När blev röd FK tillåtet igen?

14 maj 2016 18:34 #1 av Ronnie Lidström
Grön, röd och gul FK försvann från marknaden nångång efter kravet på gulgrön jord kom. För att gul och grön kunde förväxlas med gulgrön och för att röd inte fick användas som jord längre och man ju inte heller kunde använda den som något annat eftersom det fanns kvar röd jord överallt.. Förväxliningsrisk.

För några år sedan så började kabeltillverkarna tillverka röd FK igen. Jag frågade en leverantör på en mässa en gång och han sa då att det var tillåtet igen att använda som tändtråd där förväxlingsrisk ej fanns. Dvs nya anläggningar.. Villor osv.

Jag kan dock inte hitta något om detta i någon föreskrift. Någon som vet var det kan stå? Är det i nån materialstandard kanske?

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

14 maj 2016 18:37 #2 av Electrum
Kan det möjligen vara så att det saknas förbud mot röd FK i någon föreskrift som gör att den är tillåten? :)

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

14 maj 2016 19:11 #3 av Stefan Ericson
Röd är 100Vac i CNC maskiner.
Röd är+12Vdc i båtar.

15 maj 2016 07:15 #4 av Mats Jonsson

Electrum skrev: Kan det möjligen vara så att det saknas förbud mot röd FK i någon föreskrift som gör att den är tillåten? :)

Det är nog så att det inte finns något förbud. Men bara för att det inte finns något förbud så behöver det ju inte alltid vara lämpligt. I de flest fall har vi nog tillräckligt med färger för att inte behöva använda röd ledare i en elinstallation. Jag har inte tillgång till produktstandarden för FK men som tror att det var så var det i denna standard det fanns ett förbud men förbudet är borttaget sedan många år tillbaka.

Mats Jonsson, Eltrygg Miljö AB

15 maj 2016 12:22 #5 av Ronnie Lidström
Har letat lite i gamla föreskrifter och kan inte hitta något specifikt förbud varken mot grön, gul eller röd FK.

När kravet på gulgrön skyddledare kom 1968 så fanns det med ett förbud mot att använda röd och gulgrön ledare i samma ledning, men inget totalförbud mot att använda röd ledare..

Men jag har inte heller tillgång till någon materialstandard, kanske står mer där?

KFS Ser. A 1968:1 § 20

d. Skyddsledare skall vara isolerad på samma sätt som strömkretsens ytterledare; dock må skyddsledare i blymantlad ledning vara utförd på sätt som anges i § 27 c och 28 c samt i PV-isolerad, PV-mantlad och skärmad kabel på sätt som anges i § 29 c. Undantag föreligger även för skyddsledare dels i mineralisolerad, kopparmantlad ledning, dels i kanalskensystem, dels ock i driftrum.

I gruppledning eller i huvudledning ingående isolerad särskild skyddsladare skall vara märkt med färgkombinationen gult och grönt, till undvikande av förväxling med strömförande ledare.

Ledare märkt med färgkombinationen gult och grönt får användas enbart som skyddsledare.

Ledning får ej innehålla både ledare märkt med färkombinationen gult och grönt och ledare märkt med röd färg.

Förklaring Föreskriften gäller både fast förlagt ledning och anslutningsledning (sladd.)

Med i föreskriftens andra stycke avsedd särskild skyddsledare avses skyddsledare som icke är gemensam med nolledare (Jfr § 6 e).

Om ledningen består av isolerade ledare med samma färg bör färgmärkningen utföras med märktape e. d. och anbringas vid skyddsledarens ändar.

Beträffande skyddsledares dimensionering se § 6 i

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

15 maj 2016 17:42 #6 av Bo Siltberg
Jag har inte heller stött på några föreskrifter eller standarder som säger bu eller bä om röd FK. Men i systertråden som du själv startade för tre år sedan finns ett citat från nestor William som jag tycker håller föreskriftsklass, ett tag till i alla fall till dess att den sista röda skyddsledaren bytts ut.
www.fluxio.se/forum/elmaterial/16061-anv...i-roed-fk.html#16223

25 maj 2016 21:20 #7 av Patrik Hedlund
Gul och grön försvann väl först på tidigt 90-tal?

