Impulsknapp/impulsrelä kontaktor

03 jul 2022 10:09 #1 av Hasse
Hejsan! Ny på forumet och har en fråga till de som är lite mer erfarna än mig själv :). Har jobbat 2,5år som elinstallatör och har enbart jobbat på nyproduktion i villor och lägenheter och har således lite erfarenhet om mer avancerad belysningsstyrning.

Nu till frågan, har ett litet projekt som jag dragit igång med i ett större kontor.
Har en 3-fas belysningsgrupp som skall styras med 2 impulsknappar över en kontaktor.
Det jag behöver hjälp med är hur jag kopplar A1 på kontaktorn A2 är nolla det vet jag och sen 1 och 2 på relät samt a1 och a2 på relät.
Skulle verkligen behöva lite hjälp här så jag lär mig detta, hoppas någon har tid och ork att hjälpa till mvh
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

04 jul 2022 09:53 #2 av Bo Siltberg
A1-A2 manövrerar reläet, det är precis som att koppla in en lampa, inga konstigheter.
Du ser ut att ha 230 V manöver till impulsreläet, men de finns även med 12 V manöver. Har du räknat på att du kan avsäkra denna slinga med 10 A?
Med 230 V manöver kopplas fas till manöverslingan och returledare därifrån till impulsreläets A1, precis som en strömbrytare.
Och 1-2 på impulsreläet är strömbrytaren till kontaktorn, så fas (avsäkrad via din 10 A manöversäkring) in på 1 och 2 kopplas till A1 på kontaktorn.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

04 jul 2022 15:49 #3 av Hasse
Tusen tack för det svaret! Uppskattas verkligen. Enkelt att förstå precis hur du menar. Dock 1 fråga. Du frågade om ja räknat på ifall 10A räcker till manöverslingan? Jag har räknat på om 3x10A räcker för själva belysningen via kontaktorn , men behöver manövern även klara motsvarande?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

04 jul 2022 16:17 #4 av Hasse
Glömde skriva men det är 30st led-paneler på 40W st mvh

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

04 jul 2022 17:50 #5 av Bo Siltberg
Jag menar ifall villkoren för automatisk frånkoppling blir uppfyllda med en C10A dvärg då manöverslingan kanske är väldigt lång?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.043 sekunder

Senaste foruminlägg