Trep.se -Webbaserad kalkyltjänst

25 feb 2015 16:01 - 03 mar 2015 12:14 #1 av Robban
Hej alla!
För er som räknar på jobb, kolla in:
http://www.trep.se/
eller
kalkylprogram.trep.se

Ett webbaserat program för elteknisk kalkylering.
Enkelt och smart.

Pssst! Helt gratis.

Mvh Robban - trep.se

Trep är en onlinetjänst för elteknisk kalkylering och kostnadsberäkning.

Fil bilaga:


Facebook - Google+ - Youtube
www.trep.se
www.trep.se/el/kalkylprogram
Följande användare sa tack: Ronnie Lidström, Patrik Hedlund

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

25 feb 2015 21:16 #2 av Torbjörn Christensen
Kommer ni att ta betalt för denna tjänst i framtiden / Hur finansieras detta idag ?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

25 feb 2015 21:18 #3 av Magnus Johansson
Intressant ....

Fixa registreringen bara.
Alla fält ifyllda, men lyckas inte komma vidare.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

25 feb 2015 22:08 #4 av Robert Johansson
Hej Magnus.
Beklagar! Det blev en driftstörning kombinerat med hjärnsläpp.
Registreringen funkar nu!

Hoppas du vill göra ett nytt försök.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

25 feb 2015 22:12 #5 av Robert Johansson
Hej Tobbe.
Min bedömning just nu är att de funktioner som finns idag skall vara fortsätta vara gratis.
I framtiden kan jag tänka mig att vissa premiumfunktioner får man betala eller nåt liknande.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

03 mar 2015 15:21 #6 av Ronnie Lidström
Jag testade som hastigast.. Har inte läst någon bruksanvisning eller liknande (jag är ju Man :stubben: )

Jag skapade en ny kalkyl. Sen är det stopp.

Har en "lista" med två kolumner: "Total montagetid" och "Total materialkostnad". Båda dessa kolumner är givetvis tomma..

Men jag saknar en knapp "Lägg till artikel"?

Man kan ju komma åt artiklarna genom att gå till menyn "Kalkyl" och välja "Kalkylartiklar" och därifrån välja "Lägg till i Kalkyl".

Känns lite bakvänt? Borde gå att även lägga till artiklar inifrån själva kalkylen.. eller har jag missat något?

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

03 mar 2015 16:42 - 03 mar 2015 16:50 #7 av Robban
Hej.
Välkommen och tack för din feedback. Jag noterar dina synpunkter.

Att lägga till kalkylartiklar funkar ungefär på samma sätt som när du lägger till varor i en webbutik.
Klicka dig fram till önskad kategori och "Lägg till" kalkylartikel som du vill ha.
I statusraden högst upp till höger ser du vilken kalkyl du jobbar med för tillfället.

Anledningen till att det är det arbetssättet är att det finns flera tusen kalkylartiklar att välja och det skulle vara svårt att få nåt bra sätt att göra det på.

Jag vet inte exakt vart det tog "stopp" för dig. Kanske är det direkt är du loggat in. Då har du hamnat i Hem och det är typ en kontrollpanel där du får lite snabb och lättsmält information om dina kalkyprojekt och nyheter. Du kan också ha fastnat i menyn "mina kalkyler" och där ser du vilka kalkyler du jobbat med tidigare där landar man efter att man skapat en ny kalkyl.

Slutligen. Titta gärna på bildspelet som är ihopsatt. Förhoppningsvis rätas nåt frågetecken ut då :)
Bildspel

Trep är en onlinetjänst för elteknisk kalkylering och kostnadsberäkning.

Fil bilaga:


Facebook - Google+ - Youtube
www.trep.se
www.trep.se/el/kalkylprogram

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

16 apr 2015 17:52 - 16 apr 2015 18:34 #8 av Robban
Hej Ronnie.
Jag har funderat på din feedback. Om du har möjlighet och tid får du gärna testa och återkoppla.

