Lamputtag enligt nya standarden (DCL) från Schneider/Renova

04 apr 2018 08:10 #1 av Ronnie Lidström

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB
Bilagor:
Följande användare sa tack: Patrik Hedlund

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

04 apr 2018 12:57 #2 av elmont
Jag tror nog att det kommer att dröja innan jag köper ett av den nya typen, "vanligt folk" har ju fortfarande problem med dom vi har nu hur ska det då inte bli när ännu ett nytt uttag kommer :unsure:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

04 apr 2018 13:03 #3 av Ronnie Lidström
Vid nybyggnation bör man nog sätta den nya standarden.

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

04 apr 2018 14:17 - 04 apr 2018 14:24 #4 av elmont
Jag tycker att man ska fråga "kunden" hur denne vill ha det. Vore det uppenbara fördelar vore det en sak men när det i princip bara ställer till "problem" tycker jag att man kanske ska ha lite is i magen.
Ps
Det är flera andra fabrikat som har dom nya uttagen hos grossisterna tex Elko, Jussi, ABB mfl.
Och priserna jag sett är allt från just över 100:- till ca 500:-

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

04 apr 2018 18:27 #5 av Patrik Hedlund
Intressant! Undrar om det ingår en stickpropp till Exxact lika som till ELKOs lamputtag?

Ja, frågan är ju hur man ska göra vid nybyggnation. Kommer dom andra lamputtagen bli "förbjudna" att nyinstallera eller kommer dom kanske snarare utgå ur sortiment?

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

04 apr 2018 20:11 #6 av Ronnie Lidström
Den nya standarden blir tydligen "tvingande" först 2019-04-01 så än kan man köra på det gamla om man vill.

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

05 apr 2018 06:59 #7 av Tobias
Var går det att finna den information. Alltid bra med fakta när man ska diskutera /planera med kund

Doing fun stuff

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

05 apr 2018 12:35 #8 av Ronnie Lidström
Jag skriver "tvingande" inom fnuttar för det är ju inte tvingande som i att det är lagkrav. Men om du avser att följa Svensk Standard så kan du inte installera de gamla lamputtagen efter 1a april 2019.

Ingvar Eriksson, SEK-aktuellt skrev: Det är dock gott om tid att implementera de nya anslutningsdonen. Övergångstiden under vilken både gamla och nya typer av lampanslutningsdon kan användas sträcker sig ända till 1 april 2019. Det betyder dock inte att man behöver vänta till 2019 med att ställa om produktion eller projektering av elanläggningar, men från och med 1 april 2019 kommer den "gamla" standarden SS 428 08 31 dras in och nyinstallation och nyproduktion bör då ske med anslutningsdon som uppfyller
SS-EN 61995-1.


Artikeln på SEK: www.elstandard.se/nyheter/nyhet.asp?NewsID=1308659723
Annan tråd i ämnet på Fluxio: www.fluxio.se/forum/branschnyheter/21839...-lamputtag-2019.html

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB
Följande användare sa tack: Patrik Hedlund, Tobias

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

07 apr 2018 20:07 #9 av Tommy
Nu har jag aldrig varit i närheten av något av dessa nya uttagen men är jordningen numera en hona?
Spontant gillar jag utseendet men kommer nog bli smått galen när man ska kontinuitetsmäta, känns som man får ha en lamppropp med en lös fk till det..

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

07 apr 2018 21:54 #10 av Ronnie Lidström
Vi håller på att färdigställa första villan nu med nya uttagen. Återkommer om hur kontinuitetsmätningen gick :pinch:

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

20 okt 2018 18:34 #11 av Leif H
Personligen gillar jag att dom sätter en EU standard. O de kommer bli mindre förvirring med dessa då kontakten inte finns som kron kontakt som den gamla gör. Sen tycker jag att dom gjort tex den utanpåliggande uttaget mer praktiskt att installera o att man gömt uttaget under en lucka

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

20 okt 2018 19:16 #12 av Electrum
Och jag tycker, att nu när man ändå inför ny standard,... skulle man ändå ha gjort uttaget mer användbart, lite extended version ...

T.ex. ett extra stift som medger kronkoppling, är faktiskt inte så dumt ibland.
Eller två extra stift för styrning av DALI, 1-10V eller något annat ...

Extrastiften ska naturligtvis vara en frivillig option, de finns med i standarden och position och utförande är bestämt. Men för t.ex. den armaturtillverkare som gör en helt vanlig armatur utrustar den bara med grundutförandet, 2 eller 3 stift.
osv.

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3
Följande användare sa tack: Patrik Hedlund, Marcus Johansson

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

20 okt 2018 20:16 #13 av Patrik Hedlund
Håller med! Framförallt för DALI- hade det varit bra!

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

21 okt 2018 09:23 #14 av Leif H
Ja Dali verkar bli poppis även i villor. Men känner att de är lite overkill i en villa. Där fungerar de ju med trådlöst i någon form :).

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

15 nov 2018 20:01 #15 av Claes Börjesson
Om jag har 2 lampor i taket (kron) var får jag tag på DCL-uttag för dosa ?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

16 nov 2018 18:48 #16 av Marcus Johansson
Elkos utanpåliggande kan bestyckas med ett extra uttag.
http://www.elko.se/lamputtag-dcl-snabb/dcl-uttag-separat-insats-article4099-1681.html
Verkar kniviga er med infällda. Det är väl eftersom dom nya bygger mer in i dosan. Hela proppen ska väl in så det blir helt slätt om jag förstått det rätt
Följande användare sa tack: Patrik Hedlund

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

16 nov 2018 18:54 #17 av Marcus Johansson

Marcus Johansson skrev: Elkos utanpåliggande kan bestyckas med ett extra uttag.
http://www.elko.se/lamputtag-dcl-snabb/dcl-uttag-separat-insats-article4099-1681.html
Verkar kniviga er med infällda. Det är väl eftersom dom nya bygger mer in i dosan. Hela proppen ska väl in så det blir helt slätt om jag förstått det rätt

ABB verkar ha ser jag..
Takuttag och Extra insats
Följande användare sa tack: Patrik Hedlund

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.173 sekunder