Hur tar ni betalt för uppsäkring, föranmälan, "kontroll före idrifttagning"?

29 jan 2013 19:33 #1 av Anders Thuvesson
Hej!

Som ny i egenföretagarbranchen känner jag ibland mina begränsingar! Men det finns ju gott om duktiga företagare i detta landet, så någon kanske kan ge en nybörjare ett tips?
Som rubriken säger: Hur tar ni betalt för uppsäkring, föranmälan, "kontroll före idrifttagning"?
Ren timpeng på allt merarbete med pappersjobb eller?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

24 nov 2013 11:13 #2 av Tommy Tesla
Vet inte om jag förstår din fråga rätt...

Att kontrollera sitt eget arbete innan man tar anläggningen i bruk ingår, hos oss, i vårt dagliga arbete. Dvs i vårt anbud/timpenning.

Att skriva föranmälan/färdiganmälan tar vi 750kr/st ex moms för. Detta arbete går ju rätt fort om man vet vad man ska be om för underlag och vad man skall fylla i...

Att säkra upp en anläggning, sedvanligt arbete, timmar, etableringsavgift/kostnad för servicebil, tre st PK ett paket med proppar... Att göra själva pappersarbetet för uppsäkringen klassas som ovan... dvs 750kr

24 nov 2013 21:25 #3 av JDA
Flikar in här lite.

Angående debitering.

Hur mycket tar ni för servicebil per kilometer?

25 nov 2013 16:37 #4 av Anders Thuvesson
Jo, Tommy Tesla, det var precis så jag tänkte!
Har haft svårt att sätta ett värde på den uppgiften!
Tack för det!

JDA: Själv tar jag blygsamma 25:- milen vilket är på tok för lite igentligen. Vet elfirmor som tar 75:- milen. Vilket jag vet retar en del kunder som finns nära ( några kilometer) den firman å där firman kanske åker 5 - 10 gånger fram å tillbaka. Blir pengar...

25 nov 2013 17:23 #5 av Tommy Tesla

Anders Thuvesson skrev: Jo, Tommy Tesla, det var precis så jag tänkte!
Har haft svårt att sätta ett värde på den uppgiften!
Tack för det!

JDA: Själv tar jag blygsamma 25:- milen vilket är på tok för lite igentligen. Vet elfirmor som tar 75:- milen. Vilket jag vet retar en del kunder som finns nära ( några kilometer) den firman å där firman kanske åker 5 - 10 gånger fram å tillbaka. Blir pengar...

Någon borde göra ett kul test vid nästa firmabilsköp.

Lägg in leasingkostnaden, förhöjda avgiften samt ALLA kostnader kopplade till bilen.
Dvs glödlampor, tillbehör, drivmedel, däck, spolarvätska... ALLT !
När leasingtiden är över, ta den totala kostnaden och dela med antal körda kilometer... Om ens 50kr/milen räcker...

25 nov 2013 19:45 #6 av Ronnie Lidström
Man bör ju också tänka på att långt ifrån alla körda mil är debiterbara.

Själv så tar vi:

Något är dolt för gäster. Vänligen logga in eller registrera dig för att se det.

Kan kanske tyckas som mycket, men det täcker inte på långa vägar vad bilarna kostar.

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Sidan laddades på: 0.046 sekunder