Sökrutan har fått nya funktioner - du kan nu lägga till kalkylartiklar direkt från sökresultatet.

Nu till det fina; Sökmotorn är ganska intelligent. Söker du exempelvis efter "kulo på vägg" så kommer du bli föreslagen kalkylartiklar som matchar. I detta fallet ekrk på betong eller trä.

Du kan till och med dra det så långt som att skriva "Aluminiumkabel i mark" och du kommer bli föreslagen axqj eller akkj.

Målet med uppdateringen är att göra arbetsflödet så snabbt som det bara är möjligt.

Trep är en onlinetjänst för elteknisk kalkylering och kostnadsberäkning.

Fil bilaga:


Facebook - Google+ - Youtube
www.trep.se
www.trep.se/el/kalkylprogram

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

16 apr 2015 18:03 #9 av Robban
Typ nåt så här.




Trep är en onlinetjänst för elteknisk kalkylering och kostnadsberäkning.

Fil bilaga:


Facebook - Google+ - Youtube
www.trep.se
www.trep.se/el/kalkylprogram

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

16 sep 2015 09:56 - 16 sep 2015 09:57 #10 av Robban
Från Trep på Facebook och Google+

Statusuppdatering: Arbetet med att kvalitetssäkra och dokumentera Trep är nu fullt genomfört.

Varje rad av kod är dokumenterad och kommenterad. Varje samband, funktion och kodstycke är beskrivet.
Detta har varit ett mycket omfattande arbete som skett "under ytan" och det ger oss en fantastisk grund att fortsätta utvecklingen på.

Nästa fas för Trep är en serie förbättringar och uppdateringar som beräknas lanseras runt jul.
Några av godsakerna kommer vara:

Större enheter som kalkylartiklar- Hela rum ocn anläggningsdelar.

Gör dina egna kalkylartiklar - Dela med alla användare om du vill, blir lite som ett kalkylwiki!

Dela, kollaborera och skicka kalkyler till andra användare.

Sortera och dela upp din kalkyl i mappar och undermappar.

Och mycket mer. Förutom detta sker veckovisa mindre uppdateringar som adresserar och förbättrar säkerhet, användarupplevelser och prestandan.

Önskemål om funktioner mottages med tacksamhet :)

Trep är en onlinetjänst för elteknisk kalkylering och kostnadsberäkning.

Fil bilaga:


Facebook - Google+ - Youtube
www.trep.se
www.trep.se/el/kalkylprogram

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

29 sep 2015 18:47 - 29 sep 2015 18:49 #11 av Ronnie Lidström
Hej!

Har testat lite till.. Några synpunkter.

1:
Jag hittade dubbla uppsättningen med hårda VP-rör (vanlig och halogenfri) men hittar ingen flexslang? Saknar även fördragen slang med FK i?

2:
En annan funktion jag skulle vilja se är att man kan göra personliga (och att det kanske finns färdiga man kan kopiera och ändra?) mallar!

De flesta jobb man räknar på har man ju räknat på X antal gånger förr.. Eller snarlika. Då vore det bra med snabba mallar.. T.ex att jag har en mall som heter "Renovering badrum" när jag väljer att skapa en ny kalkyl så får jag alternativet att skapa en helt blank eller använda en mall.. Väljer jag då badrum så kommer en lista upp som ser ut typ så här:
AntalBenämning
1 stLED-spot blabla 1W
1 kvmGolvvärme T2 Blå
1 mKlamring 16 slang i vägg
1 stUttag inf inkl. apparatdosa
1 stUttag inf inkl. apparatdosa
Där man enkelt kan ändra antal samt lägga till andra artiklar som vanligt.


3:
Hur ändrar man prissättningen på materialet i kalkylen? Nu verkar den typ ta GNP från nån grossist.. Blir tokhögt iaf.. Ska det komma nån funktion för att läsa in personligt rabattbrev?


