Sofia ska revidera Elinstallationsreglerna

28 apr 2015 18:44 #1 av Mikael Malmgren
Personligen tycker jag det är kul att det finns lite tjejer i gubbröran.

Voltimum

Elkraftingenjör och konsult med specialitet inom Reläskydd, Selektivplaner och Elkraftberäkningar. Även stort intresse för föreskrifter & standarder, ESA samt projektledning och entreprenadjuridik.


Mikael Malmgren Installatörsbehörighet: A

www.elektroinvent.se

Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

28 apr 2015 19:42 #2 av Michell Martic
Instämmer. Dock så är hon väl projektledare. Det blir fortfarande TK64 med Joakim Grafström i spetsen numera som ska stå för revideringen.

Övriga involverade är väl bland annat Örjan Borgström (EUU) och Mats Jonsson (Eltrygg miljö) vilka båda är/har varit aktiva här (längesedan Mats skrev något :( ).

Har IEC 60364 förändrats? Eller är det bara dags att gå genom regelverket när det senaste fått mogna lite? Det verkar ju alltid ta ett tag innan de förändringar som görs blir accepterade och landets installatörer och konsulter landar i vad förändringarna innebär i praktiken.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

28 apr 2015 20:07 #3 av Tomas Karlsson
Ja där är det tunt med kvinnlig medverkan, men någonstans ska det ju börja.

OT när ändå Voltimum är uppe, senaste nyhetsbrevet var riktigt tråkigt att läsa till vissa delar otroligt fånig propaganda kring elsäkerhet/elbränder mm i några avsnitt där.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

28 apr 2015 20:54 #4 av Michell Martic
De egna tankarna som rör sig i mitt huvud är att EIO kommer driva sina linjer gällande förändringarna av regelverket för behörighet och eventuell implementering av den föreslagna elsäkerhetslagen ganska hårt framöver. Jag tänker mig att man inte fick loss de bitar man önskade gällande vad som bör vara behörighetskrävande arbete i själva utrednigen och att man i denna tid mellan förslag och beslut kommer vara väldigt aktiva för att försöka bilda en uppfattning hos beslutsfattarna som skulle främja deras eget mål. Inget fel i detta, då det är deras uppdrag. De ska aktivt arbeta för sina medlemmars intressen. Informationen som kommer ut ur EIO kommer i denna mellantid troligtvis i större utsträckning att rikta sig till personer som inte nödvändigtvis har elkunskaper eller heller en historik gällande hur tidigare regekverk sett ut, en god kunskap i hur dagens regelverk ser ut samt vilka konsekvenser föreslagna regelverk kommer att få. Informationen kommer med andra ord kanske att se annorlunda ut och ha ett annat format än vi normalt väntar oss. Men detta kan bero på att den inte är riktad till oss, utan till icke elkunniga, beslutsfattarna. En stor del av informationen som kommer ur voltimum är nämligen EIO upphovsmakare till.

EIO har under en tid nu varit väldigt aktiva. Och det är positivt, men inte om inte alla andra aktörer också är det. Jag får ibland en känsla av att gränserna mellan olika organisationer suddas ut. Gränserna mellan vad som är en branschorganisation och en myndighet suddas ut. Jag oroar mig för en tid framöver där branschen på något sätt ska agera myndighet eller i myndighetens ställe. Eller rättare sagt, en del av branschen.

Där vi står idag så är många av de personer som tidigare varit med och drivit förändringarna inom elsäkerhetsverket till det bättre positionerade inom privata organisationer där de spelar på samma mandat som de tidigare haft då de varit myndighetspersoner. Jag är för samarbetet, men inte ett samarbete som får konsekvensen att en myndighet glömmer bort sitt uppdrag och istället agerar enbart utifrån branschens intressen. Myndigheten verkar som att den har glömt hur viktigt dess uppdrag är. Varför är inte elsäkerhetsverket mer drivande i dessa frågorna? Varför finns det inget tydligt ställningstagande från myndigheten? Det är denna myndighet som borde ha många av svaren men man verkar inte vilja visa vem man är och vad man står för. Man kanske inte vet längre rent av.

Helt OT det här också. Va bara tvungen att få ner tankarna kring detta innan jag hinner ändra mig :P Alltihopa bottnade dock i att mycket av informationen som cirkulerar i el-info-flödet (där Voltimum utgör en stor del av detta) kommer från EIO. Och i detta flödet så kan det finnas motiv att ge sken av att vissa problem är större än de är för att man sedan ska kunna peka på dessa när man föreslår sina idéer. Man måste plantera ett frö innan något gror.

