i ämnet fast inkoppling
frågan är vilket sätt som är rätt, i ett ip klassat område tex dusch kan det ju kanske va en tanke att ha kvar gumminippeln och bara gå in med fkn , annars känns det ju som att det gör det samma?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

11 sep 2012 19:07 #7 av Martin
Svar från Martin i ämnet fast inkoppling
Jag undrar detta lite. För man måste ju minst ha 2 skydd på en kabel om man så säger. Tex FK i rör det är ju två skydd. Röret och isoleringen i sig. EKK har ju även där 2 lager isolering.

Men om även armaturen ligger dikt an mot tak kanske 5-10mm hålrum mellan armatur och tak så är det bara ett skydd på FK'n. Dock tror jag aldrig någon skulle vara så petig.

Jag brukar fästa de med Duomax när det bara är gips.

Tror inte det finns några fel egentligen. Mer än att många armatur tillverkare förespråkar att man har någon form av extra hölje över kablarna inne i armaturen. Vi alla har ju sett hur FK ser ut efter ett gäng år i en armatur.


Jag ställer mig snarare till att kolla alla så att de har sann jord till alla lampor, fläktar, uttag mm man sätter upp? Bör väl vara mer så viktigt än hur man trär in kablar i en gummitätning.

42

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

12 sep 2012 05:26 #8 av Johan Andersson
Svar från Johan Andersson i ämnet fast inkoppling

Martin skrev: Men om även armaturen ligger dikt an mot tak kanske 5-10mm hålrum mellan armatur och tak så är det bara ett skydd på FK'n. Dock tror jag aldrig någon skulle vara så petig.


FKn är ju skyddad av armaturen. Bara inte FKn ligger synlig/öppen för beröring eller riskerar att klämmas mot en vass kant så är det nog helt lugnt!

Är det ett vanligt torrt rum så brukar jag oxo göra så. Alltså klippa röret jäms med taket och trycka FKn genom genomföringen. Är det ett väldigt fuktigt utrymme kanske jag skulle trä på EKK-skal för att genomföringen ska bli tätare.

Går röret upp på en vind eller liknande kan det dock vara bra att gladda in lite latex för att det inte ska rinna kondensvatten in i armaturen.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.048 sekunder