Maxel Pluto 1.2W går ej att släcka helt, ideér?

23 maj 2012 16:47 #1 av Patrik Hedlund
Som jag nämnt i en annan tråd så har jag problem med två slingor med power-LEDs som inte vill slockna. Det går att tända som vanligt, men när man ger en push för att släcka så dimras de ner bara till en låg nivå.
Den ena slingan är ca 25 m och har 1 st power-LED inkopplad, den andra är ca 30 m och har 7 st power-LED inkopplade. Inkopplad med varsin Vadsbo LCC9 .

Det jag har testat är följande:
  • Testat med Jolly-konverter.
  • Kopplat in konverter med skarvsladd dragen från en närliggande förrådsbyggnad och stängt av elcentral helt för att stänga av närliggande starkströmskablar.

Har fått höra teorier om att det skulle vara närliggande starkströmskablar som skulle vara problemet (har nedreglat tak där en motorväg av slangar går från centralen tillsammans med slangar med LED-slingor), men uppenbarligen så är det inte det som är problemet.
Jag har samma grejer monterat på en mycket kortare slinga också och där funkar det prima, vilket har fört mina tankar till att problemet kan ha att göra med att slingan blivit för lång, men enligt en kille på Vadsbo så ska aldrig längden på slingan ha något med funktionen att göra.

Har pratat med både Maxel och Vadsbo och de har inte känt igen problemet. Killen på Vadsbo tipsade om att lägga ett motstånd i serie med LED-spottarna och se om det tar upp ev. läckström från konvertern. Inte hunnit testa det ännu.

Men annars så vet jag inte vad jag ska göra. Någon som känner igen fenomenet och har tips på lösning?

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

23 maj 2012 17:55 #2 av J-Rock
Hello...

Ett motstånd tror jag kan lösa problemet, men dock inte i serie...


Jag har haft liknande problem med en del LED trafos, då löste jag detta genom att lägga ett motstånd parallellt över LED slingan.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

23 maj 2012 19:00 #3 av Ronnie Lidström
Vad har du för tråd/kabel till spottarna? RK? 0,75mm²? 1mm²? Provat tvinna den?

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

23 maj 2012 21:40 #4 av Patrik Hedlund

J-Rock skrev: Hello...

Ett motstånd tror jag kan lösa problemet, men dock inte i serie...


Jag har haft liknande problem med en del LED trafos, då löste jag detta genom att lägga ett motstånd parallellt över LED slingan.

Okej, ja jag tyckte att det lät en aning konstigt. För i serie blir det ju som en vanlig belastning bara att den inte lyser.
Då ska jag testa parallellt.

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

23 maj 2012 21:41 #5 av Patrik Hedlund

Ronnie Lidström skrev: Vad har du för tråd/kabel till spottarna? RK? 0,75mm²? 1mm²? Provat tvinna den?

RKUB 0,75mm². Nej, tvinnat har jag inte gjort. Lite svårt just nu när allt är draget och klart.

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

24 maj 2012 03:44 #6 av Ronnie Lidström
Måste ju ha med ledningen att göra. Speciellt då den är rätt lång! (Jag skulle ju först säga att det är drivdonet, men den har du ju provat byta)

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

24 maj 2012 07:12 #7 av J-Rock
Jag tror sten hårt på ett motstånd parallellt kommer göra susen...

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

24 maj 2012 11:55 #8 av Gustav Asplind
Hej,

Om du/ni har använt er av ett jolly-driftdon kan felet uppstå. Jag skickade frågan vidare till vår produktchef som berättade att TCI som tillverkar samtliga Jolly-driftdon har uppmärksammat problemet och gjort en ändring i driftdonet. Leveranser som går ut från oss efter sommaren kommer att ha denna "funktionsändring" inbyggt i driftdonet.

Detta gäller endast driftdon från TCI.

Mvh
Gustav Asplind
Maxel Belysning AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

24 maj 2012 14:40 #9 av Patrik Hedlund

Ronnie Lidström skrev: Måste ju ha med ledningen att göra. Speciellt då den är rätt lång! (Jag skulle ju först säga att det är drivdonet, men den har du ju provat byta)

Ja, eftersom det funkar bra på den kortare slingan så känns det ju som det.