Jag kanske kan uppfattas som väl konspiratorisk, men jag är helt sockertjackad just nu. Säger inte att det är därför, säger bara att jag är det. :tokig:
Följande användare sa tack: Jan Wahlberg, Electrum

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

28 apr 2015 20:58 #5 av Olle Andersson
Om man känner att kön har en stor betydelse, eller för den delen någon betydelse, så kan det ses som positivt att en ung tjej fått jobbet som projektledare för revisionen av Elinstallationsreglerna.

Nu vet inte jag hur organisationen i detta projekt ser ut så jag ska inte uttala mig direkt i det men det går en trend idag som jag tycker är mycket olycklig. Att unga människor, påhejade av personer som oftast ser "gubbe" som ett negativt ord, kastas in på positioner de inte alltid är förberedda för.
För 10 år sedan så fanns det junior och senior positioner. Dessa har i stor del försvunnit och man ser ingen skillnad på, t.ex projektledare, som arbetat 30 år och de som jobbar 3 månader. Den inskolningstid på flera år och lönestege som tidigare kunde erbjudas verkar bli allt mer ovanlig. Man blir tvungen att kliva upp på översta steget direkt.
Jag har i ett par projekt där unga, eller ja, oerfarna (framförallt) projektledare misslyckats sett hur de beskylls för det dåliga resultatet även fast de gjorde sitt bästa.
Det är inte rimligt att man som nybörjare ska behöva jämföras med veteraner som hållit på i 30 år.
Jag vill t.o.m säga att det är oansvarigt att stå och heja på oerfarna människor att ta på sig för stora skor och sedan tycka det blev dåligt om eller när de snubblar.

Som jag sa tidigare, det är inte hennes nominering i sak jag syftar på utan trenden i stort. Av bilden att döma skulle jag säga att hon är i 25-års åldern och torde inte ha speciellt stor erfarenhet av projektledning av standardiseringsarbete. Har hon verkligen fått de verktygen hon behöver för att revidera en av de absolut tyngsta (både i vikt och i betydelse) elstandarderna?
Jag kan inte annat än att uttrycka min oro.
Följande användare sa tack: Jan Wahlberg, Michell Martic

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

29 apr 2015 04:03 #6 av Jan Wahlberg
Med en snabb googling hittar man på Linkedin hennes erfarenhet
18 månader som elektriker mm.
Men hon kan ju vara rätt person ändå.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

29 apr 2015 05:51 #7 av Anders Svensson
Projektledare innebär i varje fall i min värld att man för projektet framåt och har hand om mycket administrativt.
Kan nog vara positivt med nån som inte är allt för insyltad i lagar och paragrafer.
Om de som sitter i kommittén är likna sugna på att diskutera som de mest insatta herrarna här på forumet lär det behövas starka krafter som kan föra projektet framåt så inte alltihopa strandar i en evighetsdebatt.

I Sverige är den kränkte kung och den välmenande idioten hans rådgivare.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

29 apr 2015 07:28 #8 av Mikael Malmgren

Olle Andersson skrev: ...
För 10 år sedan så fanns det junior och senior positioner. Dessa har i stor del försvunnit och man ser ingen skillnad på, t.ex projektledare, som arbetat 30 år och de som jobbar 3 månader. Den inskolningstid på flera år och lönestege som tidigare kunde erbjudas verkar bli allt mer ovanlig. Man blir tvungen att kliva upp på översta steget direkt.
Jag har i ett par projekt där unga, eller ja, oerfarna (framförallt) projektledare misslyckats sett hur de beskylls för det dåliga resultatet även fast de gjorde sitt bästa.
Det är inte rimligt att man som nybörjare ska behöva jämföras med veteraner som hållit på i 30 år.
Jag vill t.o.m säga att det är oansvarigt att stå och heja på oerfarna människor att ta på sig för stora skor och sedan tycka det blev dåligt om eller när de snubblar.

...


Kan tycka att det är dags att ta de certifieringar som finns på allvar även i Sverige, som exempelvis IPMA där du blir certifierad i en viss nivå efter både kunskap och erfarenhet som projektledare.

Elkraftingenjör och konsult med specialitet inom Reläskydd, Selektivplaner och Elkraftberäkningar. Även stort intresse för föreskrifter & standarder, ESA samt projektledning och entreprenadjuridik.


Mikael Malmgren Installatörsbehörighet: A

www.elektroinvent.se

Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.
Följande användare sa tack: Michell Martic

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

29 apr 2015 07:43 #9 av Michell Martic

Anders Svensson skrev: Om de som sitter i kommittén är likna sugna på att diskutera som de mest insatta herrarna här på forumet lär det behövas starka krafter som kan föra projektet framåt så inte alltihopa strandar i en evighetsdebatt.

