Skulle vilja ha lite bilder på snyggt kopplade centraler runt 180 moduler och uppåt så man får några tips.
Det börjar alltid bra men slutar i kaos för det mesta.
Knepet är väl en plintrad överst och sedan dra ledarna högst upp i centralen där de syns minst och sedan dra ledarna raka och med snygga "framåtböjar" på varje ledare så att de går ner i plintarna.
Shit, jag blev sugen på att koppla en sån central nu. Gjorde det senast 2010 i en stor kontorslokal och där fick jag dessutom beröm från besiktningsmannen. Synd att jag inte har någon bild. :stubben:
Patrik Hedlund skrev: Knepet är väl en plintrad överst och sedan dra ledarna högst upp i centralen där de syns minst och sedan dra ledarna raka och med snygga "framåtböjar" på varje ledare så att de går ner i plintarna.
Shit, jag blev sugen på att koppla en sån central nu. Gjorde det senast 2010 i en stor kontorslokal och där fick jag dessutom beröm från besiktningsmannen. Synd att jag inte har någon bild. :stubben:
//Patrik
Så plintar är att föredra även om man bygger centralen på plats och att det blir "dubbelt jobb" att koppla in varje kabel?
Centralen är hagers FW som kommer innehålla både alla säkringar osv samt bussstyrda aktorer osv, så varenda tändtråd går till centralen = rätt mycket tråd.
De utgående tändtrådarna kan ju vara värt att plinta upp då de förmodligen kommer flyttas nån gång om man väljer att ändra något.
Rikard Ågren skrev: Hager FW färdigbyggd är en dröm att montera. Beställ färdigbyggd! Med fjäderplintar såklart
Du brukar vi allt göra när det finns tid att planera och man kan lämna en korrekt beskrivning av centralen till den som bygger. Dock inte i detta fallet.
Kommer inte ihåg redigt hur centralerna var uppbyggda men på den ena Tror jag vi endast la Laster så som hissar och fläktrum mm. Dvs sånt som hyresgästen kanske inte alltid själv nyttjar.
Den andra var väl då för hyresgästen så att man inte påverkade grundinstallationen för mycket så att säga.
Alla Större laster hade porslinssäkringar har jag för mig. Allt annat smått och gott blev automatsäkring. Dessa var även tilltagna lite för att slippa utbyggnad. Varför vet jag inte riktigt. Tror det var El konsulten på bygget som valde det såhär.
Vi använder Weidmullers märksystem, skriver i en skrivare och sätter märkningen i en hylsa. finns Plintmärkningar och allt.Finns även en portabel skrivare som man kan ha med sig.
Att dela upp på porslinssäkringar och dvärgbrytare kan bero på vilken last.
Motorer, så som fläktar kanske då eller som huvudsäkringar är det bra att ha porslin då dom tål en överström längre än vad en dvärgbrytare gör.