Varför finns inte Xenon strålkastare i annat än bilar?

13 dec 2011 05:03 #1 av Åke Gustafsson
Kom att tänka på en sak.

Xenon som man sätter i bilar lyser ju mer än dubbelt så mycket som vanlig halogen?

Den tänder ju dessutom relativt snabbt. Varför finns inte detta i vanliga 230V strålkastare istället för halogen? Jag har då aldrig sett det.

Vore väl bra anternativ till halogenstrålkastare och kanske tom anterlativ till metallhalogen? (Där man vill att den ska tända fort)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

13 dec 2011 15:00 #2 av Peder Myrne
Livslängden är inte så bra, ca 2000 h.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

23 jan 2012 11:14 - 23 jan 2012 11:14 #3 av Pelle Svensson
Men jämfört med Halogen är väl 2000h helt ok?

Tycker också att det vore bra om det fanns vanliga armaturer med xenon. Nu finns ju Xenon som tänder relativt snabbt så det skulle säkert funka i rörelsevakt-strålkastare.

Enligt xenonkungen.com så lyser 35W Xenon 250% mer än 50W halogen! (Kan det verkligen stämma?)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

23 jan 2012 15:54 #4 av CA
Nu är detta bara en ren spekulation. Men är det inte framförallt en kostnadsfråga?

Uteslutande Xenon-fyllda ljuskällor har jag för mig kräver en flera gånger kraftigare kV-knuff för att spraka igång än för övriga urladdningslampor. Samt sedan arbetar runt en extremt stabil, men låg vDC ?

Möjligt jag har helt fel - men detta är iaf min uppfattning.

Vore bra om någon kan reda ut det - aldrig tänkt på det innan - men vore intressant och veta.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

23 jan 2012 18:19 #5 av Örjan Borgström
En bilstrålkastare med xenon har en högspänningsdel med 2,5 kV för tändningen.

EUU Box 545, 611 10 Nyköping,
tel direkt 0155-29 29 25, mobil 070-695 69 06,
Välkommen till vår hemsida www.euu.se

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

23 jan 2012 19:51 #6 av Ronnie Lidström
Något liknande sitter ju i urladdningslampor som metallhalogen, kvicksilver, högtrycksnatrium så det borde väl gå att fixa ett 230V drivdon för Xenon också?

Men någon hake är det säkert.. varför ingen gjort detta.

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

23 jan 2012 21:03 #7 av CA
Va tvungen och gåggla lite på det och hamnade inte helt otippat på wikipedia... :)

Xenon short-arc lamps are low-voltage, high-current, DC devices with a negative temperature coefficient. They require a high voltage pulse in the 20–50 kV range to start the lamp, and require an extremely well regulated DC power source. They are also inherently unstable, prone to phenomena such as plasma oscillation and thermal runaway. Because of these characteristics, xenon short-arc lamps require a sophisticated power supply to achieve stable, long-life operation. The usual approach is to regulate the current flowing in the lamp rather than the applied voltage. As an example, a 450 W lamp operates normally at 18 V and 25 A.


The use of the xenon technology has spread into the consumer market with the introduction in 1991 of xenon headlamps for cars. In this lamp the glass capsule is small and the arc spans only a few millimetres. Additions of mercury and salts of sodium and scandium improve the lumen output of the lamp significantly, the xenon gas being used only to provide instant light upon the ignition of the lamp.


Så bil-xenon använder egentligen bara xenon som "startgas" :P

Nåja. mycket klokare än så blir nog inte jag för tillfället :)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.034 sekunder

Senaste foruminlägg