Ansluta downlight med färdig kabel

02 jun 2016 13:59 #1 av Mikael
Hej!

Har dessa webshop.solar.se/search/7462146 som ska installeras i takfoten.
De kommer med färdig anslutningskabel. De ska också vara en driver som sitter inomhus, till två spottar.

Hur brukar ni ansluta dessa när det endast är en håltagning på 83mm och två anslutningskablar ska matas av en "inkommande" från driven?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

02 jun 2016 16:06 #2 av Alexander N
Vi drar typ RK 0,5 till all våran LED och kopplar ihop med "fiskögon" (skarvklämma). Tänk även på att dessa ska seriekopplas. Vi brukar ta + till första lampan och dra - hel till sista.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

03 jun 2016 04:38 #3 av Electrum
Är fiskögon godkända för den strömmen?

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

03 jun 2016 16:27 #4 av Magnus H

Alexander N skrev: Vi drar typ RK 0,5 till all våran LED och kopplar ihop med "fiskögon" (skarvklämma). Tänk även på att dessa ska seriekopplas. Vi brukar ta + till första lampan och dra - hel till sista.[/quote

Varför inte köra i en loop? Slipper du undan med en tråd. :)


I have not failed. I've just found 10,000 ways that won't work.
Thomas A. Edison

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

05 jun 2016 09:58 #5 av Alexander N

Electrum skrev: Är fiskögon godkända för den strömmen?


I början när LED kom fick vi tipset att använda den fukttåliga typen utomhus av en leverantör och numera skickas dom ofta med ihop med spottar från tex Designlight. Måste erkänna att jag inte forskat djupare i det. Högsta strömmen är ju 0,7A så tror inte det ska vara något hinder. Har du läst något annat är jag mycket nyfiken.

Varför inte köra i en loop? Slipper du undan med en tråd.


Ah, du menar en matande slang till första och en retur från sista burken? Ja det kan faktiskt spara lite jobb och matrial i en del fall, beror ju lite på hur anläggningen ser ut kanske. Tycker det är enkelt att dra två trådar igenom alla och sen dra till lite extra på "+" tråden vid varje burk men skall prova denna variant nästa gång!

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

06 jun 2016 14:26 #6 av Electrum

Alexander N skrev:

Electrum skrev: Är fiskögon godkända för den strömmen?


... Har du läst något annat är jag mycket nyfiken.

Nej jag har inte läst något (annat).
Var bara själv nyfiken.
Har aldrig tänkt att fiskögon skulle kunna användas, borde kanske forska lite i max godkänd ström.
Är den tillräckligt hög så ser jag väl inga problem med att använda fiskögon. Skulle ju gå snabbt och bli billigt.

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

06 jun 2016 14:44 - 06 jun 2016 14:46 #7 av Electrum
3M nämner inte med ett ord någonstans vilken ström UY2 klarar.
Det nämns dock användningsområde - "access networks"

solutions.3m.com/wps/portal/3M/en_US/NA_...38+3294261084&rt=rud


För andra typer så hittar man dock info om max ström:
solutions.3m.com/wps/portal/3M/en_US/EMD...181+3294857497&rt=r3

Om man går in i underkategorier och sen väljer produkter, t.ex.
solutions.3m.com/wps/portal/3M/en_US/EMD...81+3294245694&rt=rud
och
solutions.3m.com/wps/portal/3M/en_US/EMD...81+4294891618&rt=rud
och
multimedia.3m.com/mws/media/136855O/3m-s...n=314u_instr%20s.pdf
Där det är angett mellan 3 och 15A beroende på ledararea.



Så denna tror jag man ska undvika:


Men denna bör vara OK

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

06 jun 2016 17:44 #8 av Patrik Hedlund

Alexander N skrev: Vi drar typ RK 0,5 till all våran LED och kopplar ihop med "fiskögon" (skarvklämma). Tänk även på att dessa ska seriekopplas. Vi brukar ta + till första lampan och dra - hel till sista.

Om jag förstår dig rätt så är ni nog rätt så ensamma om att göra så.

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

06 jun 2016 17:46 #9 av Patrik Hedlund
När det kommer till takfot så föredrar jag att dra EXQ och montera LED-spottar med medföljande drivdon. Såå mycket smidigare!

