- Tack mottaget: 4
Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.
Nja, egentligen menar jag inte det. (Eller lite menar jag kanske det, som svar på en helt annan fråga än om kundens rabatt, men just nu menade jag inte att du ska ha elbutik som riktpris.)Lars Blomkvist skrev: Så riktpriset på material ska alltså utgå från Elbutik priser?
Fan det dummaste jag hört! Så nu ska man sitta och jämföra mina priser med Elbutik? Funkar inte så bra med mitt affärssystem iaf.
Grundade inte enbart på ditt inläggElectrum skrev:
Nja, egentligen menar jag inte det. (Eller lite menar jag kanske det, som svar på en helt annan fråga än om kundens rabatt, men just nu menade jag inte att du ska ha elbutik som riktpris.)Lars Blomkvist skrev: Så riktpriset på material ska alltså utgå från Elbutik priser?
Fan det dummaste jag hört! Så nu ska man sitta och jämföra mina priser med Elbutik? Funkar inte så bra med mitt affärssystem iaf.
Jag menade helt enkelt att om man uttalar ordet "rabatt" åt en kund så är det säkrast att det slutliga rabatterade priset åtminstone är lägre en elbutik.se. Annars verkar du som företagare milt sagt lite dum i huvudet.
Så kan man av ett eller annat skäl inte hålla priser som slår de som gäller i konsumenthandeln så är det nog bäst att inte säga ordet "rabatt".
-Tycker jag.
Olle Andersson skrev: När jag handlar elmaterial av en elektriker så är det ju arbetet jag i första hand har köpt, inte materialet som han (eller hon) skall montera.
Michell Andersson skrev: Är man smart så byter man inte det trasiga materialet gratis. Man vänder sig till tillverkaren och säger att de får fixa nytt material OCH betala arbetstiden. Ofta så får man ersättning i form av material då, men detta material kan man i sin tur sälja till nästa kund vilket ger kulor in.
Enligt mitt tycke är det solklart att tillverkaren ska stå för de kostnader (material och arbete) som uppstår i samband med ett garantiärende som uppstått p g a deras produkt.
Fredrik högberg skrev: Jasså?
Jag trodde du handlade/betalade för elmaterialet(sidoverksamheten) och sen betalade för tiden det tar att montera materialet(kärnverksamheten).
Annars måste man ju göra om alla priser till styck priser inkl montering och då kan kunden verkligen inte ha nån koll alls på vad materialet kostar.
Fredrik högberg skrev: Och varför ska man inte kunna ha skäliga påslag på sina inköpspriser när man har garanti tider att följa och man åker ju faktiskt ut till kunden och byter ut det trasiga materialet gratis om det mot förmodan går sönder under garanti tiden.
Vem ska bekosta sånt om man säljer direkt för sina inköpspriser?
Fredrik högberg skrev: Och om jag köper ut 12 vägguttag till en kund som bara har beställt 10 så inte fan tar jag betalt för dem 2 överblivna uttagen det får ju nästa kund som behöver 2 vägguttag betala för när jag monterar dem och under tiden dem skumpar runt i firma bilen oavsett om det är 1 dag eller 1 år så är det inget någon annan än firman som har betalat för tills dem blir monterade.
| Företagare, Elinstallatör | Björks EL i Skellefteå AB |
Lars Blomkvist skrev: Olle: Vad är du beredd att betala för en elektriker om du nu köper materialet själv?
Firma A tar 600 tim inkl moms
Firma B tar 800 tim inkl moms.
Jobbet blir likadant utfört.
Ronnie Lidström skrev: Angående att elektriker är dåliga på att pressa grossiterna på garantiärenden är nog mest för att det är rätt jobbigt. Man ska fylla i blanketter hit och dit.. Dessutom så tror jag att det står i ALEM 09 att det måste röra sig om en "entreprenad" och inte småservice? Vissa tillverkare kan man få betalt i lite extra material.. Någon extra armatur/dimmer osv och detta är väl egentligen enklare för alla.
Ronnie Lidström skrev: Även om det är att föredra att få in huvudslanten på timdebiteringen så tycker inte jag att man ska kunna kräva att elektrikern håller samma pris som näthandeln på allt. Kunden får en helt annan service, garanti osv genom att köpa av elektrikern.
De gånger jag har varit med om kunder som köpt materialet själv så har de i 99% av fallen förlorat pengar på detta
Vanligaste anledningarna:
* De har köpt fel material (Bristande materialkunskap. Fel typ av uttag för var den ska sitta t.ex.)
* De har köpt fel antal (För lite och elektrikern måste åka enkom till grossist för att hämta = extra tid, eller för mycket och kunden får stå för returfrakt.)
Lite förtydligande på mitt tidigare inläggOlle Andersson skrev: l. Jag hade gärna betalat 800kr netto för en elektriker om jag visste att jag betalar det vad han betalar för materialet, med eventuell ränta (som i dagsläget är nästan noll)
Lars Blomkvist skrev:
Lite förtydligande på mitt tidigare inläggOlle Andersson skrev: l. Jag hade gärna betalat 800kr netto för en elektriker om jag visste att jag betalar det vad han betalar för materialet, med eventuell ränta (som i dagsläget är nästan noll)
Olle Andersson skrev:
Lars Blomkvist skrev:
Förstår fortfarande inte riktigt... Så bara för att jag är beredd att betala 800kr per timme så bör jag betala 800kr per timme? Även om priset är satt lägre?
Om det är på detta sätt du resonerar när du köper in material börjar jag förstå de höga priserna =)
Det jag syftade på när jag skrev den texten du citerar var att jag hade gärna kompenserat för inkomstbortfallet på grund av slopat materialpåslag med en högre timpenning och att detta hade lett till ett sundare affärsförhållande mellan installatör och kund. Men sånt försvinner lite om man rycker meningar ur deras sammanhang....