Vilket värde på gruppförteckning

12 sep 2012 14:33 #1 av Joel Eljo
Vilket uppmätt värde ska man skriva på gruppförteckningen

Är det Ik3 o Zför uppmätt eller ska man kompensera dom?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

12 sep 2012 18:35 #2 av Richard
Uppmätt.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

12 sep 2012 19:42 #3 av Ronnie Lidström
...eller värde man erhållit från nätägaren.

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

12 sep 2012 21:21 #4 av Joel Eljo
Jovisst om det är vid mätarplatsen så måste ju nätägarens värde vara det rätta, det är ju uträknat.Om det är
längre in i anläggningen så kan man räkna vidare på det, så långt är jag med.

Men det är enklare o mäta om man är på plats...

Frågan är om man mäter med Eurotestern, ska man skriva det uppmätta värdet på Z X 1,5 på grfört. Känns
som det är mest jämförbart med ett uträknat värde ??

Eller ska man skriva ett uppmätt värde och ange att det är uppmätt .Ungefär som i Mats Jonssons tabell :
Kontrollmätning av felkretsimpedans. där står (m) för mätt. Kanske Zför(m)

Det skulle vara kul o få till en praxis för den kolunnen på grfört. den blir alltför sällan ifylld.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

13 sep 2012 06:36 #5 av Bo Siltberg
Jag lägger väl min röst på det kompenserade värdet då på Zför och Ik1 om den anges. Det är ju detta värde som används vid beräkningar på utlösningsvillkoret. Ik3 ska dock inte kompenseras för där vill man se det högsta möjliga värdet.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

13 sep 2012 08:30 #6 av Ronnie Lidström
Jag har aldrig angett något annat än uppmätt värde. Vill någon ha kompenserat värde är det ju bara att multiplicera senare.

Skriver man upp kompenserat värde måste man ju ange att det är kompenserat så att inte framtida beräknare gångrar flera gånger.

På EIOs testformulär som vi använder vid kontrollmätning av elcentral står det:

"Uppmätt värde för förimpedansen" ______ mOhm

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

13 sep 2012 09:44 #7 av Bo Siltberg
Står det så förändrar det ju saken.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

13 sep 2012 20:24 #8 av Dan
Att inte uppge det uppmätta värdet vid en central är ju bara missvisande.
Följande användare sa tack: Michell Martic

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

01 apr 2016 09:58 #9 av Electrum
Blev det konsensus, eller ... ?

Ja ang om det ska anges uppmätt Zför
eller är det mer rätt med kompenserat uppmätt alt det nätägaren anger?

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

01 apr 2016 12:21 #10 av Bo Siltberg
Det viktigaste är nog att ange vad det för slags värde.
Man kan ju se det från andra sidan också och undra vad man ska ha värdet till, dvs vilket slags värde man vill ha. Det kanske idag mer handlar om vilket värde som ska matas in i Eurotestern...
Följande användare sa tack: Michell Martic

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

01 apr 2016 13:40 #11 av Michell Martic
Kompensering av uppmätt värde görs enligt bilaga 6C i SS 436 40 00, punkten 6C.61.3.6.2, kompensering med resistansökningsfaktor. Grejen med bilaga 6C är att den enbart är informativ, den är alltså inte en tvingande del. Det värde som ska stå på gruppförteckning skulle jag därav påstå är det uppmätta. Utöver detta så är det aldrig ett krav att mäta fram detta, det duger precis lika bra med ett beräknat värde, och här utgår man lämpligen från nätägarens värde som man enkelt ringer och frågar om.

Dessutom är formuleringen följande:

Eftersom mätningarna görs vid rumstemperatur och med låga strömmar kan man på följande sätt ta
hänsyn till den resistansökning hos ledarna som beror på den temperaturökning som förorsakas av
felen, för att i TN-system kontrollera om det uppmätta värdet av felkretsimpedansen överensstämmer
med fordringarna i avsnitt 411.4.


De andra standarderna, SS 424 14 02 till 24, utgår från beräkning och inte mätning.
Följande användare sa tack: Bo Siltberg

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

01 apr 2016 15:59 - 26 sep 2016 18:57 #12 av Borttagen användare

Ronnie Lidström skrev: Jag har aldrig angett något annat än uppmätt värde. Vill någon ha kompenserat värde är det ju bara att multiplicera senare.