I många fall så är det precis samma personer.

För att nämna några av de som är aktiva i kommittéen som dessutom är aktiva på Fluxio:'
Örjan Borgström
Ingemar Fransson
Joakim Grafström
Mats Jonsson

Andra intressanta i kommittén är Svante Skeppstedt och Horst Blüchert, vilka är upphovsmännen bakom SEK Handbok 447.

Alla dessa är nog människor som gillar att diskutera. Och tur är väl det!!

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

29 apr 2015 09:21 #10 av Anders Svensson

Michell Andersson skrev:

Anders Svensson skrev: Om de som sitter i kommittén är likna sugna på att diskutera som de mest insatta herrarna här på forumet lär det behövas starka krafter som kan föra projektet framåt så inte alltihopa strandar i en evighetsdebatt.

I många fall så är det precis samma personer.

För att nämna några av de som är aktiva i kommittéen som dessutom är aktiva på Fluxio:'
Örjan Borgström
Ingemar Fransson
Joakim Grafström
Mats Jonsson

Andra intressanta i kommittén är Svante Skeppstedt och Horst Blüchert, vilka är upphovsmännen bakom SEK Handbok 447.

Alla dessa är nog människor som gillar att diskutera. Och tur är väl det!!

Asbolut, men jag tycker nog att det är en gnutta viktigt att man kommer framåt också.
Fluxio hittar ju nära nog dagligen anmärkningar och konstigheter i diverse dokument som producerats av både namngivna och icke namngivna idoler.
Det verkar nästan som att de gör ett dåligt jobb helt enkelt. Eller fastnar de i evighetsdiskutioner?
Ta bara den oerhört allvarliga frågan om koncession som förs i detta nu på forat.
Det borde vara en smal sak att åtgärda en såpass allvarlig sak...

Frågan handlade om en stackars projektledare och hennes sakkunskaper i ämnet hon tillsatt att projektleda.
Jag får nog be eliten tänka en vända till gällande de avgränsningar hon kan tankas ha i detta uppdraget.
Fast hon kanske bara skall koka kaffe åt herrarna? Undrar om hon i så fall har baristautbildning?

I Sverige är den kränkte kung och den välmenande idioten hans rådgivare.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

29 apr 2015 10:07 - 29 apr 2015 10:56 #11 av Electrum
Jag tycker att den sista skribenten försöker förminska Sofia på ett tråkigt vis.

Jag blir alltid ledsen när jag stöter på sådana här exempel på härskarteknik, speciellt om det är riktat mot en svag grupp/person.


edit:
Med svag menar jag naturligtvis inte fysiskt eller mentalt svag eller så. Utan att man är svag i sin ställning i det sammanhang man är i.
T.ex. invandrare i Sverige, män inom förskoleverksamhet, nyutbildade på nästan vilket jobb som helst osv. Om jag får generalisera över några tänkbara grupper.

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3
Följande användare sa tack: Bo Siltberg, Tomas Karlsson, Michell Martic, Paul Wargenstahm

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

29 apr 2015 10:43 - 29 apr 2015 11:51 #12 av Michell Martic

Anders Svensson skrev: ...Jag får nog be eliten tänka en vända till gällande de avgränsningar hon kan tankas ha i detta uppdraget.
Fast hon kanske bara skall koka kaffe åt herrarna? Undrar om hon i så fall har baristautbildning?

Det där är inte rättvist.

Jag får en klar antydan av att du givetvis vet bättre. Dock så säger min egen erfarenhet att den som tycker sig ha svaren ofta är den som borde sitta med frågorna, och vice versa.

Projektledarens roll är att driva, och jag har ingen åsikt om denne person som blivit tilldelad uppdraget kommer klara det eller ej. Man ska även ha i åtanke att hon faktiskt är anställd på SEK. Med detta så har hon en hel del kompetens till sitt förfogande, och de som är involverade i revisionen är nog ganska rutinerade. Jag har förtroende för SEK trots allt.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

29 apr 2015 15:53 #13 av Rikard Ågren
Personligen funkar jag så att har jag höga förväntningar på mig och känner press så anstränger och engagerar jag mig till det yttersta för att få ett bra resultat. Kan tänka mig att det kan bli ganska pressat med så många namnkunniga personer i projektet. Förhoppningsvis påverkar det Sofia rätt

Skulle dock inte vilka byta plats med henne :side:

