6mm2 i centralen, 50A före ... hmmm.

13 dec 2014 16:36 #1 av Electrum
Jag har satt RK6 parallellt med ovansidan på bef JFB som sen matar en 10A PSA längre ner i samma central.

När jag öppnade så blev jag lite "nervös" då befintligt kablage var typ 25mm2 något. Och då kollade jag och upptäckte att säkringar på matningen till denna central låg på 50A.

Nu hade jag inget grövre än 6mm2 med mig, så det fick bli såhär, åtminstone temporärt.

Men nu har jag kollat lite, och enligt SS436 40 00 är strömvärden för ex.vis förläggningssätt E 51A för 6mm2.
Detta borde ju kunna anses gälla, om jag försöker få till det ... ;)


Men sen tänkte jag att detta är ju belastning, den styrs ju egentligen av de 10A som PSA'an är på, så då skulle det egentligen räcka med 1,5 mm2 ... ;)


Är det inte egentligen kortslutningsström jag ska dimensionera efter?
Och hur gör jag då? Finns svaret i SS4364000?

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

13 dec 2014 20:16 #2 av Tomas Karlsson
Det finns en tidigare tråd på det temat, du kan börja där.
Area intern trådning ...
Följande användare sa tack: Electrum

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

13 dec 2014 20:58 #3 av Electrum
Ja det var ju en bra tråd. :) Tackar.

Jag tror nog att jag fann svaret där.

Dels från Elling H, här citerar jag från den tråden:

Elling Hallqvist skrev: Internt i centraler får man gå ned i areor, det vore ju lite knepigt om man i en stor central som matas med en 240 mm² skulle vara tvungen att den arean hela vägen till gruppcentralerna. Hur och var det ( ev) står vet jag inte men det har tidigare stått: att man kan dimensionera ledningarna internt efter beräknad maxbelastning förutsatt att det gällde korta sträckor och att risken för kortslutning av ledningen var obetydlig. Dvs i en stor central med en låda med två 25 A grupper och där den totala belastningen inte beräknas bli större än 25 A kan den interna ledningen vara 6 mm² från "fördelningen" till gruppcentralen.


Och detta är typ det fall jag har nu. En kraftigare avsäkrad matning än det interna kablage jag använder. Men detta interna kablage är överlastskyddat i "andra änden".



Men ovanstående tar ju inte riktigt upp vad som gäller som kortslutningsskydd, men där kommer Bo strax efter med fylligt inlägg: (jag tar bort "Fall 1" som alltså inte gäller i mitt fall.)

Bo Siltberg skrev: Fall 2 - potent matning, många sköna mm2 avsäkrad med kanske 200 A.

I detta fall blir det troligen centralen som begränsar. Om det inte går att ta ut mer än t.ex 30 A per fas i denna central så behöver inte fasskenorna tåla mer belastningsström.

Överlastskyddet är alltså här placerat "efter" fasskenorna - det spelar ingen roll bara man är medveten om det vid utbyggnad av centralen. Det tillåts i avsnitt 433 i elinstallationsreglerna även om det avsnittet handlar om kablar.

Men, här måste vi även beakta kortslutning och genomsläppt energi.

Centralen måste kunna bryta kortslutningsströmmar i centralen före och (strax) efter dess egna kortslutningsskydd. Det inkluderar HB, JFB, dvärgbrytare (märkkortslutningsströmmen Icn), interna ledare och fasskenor som dels måste tåla kortslutningsströmmen och dels förmå lösa säkringen som skyddar huvudledningen.

Man behöver alltså också titta på utgående grupper från denna central pga den höga kortslutningsströmmen.

Man kan som sagt ändå gå ned i area här också. 434.2.2 säger att kortslutningsskydd får utelämnas om föregående skydd även skyddar denna "kabel". 434.4 medger detsamma om risken för kortslutning minimeras. Men väljer man för klena interna ledare så brinner de upp!

Den genomsläppta energin från huvudsäkringen (I2t) måste jämföras med ledarnas och fasskenornas korttidsströmtålighet (k2S2). Även stötströmmen kan behöva beaktas.

Det finns formler och tabeller i SS 436 40 00, 434 och i HB 421 som kan användas, t.ex den välkända
S (area) = √t * I / k.


Och där kom ju formeln (och avsnittet) i SS4364000 som jag nog sökte.

Och räknar jag på mitt fall med S (area) = √t * I / k.så blir det inte riktigt glasklart.
Jag har ju ingen aning om tillgänglig kortslutningsström i denna central (det mätte jag naturligtvis inte upp :angry: ), men kollar jag karaktäristik för diazed 50A så verkar det krävas bortåt 200-300A i Ik för att 50A diazed ska vara godkänt, så vi får väl anta att det ligger minst där. Det hela verkar f.ö. väldigt seriöst gjort där.

Och för att min 6mm2 ska vara godkänd så måste Ik vara minst 309A om jag räknat rätt.

Ja, jag kan ligga på fel sida. Jag ska ändå dit och mäta om en PSA, jag kan kolla Ik då.


Jag tror att jag är hemma nu, men tar gärna emot alla råd, reflektioner och utvidgningar som kan tänkas finnas.
Ämnesflykt är också tillåtet ... ;)

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

13 dec 2014 21:31 #4 av Bo Siltberg
Med 50 A diazed behöver du inte bry dig om genomsläppt energi och stötström, för smältsäkringen tar ned detta till behagliga nivåer, dvs din 6 mm² kommer inte att brinna upp.

Däremot ska antingen
- resistansen vara så låg att kortslutningsströmmen blir tillräckligt hög, vilket är på plats i och med korta ledningar, eller
- så ska risken för kortslutning minimeras. Hur man gör det i en elcentral vet jag dock inte.

Skulle du ändå vara tveksam så sätt överströmsskydd på ingången till centralen. Det kan t.o.m vara lämpligt för att kunna använda JFBer med en måttlig märkström på 25 eller 40 A. En 63 A kostar ca dubbelt upp!

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.062 sekunder