Skriver man upp kompenserat värde måste man ju ange att det är kompenserat så att inte framtida beräknare gångrar flera gånger.

På EIOs testformulär som vi använder vid kontrollmätning av elcentral står det:

"Uppmätt värde för förimpedansen\" ______ mOhm


Och samma EIO har en kurs via sitt EUU som heter "Kontroll före idrifttagning".
Där anger man med skall i en röd informationsruta att:

"Det värde som är angivet för centralen, på gruppförteckning eller i dokumentation, ska vara kompenserat för varm ledning\".

Så det råder nog delade meningar inom samma organisation då. Det viktigaste är nog att ange om värdet är kompenserat eller ej.
Följande användare sa tack: Bo Siltberg

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

01 apr 2016 17:27 #13 av Electrum
Ja det verkar vara ganska långt ifrån konsensus.
Det lär nog vara bäst att ange vilket värde som avses då, när och om man gör anteckning om det.

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

22 sep 2016 11:29 #14 av tobi
"Uppmätt värde för förimpedansen" ______ mOhm
är det mätningen man gör zloop eller zline?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

22 sep 2016 14:42 #15 av Bo Siltberg
zloop, det är alltså värdet för L-PE man vill ha här.

Kan inte instrumentmakarna byta dessa två begrepp zloop och zline till något tydligare?
Följande användare sa tack: tobi

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

23 sep 2016 19:46 #16 av Fredrik Å
Enligt kille på elma (samt lathund från dem) så "ska" man mäta förimp med z-line.

Någon som har en bra förklaring på skillnaden mellan Z-line och Loop? Som jag förstått så mäter loop L-Pe med stickpropp och line L-N. Men om man mäter med två stickor, vad är skillnaden då?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

24 sep 2016 11:45 #17 av Bo Siltberg
Jag har samma uppfattning som du ang vad z-line respektive z-loop mäter.
För att mäta förimpedansen, den förimpedans vi menar när vi ska kontrollera villkoren för automatisk frånkoppling, då är det värdet L-PE som är intressant. Vad tillverkarna kallar detta i sina instrument är en annan sak men det är djupt olyckligt att det ska behöva råda förvirring kring denna fråga!! Kanske läge att välja enklare modeller av mätinstrument där man själv har full kontroll på vad som verkligen mäts istället för att använda instrument där man stoppar en stickpropp i ett uttag och trycker på en knapp. Instrument kan t.ex ha olika tröskelvärden för att signallera grönt och rött vid en sådan mätning vilket ytterligare ökar faran, och det kan variera mellan olika modeller av installationsprovare.

Här är en gammal tråd inom detta område, har bara bläddrat igenom den.
www.fluxio.se/forum/27/10259.html

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

24 sep 2016 12:21 #18 av Fredrik Å
Mäter ej förimp med stickpropp hehe men jag förstår vad du menar. Tror line/loop mäter exakt samma sak med stickor.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

15 nov 2017 19:45 #19 av müssli
Gammal tråd men jag kommer precis från (min andra) genomgång på Eurotester AT.
Där talas det om att man ska glömma Z-loop, den behövs inte. Förimpedans ska mätas med Z-Line mellan fas - PE efter man har satt ihop L2 och L3 på testsladden.
Dock vet jag inte om man ska multiplicera med 1,5 eller om instrumentet gör det åt en, glömde tyvärr fråga det.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

15 nov 2017 20:19 #20 av Michell Martic
Zloop är beteckning för mätning L-PE. Uttalande om att den ska glömmas tyder bara på okunskap av tillverkaren eftersom ett sånt uttalande kräver sin modifikation.
Mäter du med stickkontakt så innebär Zloop att L och PE i stickkontakt används och Zline att utgång märkt L(L1) och N(L2) används.. Mäter du däremot med vanliga prober så bestämmer du ju själv vilken prob du sätter var.

Gällande kompenserande faktor så avgör du själv. Du ställer nämligen själv in kompenseringen i instrumentet. Så på frågan, om instrumentet själv lägger på faktorn eller ej så är svaret: Det beror på vad du ställt in instrumentet med.
Följande användare sa tack: Bo Siltberg

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.066 sekunder

Senaste foruminlägg