Projektledare el, styr och automation

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

29 apr 2015 18:20 #14 av Olle Andersson
Jag misstänkte att jag skulle förmodligen väcka den björn som sover med det jag skrev. Jag tycker det personligen är väldigt tråkigt att folk ser på henne som en "kaffekokerska". Jag är helt övertygad om att hon är en talangfull tjej, annars hade hon aldrig blivit påtänkt till jobbet.
Det jag ställer mig frågande till är om hon, och andra i hennes läge, som både relativt oerfaren i branschen och framförallt inom verksamhetsområdet, kastas in i en allt för tung roll.
Hade hon fått en roll som Junior Projektledare och arbetat med någon som varit med vid t.ex den 2009 års revidering för att vid c:a 2024 själv leda arbetet så hade jag inte tyckt det varit konstigt.
Det hade varit en naturlig utveckling...

Ett vanligt retoriskt knep är att byta ut ord i en text. Normalt sett så är det ett förkastligt sätt att argumentera då det ofta används av personer som inte kan särskilja "jämställa" och "jämföra". Det får oftast konsekvensen att texten, då orden är jämförbara men inte jämställbara, får en helt annan betydelse och ton.
Med denna varningstext tänkte jag försöka mig på detta trick:

Antag att i stället för projektledare så hade en person antagits som ledande montör på ett företag. Personen hade inte några som helst tidigare erfarenheter av arbetet men hade tidigare arbetat med ett besläktat arbete t.ex en elgrossist. Personen är ung, c:a 25 år och dennes nya medarbetare (som denne ska leda) är alla äldre och erfarna. Det första projekt personen blir tilldelad är ett storbygge, t.ex flygplats, köpcentrum eller tågstation.

På något sätt så förväntas erfarenhet och kunskap till vissa positioner, men till andra, framförallt projektledare, så verkar inga kvalifikationer i kravspecen ibland vara väldigt löst skrivna.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

29 apr 2015 19:09 #15 av Tomas Karlsson
Tror för egen del att hon kan klara det uppdraget utmärkt, uppgiften kräver ju i sig inte direkt stora detaljerade kunskaper i själva saken, kanske snarare tvärtom. Enda begränsningen som relativt ung ger är ju den ofrånkomliga bristen på mer allsidig livserfarenhet, där finns mycket som PL kan ösa ur.

I sakfrågorna vore det nog nyttigt om inte samma persongalleri ständigt figurerade så som det verkar vara i nuläget, där skulle säkert lite nytt blod komma till sin rätt. Men det är väl inget som attraherar verkar det som, kanske lite på "dekis" om man får säga så, stelnat och med samma återkommande besättning.

Men jag avslutar som Michell skrev: "Jag har förtroende för SEK trots allt".

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

29 apr 2015 19:34 #16 av Paul Wargenstahm
Jag sällar mig också till skaran som tror att hon kommer att klara det bra. Som jag ser det så är hennes viktigaste uppgift att styra upp diskussionerna och ge en knuff när det liksom blir hack i skivan. Har hon bara lite skinn på näsan och en hälsosam brist på respekt så kommer det att gå utmärkt.
Historien får väl visa om jag hade fel. :silly:

Und setzt ihr nicht das leben ein, nie wird euch das leben gewonnen sein.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

30 apr 2015 06:35 #17 av Örjan Borgström
Sofia kommer att klara sitt uppdrag utmärkt, naturligtvis har hon en bra backup i sitt första projekt.

Elinstallationsreglerna består egentligen av ett stort antal fristående dokument som alla faller under 60364 serien. Några av dem finns som IEC-dokument medan andra "bara" är Europeiska.
Eftersom vi i Sverige har skrivit under EES-överenskommelsen ska vi anta europeisk standard som svensk. Nu är 60364 inte en standard utan ett sk harmoniserat dokument. Det betyder att vi kan anta det som svensk standard men vi måste inte. De delar vi antar får vi däremot inte göra hur vi vill med utan i stort översätta texterna och i kommentarer förklara hur vi bör tillämpa detta i Sverige.
Ett ganska stort antal av delarna i Elinstallationsreglerna har utkommit i ny version vilket kommer att påverka utgåva 3. Det är till exempel en ny del om laddningsinfrastruktur för elfordon, en helt omskriven del om solceller, en något förändrad del om kontroll före idrifttagning, flera av delarna i kapitel 5 etc etc.
Så det är en hel del nytt som kommer.

EUU Box 545, 611 10 Nyköping,
tel direkt 0155-29 29 25, mobil 070-695 69 06,
Välkommen till vår hemsida www.euu.se
Följande användare sa tack: Michell Martic

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.098 sekunder