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

08 jun 2016 11:06 - 08 jun 2016 11:06 #10 av Alexander N

Patrik Hedlund skrev:

Alexander N skrev: Vi drar typ RK 0,5 till all våran LED och kopplar ihop med "fiskögon" (skarvklämma). Tänk även på att dessa ska seriekopplas. Vi brukar ta + till första lampan och dra - hel till sista.

Om jag förstår dig rätt så är ni nog rätt så ensamma om att göra så.

//Patrik


Menar du fiskögonen eller att vi inte drar i en "loop"?
Detta gäller ju såklart LED-spottar med 1st drivdon till flera.

Ingen annan som reagerat på att spottarna levereras med "fiskögon" då, eller vilka fabrikat används mest?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

08 jun 2016 19:39 #11 av Patrik Hedlund
Att ni inte drar i en loop. Jag förstår nog inte ens hur ni gör?
När man kopplar konstantströms-LED med ett don till flera spottar så går man ju från plus på drivdonet till röd på första spotten. Svart på spotten till röd på nästa osv fram tills den sista där röd läggs ihop med röd och svart ihop med svart som sedan går hel tillbaka till minus på drivdonet.

Jag har aldrig reagerat särskilt på att det levereras med mörtögon. Designlight brukar jag inte använda och dom gånger det har hänt så har jag inte använt mörtögonen i alla fall.

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

11 jun 2016 14:30 #12 av Alexander N
Haha jo det är klart vi seriekopplar dom och så sätt lägger i en "loop". Men det jag antar att Magnus menade var att själva slangdragningen är lagd i en loop så att man på så sätt sparar typ halva trådsträckan beroende på hur det ser ut.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

12 jun 2016 17:50 #13 av Patrik Hedlund
Alltså komma med två slangar till varje drivdon?
Då är det Magnus som har ett väldigt konstigt sätt att göra på.

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

12 jun 2016 18:24 - 12 jun 2016 18:25 #14 av müssli

Patrik Hedlund skrev: Alltså komma med två slangar till varje drivdon?
Då är det Magnus som har ett väldigt konstigt sätt att göra på.

Ja, jag tror han menar att man drar en slang från drivdonet till första spoten, vidare till nästa o.s.v. Från sista spoten drar man en extra slang tillbaka till drivdonet där minus går. Då kan man spara lite tråd om sista spoten är nära den första. :)

Själv brukar jag dra tvinnad svart/röd tråd hel med slack genom dosorna och klippa upp den röda. Den svarta går hel tillbaka till minus igen.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

12 jun 2016 19:46 #15 av Tomas Karlsson
Ett skäl till att dra det konventionellt med båda ledarna intill varandra och gärna som müssli med tvinnade är att minska störstrålningen. Inte stora strömmar här men den onödiga arean på slingan som skulle bildas vid andra typen dragning gör sitt till, det är knappast konstantström DC det är frågan om här.

Vad säger den så ofta refererade tillverkarens anvisning här?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

15 jun 2016 12:59 #16 av Mikael
Vilken diskussion det blev, om något helt annat:)

Jag löste det på annat sätt. Jag dömde ut kundens spotlight, då den inte var gjord för utomhusbruk. Rätt IP klass, men inte gjord för att vara ute enligt tillverkaren.

Brukar annars göra som någon skrev här, montera spottar med egna drivdon och dra exk.
Följande användare sa tack: Patrik Hedlund

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

15 jun 2016 15:13 #17 av müssli

John skrev: Rätt IP klass, men inte gjord för att vara ute enligt tillverkaren.

Bra! Jag jobbade hos en grossist i knappt två år tidigare och då var det förvånansvärt många elektriker som bara tittade på IP-klass när de skulle ha grejer utomhus. Enligt min erfarenhet tror många att IP44 är samma sak som för utomhusbruk.
Följande användare sa tack: Patrik Hedlund, Bo Siltberg

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

15 jun 2016 18:22 #18 av Torbjörn Forsman
IP44-utrustning utan dräneringshål brukar förr eller senare bli vattenfylld utomhus. Med dränering fungerar det bra i praktiken, åtminstone om det är prylar som är i ständig drift med viss intern värmeutveckling som håller kondens borta.

Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.057 sekunder