SS 4370102 - Elinstallationer för lågspänning – Vägledning för anslutning, mätning, placering och montage av el- och teleinstallationer.

25 jun 2014 16:33 - 05 sep 2014 13:36 #1 av Mats Jonsson
Följande diskussion angående Mats nya kurs är utbruten ur tråden "Märkning" . /Moderator

Rikard Ågren skrev: Kanske inte skulle vara helt fel att skaffa IBL96 och Handbok 419 som det hänvisades till i en annan tråd i ämnet :blush:

IBL96 upphävdes för många, många år sedan. Går troligen inte att köpa av SEK längre. IBL 96 hette egentligen SS 4370140 och numer är det utgåva 3 som gäller. Utgåva 3 kommer troligen att upphävas i mitten av september då en helt ny standard fastställs som upphäver denna och många andra standarder. Den nya standarden är klar och kommer att heta SS 4370102 - Elinstallationer för lågspänning – Vägledning för anslutning, mätning, placering och montage av el- och teleinstallationer.

Denna standard bör nog de flesta installatörer införskaffa då det blir en standard som många kommer att beröras av.

Jag kommer att hålla kurser i den nya standarden med början i Stockholm den 20 oktober, Göteborg den 21 oktober, Malmö den 29 oktober samt Umeå den 30 oktober.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

25 jun 2014 18:13 #2 av Rikard Ågren

Projektledare el, styr och automation

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

25 jun 2014 19:49 - 25 jun 2014 20:01 #3 av Marcus

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

27 jun 2014 19:58 #4 av Mats Jonsson

Rikard Ågren skrev: Var blir kursen i Umeå av, var kan man anmäla sig och vad kostar det?

Jag kommer ut med ett fullständigt program i början av augusti. Priset blir delvis beroende av kostnaden för standarden.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

21 aug 2014 06:43 #5 av Rikard Ågren

Mats Jonsson skrev: Jag kommer ut med ett fullständigt program i början av augusti. Priset blir delvis beroende av kostnaden för standarden.


Hur går det med kursprogrammet Mats?

Projektledare el, styr och automation

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

21 aug 2014 11:32 #6 av Ronnie Lidström

Mats Jonsson skrev: Jag kommer att hålla kurser i den nya standarden med början i Stockholm den 20 oktober, Göteborg den 21 oktober, Malmö den 29 oktober samt Umeå den 30 oktober.


Härligt!

Du kan boka in mig på den i Umeå! Jag antar att medlemmar på Fluxio.se får minst 50% rabatt B)

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

21 aug 2014 11:36 #7 av Rikard Ågren

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

22 aug 2014 07:47 - 22 aug 2014 10:51 #8 av Mats Jonsson
Standarden blir försenad och det beror på att Arbetsmiljöverket har ställt frågor om innehållet. Detta ska diskuteras på måndag och därefter vet vi vad som gäller. Standarden skulle ha fastställts den 15 september men troligen skjuts detta upp till den 21 oktober varför jag måste flytta fram kurserna något.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

22 aug 2014 07:55 - 22 aug 2014 07:56 #9 av Rikard Ågren

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

22 aug 2014 08:14 #10 av Markus Ågren
Låter intressant, ska kursen gå via eltrygg eller?
Så ska jag kolla om man har möjlighet att åka på den.

Meddela gärna när du vet tid när kursen kan hållas efter att man har diskuterat vilka synpunkter som finns.

Läste igenom remiss utgåvan om det var slutet av förra året eller början av detta år. Så skulle vara intressant få en genom gång av denna nya standard.

Markus Ågren

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

22 aug 2014 12:09 #11 av Fredrik Olsson

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

05 sep 2014 16:23 #12 av Mats Jonsson

Rikard Ågren skrev: Verkar inte så Ronnie

Nej, det är inte samma kurs. Kursen i den nya standarden om bland annat anslutning av lågspänningsanläggningar, placering av uttag och kopplingsutrustningar, SS 4370102 måste jag tyvärr flytta i tiden då den blir försenad. Den ska dels godkännas av elektrotekniska rådet den 21 oktober och måste därefter passera svenska standardiseringsrådet eftersom det är en helt igenom svensk standard. Därmed finns risk att vi inte ser den i tryckt format förrän i slutet an november.

Och då tog jag tillfälle i akt att i stället genomföra kurs i utgåva 3 av SS-EN 50110-1 som behandlar elsäkerhet vid arbete. Nu får ni alltså chans att gå en riktig elsäkerhetsutbildning där jag går igenom såväl Elsäkerhetsverkets föreskrifter som SS-EN 50110-1. Målet är att deltagaren ska ha tillräcklig vetskap om elfaran för att på så vis få förståelse om vilka säkerhetsåtgärder som ska vidtas. Tyvärr är det nog så har många elsäkerhetsutbildningar fokuserat på teknik och inte beteenden. Men vill vi ha en nollvision för olyckor bland yrkesmän måste vi fokusera på felaktiga beteenden och öka kunskapen om riskerna.

Välkommen Ronnie!