4:
Jag hittar ingen funktion för att lägga till egna artiklar?

4b: Borde även gå att lägga till mer avancerade artiklar.. Typ "Golvvärme" där det först är en "startkostnad" sen en kostnad per kvm samt kostnad för att köra dit och mäta, skriva protokoll osv..

De synpunkter jag har just nu.. Men det ser lovande ut :tummeupp:

edit: Ser nu i ditt inlägg ovan mitt att du skriver att det mesta av det jag skrivit om verkar ska komma snart.. Är lite för snabb att läsa ibland :smack:

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

30 sep 2015 06:19 #12 av Robban
Hej Ronnie!
Uppskattar verkligen din feedback och dina ideér.
Precis som du skriver så kommer många av dina punkter förverkligas med nästa större uppdatering.
Jag svarar ändå, för den goda ordningens skull, i punktform enligt nedan.

(För att klicka på länkarna nedan behöver man vara inloggad på Trep.se)

1. Tom flexslang saknas helt riktigt. Jag stått i valet och kvalet till att lägga till detta. Hur ofta används tom flexibel slang?

När det kommer till fördragen flexslang så finns detta:
Kalkyl/Kalkylartiklar/Kabel/Installationskabel/FLEXRÖR Både med vanlig FK ocm med tvinnad FK.

Halogenfri variant av fördragen flexslang finns också motsvarande ovan.
Kalkyl/Kalkylartiklar/Kabel/Halogenfri installationskabel/FLEXRÖR HALOGENFRI

Titta gärna även på:
Kalkyl/Kalkylartiklar/Kabel/Kopplingskabel
eller
Kalkyl/Kalkylartiklar/Kabel/Halogenfri kopplingskabel
Här hittar du färdiga kombinationer av FK, FQ, MK, MQ, RQ och VP-RÖR. Man behöver i det här fallet inte gå omvägen att först lägga till tomma vp-rör-artikel och sedan lägga till FK-artikel etc.

2. Detta kan man göra idag. Skapa en kalkyl som heter exempelvis "MALL Renovering Badrum". Lägg till de kalkylartiklar som behövs. När du sedan ska göra en "skarp" kalkyl av detta kopierar du bara mallen, döper om den och justerar/anpassar tillagda kalkylartiklar.
För att Kopiera och döpa om klicka menyn Kalkyl - Mina kalkyler
Justera och anpassa tillagda kalkylartiklar gör du i kalkylsammanställningen . (Glöm inte att välja kalkyl du jobbar med)

3. Du kan välja mellan GNP och ditt nettopris (inkl rabattbrev) redan idag.
Se meny Kalkyl - Mina prislistor
Det funkar så här: Du anger din inloggningsuppgifter till grossist. Dina nettopriser hämtas on-the-fly med API direkt från grossist. Nettopriser jämförs mellan grossisterna. Det mest fördelaktiga priset används i kalkylartiklarna du lagt till i din kalkyl.
För tillfället funkar nettopriserna enbart med Solar. Att lägga till fler grossister har högsta prio.Tråkigt nog får jag säga att stödet och intresset från grossisterna (Förutom Solar som varit klockrena) är minimalt. Jag har försökt föra dialog med bla Elektroskandia i över ett år. Påtryckningar från deras kunder är naturligtvis det som biter bäst *HINT* :)

4. Kommer med nästa uppdatering. Lägg till egna kalkylartiklar och om du vill dela dessa med övriga användare.

4b. Det som jag kallar "Större enheter" kommer med nästa uppdatering. Det avser hela rum och anläggningsdelar.

Ha det gott :)

Trep är en onlinetjänst för elteknisk kalkylering och kostnadsberäkning.

Fil bilaga:


Facebook - Google+ - Youtube
www.trep.se
www.trep.se/el/kalkylprogram

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

30 sep 2015 19:34 #13 av Ronnie Lidström

Robban skrev: 1. Tom flexslang saknas helt riktigt. Jag stått i valet och kvalet till att lägga till detta. Hur ofta används tom flexibel slang?