Jag har röd FK i bilen och tar till ibland när det blir lite väl många tändtrådar. Dock endast i nya anläggningar.

Jag skulle tro att dom flesta hemmapularna som fortfarande förknippar röd med skyddsjord sitter på hemmet vid det här laget och de flesta elektriker borde kunna se om det i en VP-2 dosa ligger 5 st gul/gröna FK och 2 st röda FK (och i övrigt ny fräsch FK) att dom Ggl/gröna troligtvis är jord och att röd troligen är en tändtråd (lika som det kunde vara förr i tiden.)

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

03 jun 2016 16:36 #8 av Kaj Luckman
Förutom förbudet i KFS Ser. A 1968:1 § 20 så föll väl detta argument bort med nya föreskrifter och standard.
Men vad som kan vara lämpligt att framhålla i det här sammanhanget är att röd alltid använts förutom som skyddsjord även till annat. Bemärk att: "Om det krävs en skyddsjord och om det finns en röd skall denna (röda) användas som skyddsjord". D.v.s.: Den röda tråden kan i äldre installationer <1971 användas till i stort sett vad som helst. Det var endast om det krävdes en skyddsjord och när det fanns en röd som den röda användes till skyddsjord.
Även en gul eller grön eller någon annan färg kunde vara jord om det saknades en röd, Samtidigt som en röd kunde vara nolla, fas eller tändtråd, P-tråd eller vad som helst, om det inte behövdes en skyddsjord. :tummeupp:
Följande användare sa tack: Patrik Hedlund

03 jun 2016 18:38 #9 av Torbjörn Forsman
Kom vi inte i någon tidigare tråd fram till att det här med röd skyddsjord blev något striktare reglerat från och med 1963? Innan dess fanns tydligen inga rekommendationer om ledarfärger som gällde över hela Sverige, utan bara en del lokala och ibland motstridiga regelverk från olika nätägare.

Ett praktfall som jag säkert har nämnt förut, är en spisinstallation från ca 1959-60. Fyra röda 2,5 mm2 FK, en av dem är märkt med svart eltejp i bägge ändar och har använts som skyddsjord (eller en slags PEN under de första 20-25 åren, då det stod en spis med 220 V elementspänning där).

Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.

04 jun 2016 11:00 #10 av Kaj Luckman
Måste varit före 1961. Eftersom jag har en KFS som jag fick på Centrala Verkstadsskolan i Trollhättan, där jag gick 1961-1963. Elverken hade ett betydande inflytande på färgsättningen vid den tiden, dock utan samverkan. Lerums elverk föreskrev svart nolla, vit fas. I Göteborg var det tvärt om. Har jag för mig. Trefasigt var det ofta ännu värre med olika granna variationer av gult rött och vitt.
Vad viktigt är, och som inte nog kan poängteras för nya elektriker är att rött inte är likställd med gul-grönt. Något som jag ibland erfarit som en inte helt ovanlig vanföreställning bland yngre kollegor.

Anmärkas kan att i samband med övergångne till gul-grön skyddsledare förekom det att det vid beställningen skulle anges ex. EKK-S eller EKK-U, med skyddsledare eller utan skyddsledare, och i de fall ingen specifikation gavs levererades EKK-U. På arbetsplatserna tolkades det ibland som om den bruna var en missfärgad röd och användes då som skyddsledare.

Respekten för Gul-Grön är bland yrkesfolk god. Men det kan vara livsfarligt att utgå från att det alltid är yrkeskunnande inblandad i alla el-installationer. Respekten för yrkeskunskaper känns som om den generellt sett sänkts under de senare åren, kanske p.g.a. en tilltagande "gör det själv rörelse" där en tycker kunna tillåta sig mindre skavanker.
Följande användare sa tack: Stefan Ericson

Sidan laddades på: 0.064 sekunder

Senaste foruminlägg