Kund får lägga golvvärme själv.. Enligt Äntligen Hemma

24 okt 2012 08:19 #1 av Johan Andersson
Såg senaste avsnittet av Äntligen Hemma. Där säger Martin Timell att det går bra att lägga golvvärme om man har en elektriker som sen kommer och kontrollmäter.

Detta stämmer väl inte?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

24 okt 2012 08:48 #2 av Ronnie Lidström
Vi har diskuterat detta förr på Fluxio:

>> golvvärme från Biltema som riktar sig till lekmän

Äntligen Hemma har så klart fel. Det måste vara en behörig elinstallatör (eller yrkesman under överinseende) som även lägger slingan.

Finns information om detta på Elsäkerhetsverket

Golvvärme

Varma golv i exempelvis badrum, tvättrum och andra utrymmen har blivit populärt. Det är idag enkelt att köpa ett komplett 230 V golvvärmepaket.

Många tror helt felaktigt att man kan lägga ledningarna själv och sedan få installationen kontrollerad av en elinstallatör. Detta är inte tillåtet. Installation av värmekabel eller värmefolie får endast göras av behörig elinstallatör.

Följ installationsanvisningar

Tänk på att en anvisning om hur man monterar och sköter en produkt alltid ska följa med vid försäljning. Köp därför aldrig en elprodukt som saknar märkning och installationsanvisning.

Genom CE-märket intygar tillverkaren eller importören att produkten uppfyller alla grundläggande hälso- och säkerhetskrav. CE-märket gäller för produkter i Sverige och i övriga EU-länder. Utan CE-märket får inte produkterna säljas.

Observera att endast en behörig elinstallatör får installera värmekabel eller värmefolie.

>> Länk till artikeln på Elsäkerhetsverket

Lite bilder från Äntligen Hemma-avsnittet:







De har även en "elektriker" som kontrollmäter slingan med en ohmmeter (ingen isolationsprovare syns eller nämns i inslaget). Man kan ju undra om Rikard verkligen är elektriker?

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB
Bilagor:
Följande användare sa tack: Patrik Hedlund

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

24 okt 2012 10:44 #3 av Johan
Detta är ju pinsamt!
Vad kommer härnäst? "Du får göra eldragningen i din nybyggda villa bara en behörig elektriker kontrollerar anläggning och godkänner den"??
Så jäkla rätt att gå ut till alla Sveriges hemmapulare med sån här info...eller inte..

Service elektriker på Bravida, Halmstad

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

24 okt 2012 11:15 #4 av J-Rock
Jaaa, visst är det kanon bra :-) hehe...


Men, det kan ju vara så att Martin jobbar under överinseende av elektrikern, Rikard, som här rätt behörighet.
Den möjligheten finns ju ändå. Men kanske inte så troligt.
Elektrikern kanske står i dörr öppningen och kickar över Martins axel.

Eller vad tror ni?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

24 okt 2012 13:12 #5 av Fredrik Olsson

J-Rock skrev: Jaaa, visst är det kanon bra :-) hehe...


Men, det kan ju vara så att Martin jobbar under överinseende av elektrikern, Rikard, som här rätt behörighet.
Den möjligheten finns ju ändå. Men kanske inte så troligt.
Elektrikern kanske står i dörr öppningen och kickar över Martins axel.

Eller vad tror ni?


Om jag inte minns fel behöver de ha ett anställningsförhållande om han ska kunna jobba under rikards överinseende.
Följande användare sa tack: Patrik Hedlund, Tobias Karlsson

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

24 okt 2012 13:35 #6 av Niklas
Martin är kanske "Praktikant" :silly:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

24 okt 2012 17:13 #7 av Martin
Som sagt så är det fel. Man får egentligen inte ens dra ett vprör utan att vara elektriker. än mindre kabel/värme slingor.


De få slingor jag har lagt så har jag mätt så att den är hel när jag lämnar och att jag har märkt kablen i dosan så att jag vet att både kablen och tempgivaren är rätt nerstuckna i "golvet" när man sen återkommer efter golvläggaren så kontrollmäter man igen och kollar sin märkning på kablarna så att de inte har flyttat sig.

42

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

24 okt 2012 17:18 - 24 okt 2012 17:20 #8 av Slugge

http://www.tv4.se/%C3%A4ntligen-hemma skrev: I Äntligen hemma som sändes den 23/10 visar Martin Timell hur man installerar golvvärme och angående det inslaget vill vi göra ett förtydligande.
I inslaget i Äntligen hemma påpekas det noga att en elektriker ska göra installationen och inkopplingen på nätet. I inslaget framkommer det dock inte på ett tydligt sätt att det är skillnad på hög- och lågvoltsinstallation.
Martin Timell visar vad man får göra själv vid en lågvoltsinstallation av golvvärme. Installation av golvvärme med högre spänning än 48 volt ska ovillkorligen göras av behörig elinstallatör och detta borde på ett tydligare sätt ha påpekats i inslaget.
Vi hoppas att vi med detta förtydligande bidrar till att våra tittare förstår skillnaden mellan de olika systemen och att rätt typ av installationsmetod används.

