Finns det att köpa knoppar och knoppledning i Sverige för knoppledning? Vad säger regelverket? Är det lågvolt som gäller, eller finns det knoppledning som är godkänd för 230V?
/Moderator
[/color]
Det finns material att göra nya installationer. Här är en monter från en Italiensk tillverkare på mässan i Frankfurt
EUU Box 545, 611 10 Nyköping,
tel direkt 0155-29 29 25, mobil 070-695 69 06,
Välkommen till vår hemsida
www.euu.se
Men frågan jag ställer mig är, hur kan det vara tillåtet? Det är väl enkelisolerade ledare och senast jag kollade så var det inte tillåtet med endast ett lager av isolering vid öppen förläggning.
Det finns exempel på nya installationer även i Sverige, men som sagt så tycker jag mig hört kravet på max 50 V då. Om det stämmer vågar jag dock ej svara på.
Tvåledad, tvinnad, textilspunnen sladd av samma typ som de första elsladdarna för inomhusbruk. Även användbar till skomakarlampor och hisslampor. Ej avsedd för fast montering. Perfekt till knoppledningar. Finns i tre kulörer: svart, vitt och guldgult.
Hur kan den vara "perfekt till knoppledningar" och samtidigt "Ej avsedd för fast montering"?
Nån annan kanske vet andra ställen man kan köpa mer lämplig "kabel" för knoppledningsinstallation (och även knoppar då).
Jag är rätt så sugen på att göra en sådan nyinstallation! Letar bara efter lämplig kund :stubben:
Drog ni knoppledning även ner till uttag lågt satta? Känns ju lite si så där tveksamt att dra knoppledning under 1500ög. Speciellt om den matas med 230V
Blir det konstigt att blanda och köra vanlig kulo/infälld installation till uttag vid golvet och knoppledning från strömbrytare till belysning i tak?
Martin Cargus skrev: Är det bara jag som stör mig på att knopparna sitter på olika höjd på den vänstra och högra ledningen som går neråt?
Jag höll på och tänkte på det, men kom fram till att det nog var bättre att få lika avstånd mellan dem istället för att få dem i en linje. Det sitter ju en brytare (eller vad det var) på den ena knoppledningskabeln.
En annan sak är att armaturerna sitter på olika höjd.