Warning: Trying to access array offset on value of type bool in
/home/mowininf/public_html/libraries/kunena/external/nbbc/nbbc.php on line
3660
Här har jag tagit ett exempel, detta är ett anonymt Elinstallationsbolag och siffrorna är från Allabolag.se
Sifforna är angivna i antal tusen kronor så tänk till tre nollor på slutet.
Om vi börjar med grafen som ger en 10års översikt så kan man se att över tioårsperioden så syns en sakta stigande trend i försäljningstillväxten, sett på en treårsperiod så är den dock dalande. Detta är ett klart orosmoln som vi bör ta hänsyn till. Historiskt sett så verkar bolaget dock ha en försäljning som aldrig går lägre än c:a 50 Mkr och fortsätter den fallande trenden så ser det ut som att under nästa år så studsar vi i den bottennivån, eller stödet som det heter om man pratar statistik. (Motstånd heter det motsatta)
Vi utgår alltså ifrån att 2015 kommer omsätta 50Mkr och att vi lyckas vända trenden i linje med den historiska utvecklingen som verkar vara ungefär 5-8% per år. Längst ner under nyckeltal kan man se att Nettoomsättningsförändringen visar röda siffror. Men med tioårsöversikten kan man nog ta detta lite med ro om man inte känner till omständigheter som inte framgår ur de rent ekonomiska datan.
Vinstmarginalen är positiv, och det är ju alltid positivt. Det betyder att företaget har levererat en vinst de senaste tre åren. Även de senaste 10åren om man får tro grafen, 2010 var det dock på gränsen. Det kan låta som frid och fröjd men ser man över de Obeskattade Reserverna under Balansräkningen så har bolaget samlat på sig vinster som de inte skattat för ännu. Enligt skattereglerna får man spara upp till 25% av vinsten för beskattning i ett annat bokföringsår än det som genererade vinsten. Detta för att ta ut vinsten under ett förlust år för att minska skatten. I bolaget finns det således en skatteskuld på c:a 1,6 Mkr (bolagsskatten är 22%)
Man bör även ha i beaktande att Vinstmarginalen är något låg, något som kommer ha avgörande på prislappen på bolaget.
Räntabiliteten på det egna kapitalet låg 2014 på 74% vilket måste anses som högt. Då skulle man, som jag skrev tidigare, dra öronen åt sig för att se hur man kan klara ett förlust år. Jag tycker det känns ganska tryggt ändå med de stora obeskattade reserverna. Räknar man in de obeskattade reserverna till Egna Kapitalet (obeskattat) så ligger räntabiliteten runt 30%. Detta betyder att företaget står tryggt även under tunga förlust år och klarar även stora investeringar, förvärv eller utdelningar. Något som jag kommer till under soliditeten.
I och med den trygga situationen som jag beskrev tidigare finns det goda möjligheter till utdelning de närmsta åren. Vad som dock oroar mig är den låga vinstmarginalen som gör att utdelningar över tid kommer påverkas om man inte får upp den. Man kan se att de senaste tre åren har man tagit ut nästan på pricken lika mycket utdelning som vinsten har varit. Man har inte urholkat det egna kapitalet men man har heller inte valt att stärka det.
Detta betyder att såvida man inte lånar pengar för att dela ut till aktieägarna så är det troligt att utdelningen begränsas av försäljningen, försäljningstillväxten och vinstmarginalen.
Om försäljningen 2015 blir 50Mkr kan man förvänta sig en vinst på runt 3 Mkr enligt denna tabell:
| Försäljning | Försäljningstillväxt (5%) | Vinst (Vinstmarginal 6%) |
2015 | 50 000 000 | 0 | 3 000 000 |
2016 | 50 000 000 | 2 500 000 | 3 150 000 |
2017 | 52 500 000 | 2 625 000 | 3 307 500 |
Nästa fråga du bör ställa dig är vilken årlig avkastning du vill ha, och hur snabbt du vill vara plus/minus noll. Tänk på att eftersom det är ett onoterat bolag så är det inte helt säkert att du får det sålt när du vill sälja.
Om du räknar med att inköpspriset av aktierna får du inte tillbaka, du planerar att hålla dem helt utanför kalkylen och den dagen det blir dags får det bli en glad eller tråkig nyhet.
Med en avkastning på 5% tar det 16år innan du har tillbaka investerat belopp,
6% = 13 år
7% = 12 år
8% = 10 år
9% = 9 år
Nu börjar vi närma oss en ekvation. Låt för sakens skull räkna på 7%.
Vi kan anta en Försäljning 2015 på 50 Mkr och en försäljningstillväxt på c:a 6%... Då kan vi räkna ut att försäljningen under perioden 2015 – 2027 kommer vara 796 Mkr och vinsten kommer uppgå till 48 Mkr som efter skatt (förutsatt att den inte ändras) kommer bli 42 Mkr i utdelning.
[Summan av 12år utdelning] = [Investerat Kapital för 7% avkastning]
Den ekonomiska värderingen för 7% avkastning är alltså 42 Mkr för detta bolag, sen måste man ta hänsyn till alla de faktorer som inte är rent ekonomiska och statistiska... Som t.ex de praktiska möjligheterna att faktiskt hålla dessa statistiska mål på försäljningstillväxt och vinstmarginal som jag ritade upp...
Ett bolag i en gammal bruksort, eller avvecklings ort som det ibland kallas, har så klart sämre förutsättningar en en firma i en storstad.
Förhoppningsvis kan du göra ungefär lika på bolaget du tänkt köpa in dig i. Hoppas det hjälpte!