Jag var i stugan i helgen. Skulle städa i ett uthus, så jag var ut på lördag förmiddag och startade en kupévärmare, gick sen in och drack kaffe och kastade ett öga på temperaturloggningen för att se om det skulle bli någon värme där.
Hmm. Det blev visst aldrig mer än 3,2 grader, varför inte det då? När jag tittade ut såg jag att lyset hade slocknat i uthuset också. Lämnade kaffekoppen åt sitt öde och gick ut för att titta till sakerna. Det var dimmigt i rummet och luktade bränt. Konstaterade att både JFB och en 10 A proppsäkring hade löst ut. Orsaken gick rätt lätt att hitta.
En sån där röd skarvsladd som Jula sålde billigt för 10-15 år sedan. Verkar ha gått varmt och blivit ljusbåge mellan ena stiftet i stickproppen och ledaren i kabeln. Uppenbarligen har det eldat på tills det hade förkolnat såpass att ljusbågen kunde slå över till stickproppens jordbleck, och då löste både säkring och JFB. Man ska nog vara glad att det varmgående stiftet råkade vara fas, det kanske hade tagit mycket längre tid innan något löste ut om det hade varit nollan.
Nåväl - den gruppen fick fortsätta vara spänningslös, jag kopplade in kupévärmaren till ett annat uttag via en annan skarvsladd och sen blev det fortsatt värmeutveckling på rätt ställe.
Fick byta locket och insatsen i det varmgångna vägguttaget. Insatsen såg helt oskadad ut, men provade man med ett löst stift märkte man att den hylsa där det varmgångna stiftet hade suttit, hade förlorat det mesta kontakttrycket. Bladfjädern hade nog haft det lite hett om öronen.
Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.