Krav på kompetens elektriker LOU

12 maj 2015 12:06 - 12 maj 2015 12:10 #1 av Simon Slotte
Vilka krav kan en tex en kommun ställa på personalen (montörerna) för en ram-leverantör av elservice.
Vid en offentlig upphandling enligt LOU.

Här är några exempel på krav.

# Formell utbildning från gymnasieskolans elprogram eller motsvarande (vuxenutbildning arbetsmarknadsprogram osv) samt genomförd lärlingstid.
#ECY certifikat.
# Genomförd repetitionsutbildning av ELSÄK FS 2008:1 och SS 436 40 00 utg 2 som ej är äldre än 2 år
# Teoretiska kraven för BB1.

Jag tänker att det inte är självklart att alla elektriker har gått elprogrammet på gymnasiet.
ECY-certifikat är även det inte en självklarhet då detta är ett relativt nytt påfund.

Vilka krav kan egentligen ställas vid en offentlig upphandling. Självklart är det till sist en fråga för domstol alternativ konkurrensverket att avgöra men vilka tycker ni är rimliga.

Elingenjör, Drift & underhåll på kommunalt fastighetsbolag.
Allmän behörighet lågspänning
Service-Elektriker 6 år.
Civilplikt, Ställverksreparatör, Svenska Kraftnät.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

12 maj 2015 12:34 #2 av Anders Svensson
Som du själv skriver så kan de kan ställa vilka krav som helst, i princip.
Risken är att det blir överprövning och har man genom orimliga krav uteslutit för många kan det bli en fällande dom i förvaltningsrätten.

Även om de krav du listar inte är orelevanta så kan jag tycka att det finns betydligt bättre kravställan att göra som fokuserar mer på förmågan att lösa uppgiften än personers utbildning.
Nu finns det säkert fler krav utöver de du listat här då jag antar att du tagit detta från en verklig upphandling?
Men är avtal inte tecknat i upphandlingen så råder jag dig att inte lägga upp någon info som kan äventyra upphandlingen mtp upphandlingssekretessen.
Så otroligt många LOU upphandlingar finns nämligen inte samt iom att alla måste annonseras så finns det sökmotorer för detta så det är förmodlingen ingen match att hitta vilken det rör sig om utifall att man skulle ha en stund över.

I Sverige är den kränkte kung och den välmenande idioten hans rådgivare.
Följande användare sa tack: Simon Slotte

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

12 maj 2015 13:32 - 12 maj 2015 14:59 #3 av Simon Slotte
Tack för bra påpekanden och varningen.

Kraven är ej tagna från en pågående upphandling.
Jag har hittat på dem själv precis just nu.

Det är en teoretisk diskussion om vilka krav som är rimliga att ställa och om det överhuvud taget är relevant att ställa krav för att säkerställa kompetens och lämplighet.

Då det enda som rent krasst krävs inom vår bransch är att företaget har en behörig elinstallatör och att det råder ett anställningsförhållande.
Detta i mitt tycke ganska svaga/luddiga krav i kombination med lägsta pris kan ge utrymme för oseriösa aktörer.

Här har andra EU-länder och andra branscher bättre krav på personliga yrkesbevis som vi kanske också får vart det lider om ändringen i behörighetssystemet som elsäkerhetsverket skickade ut på remiss blir verklighet.

Elingenjör, Drift & underhåll på kommunalt fastighetsbolag.
Allmän behörighet lågspänning
Service-Elektriker 6 år.
Civilplikt, Ställverksreparatör, Svenska Kraftnät.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

12 maj 2015 15:24 #4 av Anders Svensson

Simon Slotte skrev: Tack för bra påpekanden och varningen.

Kraven är ej tagna från en pågående upphandling.
Jag har hittat på dem själv precis just nu.

Det är en teoretisk diskussion om vilka krav som är rimliga att ställa och om det överhuvud taget är relevant att ställa krav för att säkerställa kompetens och lämplighet.

Då det enda som rent krasst krävs inom vår bransch är att företaget har en behörig elinstallatör och att det råder ett anställningsförhållande.
Detta i mitt tycke ganska svaga/luddiga krav i kombination med lägsta pris kan ge utrymme för oseriösa aktörer.

Här har andra EU-länder och andra branscher bättre krav på personliga yrkesbevis som vi kanske också får vart det lider om ändringen i behörighetssystemet som elsäkerhetsverket skickade ut på remiss blir verklighet.


