Lite fusk i roomservice?

15 sep 2012 21:54 - 15 sep 2012 21:56 #1 av Martin
www.kanal5play.se/program/230057/video/9...ram/230057/sasong/17
De håller på med typ en husbåt där de gör både 230 och 12V system.


Ca 42.08 syns det en liten display jämte elcentralen som ser ut att var dragen med MK/RK fritt hängandes. visst 10cm. Vet förvisso inte om det är 230V eller 12V.

De gör dessutom ett jävla dumt misstag när de placerar apparat dosorna.
ca 26.58 får man en snabb titt. Det framgår inte vad alla använda till. Jag tror dock att en eller flera är enbart för ljudkablar. Men likför bannat för det så sätter man inte igen en dosa med en regel bara för att man ska ha en bänk/säng i samma höjd. Hade inte varit något problem alls med att kapa regeln 5cm före och efter dosan så att man faktiskt kan komma åt den.

'Elektrikern' verkar vara en lirare? eller bara uppgjort av programmet. Han skruvar ett vinkeljärn direkt i takpappen på taket. Kanske inte finns någon bra lösning på det men fusk är det allt.
ca 23.50 syns dåligt men det kan ligga en silicontub i bakgrunden förvisso.

Kanske bara jag som får en klump i hjärtat över massa dumheter de verkar ha för sig.

42

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

16 sep 2012 10:27 #2 av Ronnie Lidström
Tittade bara som hastigast på avsnittet. Men visst verkar det som att man har ett 12V system och ett separat 230V? Varför?

Har man bara lite belysning och ingen elvärme så finns väl ingen anledning att ha ett 230V system? (annat än ett 230V intag för att ladda/driva 12V systemet)

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

16 sep 2012 20:38 #3 av Tobias Karlsson
Har inte sett programet, men jag ger mig på en liten gissning på varför de har 230v även om de inte har någon värme..
De behöver ju 230v för att få 12v...Tror inte så många hamnar erbjuder 12v..

/Linjemästare Karlsson

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

17 sep 2012 04:56 #4 av Ronnie Lidström
Ja.. självklart måste de ha laddning till 12V systemet. Men här verkade man ha en separat 230V anläggning med eluttag osv?

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

17 sep 2012 11:19 #5 av Tobias Karlsson
Kan tänka mig att det blir smidigare till all utrustning t.ex micro osv.

/Linjemästare Karlsson

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

17 sep 2012 11:53 #6 av Johannes Hammarstedt
Nu har jag inte sett programmet men är det inte så att 12v används till småförbukare, typ bel osv och 230v till tyngre saker.
Blir ju rätt höga effekter på nedsidan om man transformerar upp till 230v och man kanske oftast ligger för kaj ändå?
Sen gällande utförandet så kanske det var så att elektrikern inte var elektriker eftersom han inte behöver vara det på dylika farkoster.

Behörighet AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.044 sekunder

Senaste foruminlägg