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

24 maj 2012 14:44 #10 av Patrik Hedlund

J-Rock skrev: Jag tror sten hårt på ett motstånd parallellt kommer göra susen...

Vad använder man för formel för att räkna ut hur stort motstånd man ska ha då?

F.ö. så bytte jag ut Maxel Pluton till en Hide-a-lite singel-eye pga. av att den har bredare spridning än Pluto.
Samma fenomen på den så där kan man dessutom utesluta armaturen (även om jag inte misstänkt att dem har varit problemet).

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

24 maj 2012 14:46 #11 av Patrik Hedlund

Gustav Asplind skrev: Hej,

Om du/ni har använt er av ett jolly-driftdon kan felet uppstå. Jag skickade frågan vidare till vår produktchef som berättade att TCI som tillverkar samtliga Jolly-driftdon har uppmärksammat problemet och gjort en ändring i driftdonet. Leveranser som går ut från oss efter sommaren kommer att ha denna "funktionsändring" inbyggt i driftdonet.

Detta gäller endast driftdon från TCI.

Mvh
Gustav Asplind
Maxel Belysning AB

Okej, ja som sagt så har jag kört med Vadsbo dos-konverter, men även testat med Jolly.
Som jag uppfattat det så har de en viss läckström, det kommer alltså ändras på Jolly?

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

24 maj 2012 18:14 #12 av Henrik Franzén
Om det i övrigt fungerar som det ska med dimmring skulle jag nog byta från pushtänd/dimmring till 1-10 v styrning och dra fas först till dimmer och sen till jolly (alltså använda brytningen i dimmern som av och på Jolly)

Då bryts ju spänningen till jollyn, det fungerade för mig då jag hade liknande problem

www.elbutik.se/product.html/exxact-reglerdon-1-10v

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

24 maj 2012 18:57 #13 av Patrik Hedlund
Ja, det skulle ju också kunna vara en lösning, men det skulle kräva fler dosor. Inga problem med ROT-dosor förvisso.
Kunden har i alla fall bett mig att inte lägga ner någon energi på att fixa det, åtminstone inte just nu. Han tycker sig inte störas av det. Men pilla dit ett litet motstånd skulle ju inte vara något stort ingrepp.

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

24 maj 2012 19:54 #14 av Henrik Franzén

Patrik Hedlund skrev: Ja, det skulle ju också kunna vara en lösning, men det skulle kräva fler dosor. Inga problem med ROT-dosor förvisso.
Kunden har i alla fall bett mig att inte lägga ner någon energi på att fixa det, åtminstone inte just nu. Han tycker sig inte störas av det. Men pilla dit ett litet motstånd skulle ju inte vara något stort ingrepp.

//Patrik


Varför skulle det krävas fler dosor? Du har ju en tk med två snokar till(fas och styrd tt), komplettera med 2 st till för 1-10 v till dimmerpaketet. Eller missar jag något?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

24 maj 2012 20:51 #15 av Patrik Hedlund
Det är inte du, det är jag (som har missat något). Jag brukar aldrig använda 1-10V dimring så jag tänkte inte på att det givetvis finns 1-10V dosdimmrar. Tänkte på vriddimrar och de skulle kräva fler dosor eftersom att jag har en kronbrytare (två st kronbrytare, men bara den ena styr Power-LEDarna).

F.ö. så har jag även en yttliggare slinga med 3,6 W LED-spottar som allmänbelsyning i taket. Hide-a-lite 1202 LED (har jag för mig att de heter) och de funkar prima.

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

25 maj 2012 07:26 #16 av Gustav Asplind
Hej Patrik,

Det stämmer. Detta gäller endast driftdon från TCI (samtliga Jolly).
Leveranser som går ut från oss efter sommaren kommer att ha denna "funktionsändring" inbyggt i driftdonet, det är ett krav vi har och en förändring som kommer att genomföras.

Skulle ni stöta på problemet i höst, hör gärna av er!

Trevlig helg!
Gustav Asplind
Maxel Belysning AB
Följande användare sa tack: Patrik Hedlund

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.049 sekunder

Senaste foruminlägg