Beror nog lite på vilken typ av projekt man har. På små service/ROT så använder vi väldigt mycket tom slang (1416710). Inte så mycket på byggen.

Robban skrev: 3. Du kan välja mellan GNP och ditt nettopris (inkl rabattbrev) redan idag.
Se meny Kalkyl - Mina prislistor
Det funkar så här: Du anger din inloggningsuppgifter till grossist. Dina nettopriser hämtas on-the-fly med API direkt från grossist. Nettopriser jämförs mellan grossisterna. Det mest fördelaktiga priset används i kalkylartiklarna du lagt till i din kalkyl.
För tillfället funkar nettopriserna enbart med Solar. Att lägga till fler grossister har högsta prio.Tråkigt nog får jag säga att stödet och intresset från grossisterna (Förutom Solar som varit klockrena) är minimalt. Jag har försökt föra dialog med bla Elektroskandia i över ett år. Påtryckningar från deras kunder är naturligtvis det som biter bäst *HINT* :)

Vore det inte enklare med en funktion där användaren laddar upp sitt rabattbrev? De flesta andra system (tidsedel.se totaltid.se osv) gör så.

Rabattbrevet är en liten och nätt fil (till skillnad från själva prisfilen) och det känns bättre för användaren än att ge ut sina inloggningsuppgifter.

För en kalkyl spelar det ju heller inte så stor roll om priset blir helt rätt så man behöver inte känna sig tvungen att uppdatera rabattbrevet speciellt ofta...

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

30 sep 2015 20:00 - 30 sep 2015 20:00 #14 av Robban
Hej.
Jag har lagt till flexslang till att-göra-listan.

När det kommer till systemet för nettopriser är det en avvägning av för- och nackdelar. Inget system blir helt perfekt.
Vi valde systemet med automatiskt koppling till grossist främst av dessa skäl:

-Enkelhet. Ett användarnamn och lösenord bedömdes som avsevärt mycket enklare än ladda upp rabattbrev.

-Automatisk uppdatering av priser, inget behov att ladda upp filer med jämna mellanrum för att erhålla korrekt
nettopris. För vissa användare är det en viktig feature att alltid kalkylera med korrekt nettopris.

-Priset för användare. De tjänster du nämnde är betaltjänster. De bygger sin nettopris-hantering med rabattbrev på EIOs grossistprisfil. EIOs grossistprisfil är ett betal-abonnemang som i slutänden nån ska betala för (kunden eller användaren). Trep.se bygger ej på denna lösning och slipper därmed ta ut kostnaden mot användare.

Trep är en onlinetjänst för elteknisk kalkylering och kostnadsberäkning.

Fil bilaga:


Facebook - Google+ - Youtube
www.trep.se
www.trep.se/el/kalkylprogram

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

01 okt 2015 11:24 - 01 okt 2015 11:28 #15 av Ronnie Lidström

Robban skrev: Hej.
Jag har lagt till flexslang till att-göra-listan.

När det kommer till systemet för nettopriser är det en avvägning av för- och nackdelar. Inget system blir helt perfekt.
Vi valde systemet med automatiskt koppling till grossist främst av dessa skäl:

-Enkelhet. Ett användarnamn och lösenord bedömdes som avsevärt mycket enklare än ladda upp rabattbrev.

-Automatisk uppdatering av priser, inget behov att ladda upp filer med jämna mellanrum för att erhålla korrekt
nettopris. För vissa användare är det en viktig feature att alltid kalkylera med korrekt nettopris.

-Priset för användare. De tjänster du nämnde är betaltjänster. De bygger sin nettopris-hantering med rabattbrev på EIOs grossistprisfil. EIOs grossistprisfil är ett betal-abonnemang som i slutänden nån ska betala för (kunden eller användaren). Trep.se bygger ej på denna lösning och slipper därmed ta ut kostnaden mot användare.