Mats Jonsson, Eltrygg Miljö AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

06 sep 2014 18:21 #13 av Ronnie Lidström
Om nån blir förvirrad av ovanstående inlägg från Mats så är det pga att jag blandade in information om en helt annan kurs som jag i all hast trodde var denna.

Mitt inlägg om den andra kursen är flyttad hit:

>> Ny kurs: Elsäkerhet vid arbete

Inlägg från jag och Rikard om att det blev fel är raderade.

Nu ska jag försöka hålla mig till rätt ämne hädanefter :stubben:

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

06 sep 2014 18:28 #14 av Rikard Ågren
Hur pass ingående kommer du att gå igenom märkning enligt den nya standarden, Mats?

Projektledare el, styr och automation

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

15 sep 2014 11:52 #15 av Markus Ågren
Såg att SEK gick ut idag att den nya SS 437 01 02 kommer att fastställas imorgon (16/9 2014).
Fattar det som att man ska kunna börja köpa den på eras online shop redan imorgon.
www.elstandard.se/nyheter/nyhet.asp?NewsID=1410770758


Kommer bli en intressant läsning och hur mycket som har ändrats sedan remissen som kom ut.

Jag väntar med spänning på tid/datum för en kurs av den Mats J. :)

Markus Ågren

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

02 okt 2014 13:16 #16 av Örjan Borgström

EUU Box 545, 611 10 Nyköping,
tel direkt 0155-29 29 25, mobil 070-695 69 06,
Välkommen till vår hemsida www.euu.se

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

20 nov 2014 08:32 #17 av Ronnie Lidström
Nu finns ny information om kursen:

Voltimum nyhetsbrev skrev: Gå Eltrygg Miljös kurs om den nya standarden SS 4370102, Elinstallationer för lågspänning!

Vägledning för anslutning, mätning, placering och montage av el- och teleinstallationer


En viktig kurs för dig som arbetar med elinstallationer!


Göteborg, 21 januari
Adress meddelas senare

Stockholm, 28 januari
Adress meddelas senare

Umeå, 25 februari
Adress meddelas senare

Malmö, 26 februari
Adress meddelas senare


Hur ska servisledningar vara utförda, TN-C eller TN-S? Vilken höjd ska vägguttag placeras på?

Ur kursinnehållet

  • Inkommande serviser, placering och utformning, TN-C eller TN-S
  • Utrymme för elektriska kopplingsutrustningar för lågspänning, allmänna fordringar
  • Mätsystem av elenergi, utrymme för mätutrustning, mätning av lokal produktion
  • Strömställare, eluttag och anslutningar i byggnader, placering och antal, nya råd
  • Underlag för belastningsberäkning, sammanlagring och spänningsfall
  • Utförande av kanalisation
Kursen vänder sig till
Elinstallatörer, konstruktörer, besiktningsmän, elektriker, anslutningstekniker, handläggare av servisärenden.


Kursens mål
Kursen ger kunskaper om de nya fordringarna för anslutning, mätning, placering och montage av el och teleinstallationer i byggnader.


Kursdokumentation
SS 4370102 ingår i kursavgiften (värde 890 kr plus moms).

Innehåll
SEK Svensk Elstandard har slagit samman tidigare svenska standarder och revidera fordringarna.
Samtidigt upphävs följande standarder
  • SS 436 21 01 – Utrymmen för elektriska kopplingsutrustningar för lågspänning,
  • SS 437 01 40 – Anslutning av lågspänningsinstallationer till elnätet,
  • SS 437 01 45 – Elinstallationer i byggnader – Grundläggande dimensioneringsregler,
  • SS 437 01 46 – Elinstallationer i byggnader – Uttag och andra anslutningspunkter – Omfattning och placering
  • SS 437 01 51 – Elinstallationer i byggnader – Införning av el- och telekablar i byggnader och
  • SS 437 01 52 – Elinstallationer i byggnader – Utrymme för el- och teleutrustningar i flerbostadshus
Standarden anger fordringar för anslutning av servis för el och telekommunikation samt mätsystem och belastningsobjekt i installationer som är anslutna till eller avsedda att anslutas till elnät för lågspänning. Den är i första hand avsedd att användas vid projektering så att ställda krav blir beaktade på ett tidigt stadium.


Fordringarna har anpassats till bland annat den ökade efterfrågan på mikroproduktion, ny materiel och nya installationsmetoder och nya el- och arbetsmiljöregler.


Pris: 3 900 kr exkl moms.
I priset ingår föreläsning, kursdokumentation, kaffe fm och em samt lunch.


>> Anmälningsformulär

Jag har anmält mig till den i Umeå!

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

20 nov 2014 10:36 #18 av Rikard Ågren

Projektledare el, styr och automation
Följande användare sa tack: Ronnie Lidström

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

20 nov 2014 21:29 #19 av Lars Blomkvist
Bokat :tummeupp:

Ska bli intressant att diskutera placering av serviser utomhus. Har ständiga problem med Fortum om detta.

Den som inte söker finner inga svar :) ibland

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.087 sekunder