Det beror alldeles på vilken typ av verksamhet arbetena skall utföras i.
Jag hade nog valt att kravställa referensobjekt för entreprenörsföretaget som helhet för att hägna in detta och sedan haft med en text om att deras personal skall vara fackkunnig och väl förtrogen med de förekommande arbetsuppgifterna.

I Sverige är den kränkte kung och den välmenande idioten hans rådgivare.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

12 maj 2015 17:38 #5 av Ronnie Lidström
I lagen står det nåt i stil med "ställda krav måste vara relevanta". Dvs så kan de inte kräva att målare ska ha elbehörihet.

Krav på elutbildningar går nog bra.

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

12 maj 2015 19:39 - 12 maj 2015 19:41 #6 av Mikael Malmgren
Nu kanske jag rör till det helt.

Den upphandlande enheten be anbudssökandena eller anbudsgivarna ange sin tekniska prestationsförmåga. Det ska vara motiverat med hänsyn till upphandlingens art och omfattning.

LOU
11 kap. Kontroll av leverantörers lämplighet och val av deltagare m.m.
Leverantörers yrkeskunnande
13 § Vid bedömningen av en leverantörs förmåga att fullgöra ett varukontrakt som innefattar monterings- eller installationsarbeten, tjänster eller byggentreprenad, får särskild vikt fästas vid yrkeskunnande, effektivitet, erfarenhet och tillförlitlighet.


Den upphandlande enheten kan begära att anbudsgivarna visar upp exempelvis:

1) intyg på utbildningen och de yrkesmässiga kvalifikationerna hos anbudsgivaren genom tex examensintyg och/eller meritförteckningar

2) en förteckning över slutförda byggentreprenader under senaste åren samt intyg över att de entreprenaderna utförts på ett tillfredsställande sätt.

3) anbudsgivarens genomsnittliga årliga arbetskraft, viktigt exempelvis vid större tjänsteupphandlingar

4) hur stor del av kontraktet som anbudsgivaren kommer att lägga ut på underentreprenörer och deras kvalifikationer.

5) intyg om yrkeskunskap, effektivitet, erfarenhet och tillförlitlighet genom anbudsgivarens egna beskrivningar och/eller kunders utlåtanden över tidigare utförda arbeten.

Elkraftingenjör och konsult med specialitet inom Reläskydd, Selektivplaner och Elkraftberäkningar. Även stort intresse för föreskrifter & standarder, ESA samt projektledning och entreprenadjuridik.


Mikael Malmgren Installatörsbehörighet: A

www.elektroinvent.se

Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.
Följande användare sa tack: Ronnie Lidström

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

13 maj 2015 09:07 #7 av Simon Slotte
Pudelns kärna som jag ser det att elbranschen inte har något allmänt yrkesbevis eller motsvarande som är standard.
Det finns stöd i LOU att ställa krav på yrkesbevis men när vår bransch inte har ett officiellt sådant blir det svårt :)

Då får man kvalitetssäkra kompetensen med andra krav vilket kanske är bättre ändå.
Genomförda utbildningar och kurser är inte alltid lika med kompetens.

Elingenjör, Drift & underhåll på kommunalt fastighetsbolag.
Allmän behörighet lågspänning
Service-Elektriker 6 år.
Civilplikt, Ställverksreparatör, Svenska Kraftnät.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

13 maj 2015 11:17 #8 av Anders Svensson

Simon Slotte skrev: Pudelns kärna som jag ser det att elbranschen inte har något allmänt yrkesbevis eller motsvarande som är standard.
Det finns stöd i LOU att ställa krav på yrkesbevis men när vår bransch inte har ett officiellt sådant blir det svårt :)

Då får man kvalitetssäkra kompetensen med andra krav vilket kanske är bättre ändå.
Genomförda utbildningar och kurser är inte alltid lika med kompetens.


Som sagt, det beror på vad som skall upphandlas om utbildning är ett bra krav att ställa.
Jag förordar kravställan i form av referensobjekt samt i vissa fall sätta höga viten om det är känsliga anläggningar.
Kompetensen skall väl inom vår bransch kvalitetssäkras via behörig installatör och inte ansvarig upphandlare?
Som upphandlare är man dock skyldig att kontrollera att man får det man beställt. Vilket en del ibland missar.
Man tror att när avtal är tecknat är saken klar. Men så enkelt är det inte riktigt.

I Sverige är den kränkte kung och den välmenande idioten hans rådgivare.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.054 sekunder

Senaste foruminlägg