Shellypucken ger sig (smarta hem)

02 mar 2021 20:42 #1 av Karl
Hej,

Jag har hela huset fullt med shelly -puckar. Alla funkar jättebra förutom i ett av badrummen, där har jag fått byta puck 4 ggr. Den har helt enkelt slutat att fungera.
Det är en dimmer som är i badrummet som är matad med 230 och som sedan går till en 12V transformator som ger ut det till ledspottar, tidigare hade jag en annan transformator och halogenspottar.
Nu sist testade jag att byta delen ifrån pucken till tryckknappen, där kablarna går in så att säga. Men ingen lösning verkar hjälpa.
Jag frågade i en grupp på FB och fick bla följande svar:
"The problem is probably in the AC-DC converter. The high voltage spikes kill the transistor inside the dimmer although the transistor is high voltage and high current the energy delivered to converter is higher and guess what happens to your Shelly Dimmer 2!"
Men om det är det så borde väl detta ske på alla puckar? Eller kan det ske i specifika rum eller av något specifikt? Nu vet jag inte exakt hur det är draget men det är andra dimmerpuckar på samma jordfelsbrytare (heter det fas?) och dem funkar bra.
Kan man mäta eller komma fram till vad det är som slår ut pucken på något sätt?

Värt att säga att jag kommer åt pucken, men kan inte göra något med belysningen. Dvs det händer inget om jag släcker eller tänder (det är alltid tänt).

Installationen är gjord av eleketriker även en annan elektriker har vart här och kollat och mätt så att allt är rätt.

Koppling på toalett.
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

05 mar 2021 15:23 #2 av Torbjörn Forsman
Har du några andra puckar som matar likadana transformatorer/drivdon men som håller där?

Vet du om pucken fungerar som s k framkantdimmer (med triac) eller bakkantdimmer? Framkantdimmers brukar inte vara lyckade att försöka styra kapacitiva laster (t ex ett drivdon/elektronisk transformator som har en avstörningskondensator på ingången) med, den branta transienten som uppstår när triacen tänder ger en hög strömstöt genom den kapacitiva lasten, som kan knäcka triacen med tiden. Ibland kan avstörningskondensatorn ta skada av strömstötarna och få genomslag med åtföljande självläkning, ett sådant genomslag påfrestar triacen i dimmern ännu mer. Man brukar kunna konstatera att sådant har hänt, genom att mäta avstörningskondensatorns kapacitans. Om den har sjunkit markant i värde jämfört med vad som står på den (låt säga mer än 10 %), så har den nog utsatts för ett antal självläkningar.

Det kan nog vara lämpligt att plocka isär de trasiga puckarna och undersöka vad som har gått sönder, och på vilket sätt det har gått sönder, hellre än att gissa och spekulera. Ävenså att studera konstruktionen hos de drivdon som matas därifrån.

Rent allmänt brukar det inte vara lyckat att mata elektroniska drivdon via en dimmer. Då är det bättre att skaffa ett drivdon som i sig självt är fjärrstyrbart med dimmerfunktion.

Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

06 mar 2021 08:06 #3 av Karl

Torbjörn Forsman skrev: Har du några andra puckar som matar likadana transformatorer/drivdon men som håller där?

Vet du om pucken fungerar som s k framkantdimmer (med triac) eller bakkantdimmer? Framkantdimmers brukar inte vara lyckade att försöka styra kapacitiva laster (t ex ett drivdon/elektronisk transformator som har en avstörningskondensator på ingången) med, den branta transienten som uppstår när triacen tänder ger en hög strömstöt genom den kapacitiva lasten, som kan knäcka triacen med tiden. Ibland kan avstörningskondensatorn ta skada av strömstötarna och få genomslag med åtföljande självläkning, ett sådant genomslag påfrestar triacen i dimmern ännu mer. Man brukar kunna konstatera att sådant har hänt, genom att mäta avstörningskondensatorns kapacitans. Om den har sjunkit markant i värde jämfört med vad som står på den (låt säga mer än 10 %), så har den nog utsatts för ett antal självläkningar.

Jag vet knappt vad framkantdimmer och bakkantdimmer är. Pucken sitter ju innan drivdonet om det svarar på frågan? Drivdonet jag har är en vadsbo zero .

Torbjörn Forsman skrev: Det kan nog vara lämpligt att plocka isär de trasiga puckarna och undersöka vad som har gått sönder, och på vilket sätt det har gått sönder, hellre än att gissa och spekulera. Ävenså att studera konstruktionen hos de drivdon som matas därifrån.

Japp jag kan ta isär en puck och bifoga en bild här sen.

Torbjörn Forsman skrev: Rent allmänt brukar det inte vara lyckat att mata elektroniska drivdon via en dimmer. Då är det bättre att skaffa ett drivdon som i sig självt är fjärrstyrbart med dimmerfunktion.


Jag hade tidigare ett drivdon för halogen men bytte till led vadsbo. Jag har kvar halogen drivdonet i några rum och i ett par andra så sitter drivdonet för led vadsbo. I alla andra rum så funkar det utan problem.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.108 sekunder

Senaste foruminlägg