Enkelhet?

Att ladda upp en textfil på några kilobyte en gång kanske var femte år känns inte så jobbigt för mig iaf

Hur ofta ändras ett företags rabattbrev? Inte speciellt ofta.. Så priset kan nog anses som korrekt utan uppdatering av rabattbrev.


Pris?

Vad menar du kostar pengar? EIOs grossistpris pratar jag inte om.. Utan vanliga rabattbrevet som respektive företag kan ladda ner gratis från sin grossist. När jag laddade upp mina rabattbrev för 4 olika grossister till totaltid.se så tog det kanske 10 minuter totalt det gjorde jag för snart två år sedan och är nog länge innan jag behöver uppdatera. Kostade 0 kr.

Menade du kostnad för dig så finns själva gnp-prisfilerna att ladda ner gratis från respektive grossists hemsida. Dessa måste du däremot uppdatera kanske 2-3 gånger / år... Men detta går säkert lösa med automatisk programmeringsmässigt. Fråga Magnus på Totaltid hur han gör.


Säkerhet!

Inget illa om dig, så ta det inte personligt, men jag skulle aldrig lämna ut mina inloggningsuppgifter till nån grossist till någon utomstående!

Lämnar jag ut mitt rabattbrev så är det värsta som kan hända att du ser mina inköpspriser.
Lämnar jag ut inloggningsuppgifterna så kan du beställa material för flera hundra tusen från varje grossist, som jag måste betala.

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

01 okt 2015 11:58 - 01 okt 2015 11:59 #16 av Robban
Hej.
Ingen fara, jag tar inte illa upp :)

Jag ska ta en allvarlig funderare kring detta, det är viktigt att det blir så bra som möjligt. Möjligtvis har aspekten att lämna ifrån sig användarnamn och lösenord missbedömts.

Rabattbrevet knyter man normalt sätt till EIOs grossistprisfil, för att på så sätt få beräkna fram korrekt nettopris.
Man knyter vanligtvis alltså inte rabattbrevet till en viss leverantör GNP-fil. Det blir problem om man ska jämföra priser mellan olika leverantörer då (Dock borde det fungera att fram en lösning enligt den principen.)

Jag skulle gissa att Magnus på Totaltid använder den tekniken.
Du betalar säkert nånting per månad till Totaltid? En del av den summan är säkert en del av abonnemangskostnaden för EIOs grossistprisfil.

Lite av charmen med BETA är att försöka hitta rätt och bäst lösning.
Ha det gott och tack för feedback och ideér. :)

Trep är en onlinetjänst för elteknisk kalkylering och kostnadsberäkning.

Fil bilaga:


Facebook - Google+ - Youtube
www.trep.se
www.trep.se/el/kalkylprogram

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

01 okt 2015 17:23 - 01 okt 2015 17:23 #17 av Ronnie Lidström
Nej man måste inte ha EIOs grossistfil. Den kostar pengar och fördelen med den är att allt blir samlat i samma fil och dom har räknat om så att det blir rätt med Meter eller Fp eller St lika för alla prylar.

Men man kan även använda en GNP-fil från varje grossist samt ett rabattbrev från varje grossist.. Det är så på totaltid.se och tidsedel.se..

Vissa program/tjänster kan man välja både och. I mitt förra faktureringsprogram (Scrollan/Hogia) kan man importera antingen direkt från grossister eller använda EIOs prisfil.

Det kanske går att skaffa en användare på grossisten som bara kan se pris och inte beställa nåt... Då skulle det ju bli lite säkrare men känns ändå lite dumt...

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

11 okt 2022 12:08 - 11 okt 2022 12:08 #18 av Eliot Karlsson
Går inte att nå sidan.
Har ni stängt ner?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.049 sekunder

Senaste foruminlägg