Följande användare sa tack: Johan

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

24 okt 2012 17:40 #9 av Ronnie Lidström
Ja.. Haha.. Ganska rolig bortförklaring va?



TV4as svar på deras facebooksida.

Ganska klart och tydligt i programmet att det gäller vanlig 230V kabel. Finns det ens att köpa 24V i butiker "vanligt folk" kommer åt?

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

24 okt 2012 18:29 #10 av Rikard Ågren

Ronnie Lidström skrev: Ganska klart och tydligt i programmet att det gäller vanlig 230V kabel. Finns det ens att köpa 24V i butiker "vanligt folk" kommer åt?


Jodå: golvvarmebutiken.se/Elektrisk-golvvaerme/Golvvaerme-12-48V

Projektledare el, styr och automation

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

24 okt 2012 19:54 #11 av Martin
Visste inte ens om att det fanns annat än 230V.

42

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

25 okt 2012 05:42 #12 av Fredrik Olsson
Från Äntligen Hemmas inköpslista

"Tyco Thermal Controls Nordic Aktiebolag
Telefon: 031-335 58 00
www.tycothermalcontrols.com
Värmekabelpaket med termostat T2Blå-10"

Länk: www.tv4.se/%C3%A4ntligen-hemma/artiklar/...4ce304bf7203b200001e

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

25 okt 2012 06:24 #13 av Ronnie Lidström
Haha..

Jag tog en snapshot av deras inköpslista ifall de kommer göra en fuling och ändra den :pinch:



Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB
Bilagor:
Följande användare sa tack: J-Rock

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

25 okt 2012 06:28 #14 av J-Rock
Detta är en länk till elsäkrhetsverket
www.elsakerhetsverket.se/sv/Press/Nyheter/Golvvarme-het-fraga/

Frågan är vem som har ritat ihop texten?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

25 okt 2012 21:10 #15 av Henrik Eriksson
Innan förstörde programmet för snickarna, nu börjar de för oss också. Nästa säsong är de väll rörmockare eller lägger tätskicktsmatta.

Har installerat en värmeslinga för snösmältning på 48 V en gång, men det var ett jädrans paket till trafo som jag inte tror man vill ha i ett vanligt utrymme =).

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

30 okt 2012 09:16 #16 av Urban Holmlund
Hmm. Pinsamt av TV4 att försöka släta över detta genom att påstå att det handlade om 24 el. 48Vnär det faktiskt framgår att det är en 230 kabel.. Någon borde anmäla Timell till Elsäkerhetsverket..
TV4 borde dessutom sända en dementi och en ursäkt i något av kommande program av Äntligen Hemma.

Holmlunds Elektriska

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

30 okt 2012 15:56 #17 av Patrik Hedlund

Henrik Eriksson skrev: Innan förstörde programmet för snickarna, nu börjar de för oss också. Nästa säsong är de väll rörmockare eller lägger tätskicktsmatta.

Har installerat en värmeslinga för snösmältning på 48 V en gång, men det var ett jädrans paket till trafo som jag inte tror man vill ha i ett vanligt utrymme =).

Jag har bytt en trafo till ett gammalt 48V golvvärmesystem i en källare en gång och jag var förvånad att inte bilen kurka ur pga överlast när jag forslade bort den... :P Vilken pjäs...

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

30 okt 2012 16:29 #18 av Marcus Lundström
I något program för en tid sedan klammrade Timell EKK och satte ytterbelyning med hänvisning att det var helt OK bara en behörig elektriker kopplade in matningen. Jag kommenterade detta på TV4:as forum men mitt inlägg blev snart bortplockat.
Annat exempel är i ett avsnitt för inte så länge sedan beordrade Arga Snickarn en stackare att lägga golvvärmefolie, det var OK eftersom en behörig elektriker kopplade in.
Trädgårdspelle i Äntligen Hemma har också grävt ner markrör på bästa sändningstid.

Konstigt att sådant här slinker igenom censuren..

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

30 okt 2012 19:04 #19 av Janne Larsson
Jo...det är väl som så att de som medverkar och producerar egentligen inte vet mer än gemene man vad man får och inte får göra. Det finns ju utbildade elektriker som inte vet gränserna till 100% och sen kan man ju bara återknyta till eltrådarna på BH så hajjar man ju läget i det allmänna, en del kan typ allt utan att arbeta med det, en del kan inte ett skit och vill gärna ändå hempula osv osv......och när då tv-program inte själva kan göra gränsdragningar utefter vad reglerna egentligen säger så....ja....merjobb för firmorna kanske...

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.345 sekunder

Senaste foruminlägg