Elmotor - Felsöka Kompressor

26 sep 2017 22:23 #1 av Martin
Tja.

Har en gammal kompressor från 1974 Som jag hade igång förrförra sommaren Utan bekymmer. Detta i en maskinhall kopplad från 16A 3Fas uttag till en byggcentral med automatsäkringar 16A och ca 20m Kabel till styrskåpet.
Har sedan dess flyttat kompressorn från maskinhallen till ett kallgarage. Stått där ett år utan att kopplas in.
Flyttade därsedan till ett annat garage delvis kall garage (brukar hålla sig runt 5 grader även vid 10 minus ute.)

Provstartade den bara lite snabbt på på Y läge och stannade efter några sekunder.
Inkopplat på ca 20m 5x2,5 via 16A Automatsäkring. Gjorde en permanent inkoppling med EKK 5x2,5 och en styrkabel för manövern hämtad på samma grupp.

Allting går fint på Y läge. Den stånkar och lever och får upp fart dock ej kanske helt hundra som jag minns det.
När den ska hoppa över till D läge vid tiduret så går antagligen säkringen eller motorskyddet. Beror lite på.

Har testkört med att hänga av remmen till kompressorn och då går motorn från Y till D utan bekymmer. Växlar mjukt o fint.
Motorn går åt rätt håll och vänder ej. Styrskåpet var ej ombyggt utan bara gjort om matning fram till inkommande plint. Dock där jag såg blixtar som slog mellan Y o D kontaktorn när H drar/ släpper pga motorkskyddet etc så testade jag med att byta Y o D kontaktorn till två nya. Utan något bättre resultat. H kontaktorn bör ej ha något med det att göra då den inte släpper mellan Y till D utan ligger i kontakt tills det att tryckvakten styr start och stopp. Magnetventilen är bara aktiv i D läge enligt schema.

Jag vet att motorn är lite på gränsen för stor för 2,5 / 16A. Men det har alltid fungerat tidigare och varit kopplat så från fabrik. Iaf vare sig motorn, Kompressor eller styrskåp är utbytt under åren.

Jag har Meggat motorn men den går bra olastat.
Kommer inte ihåg värdena just nu men de låg i nivå med varandra.
Förutom så hade väl knappast motorn fungerat bra i Y läge om lindningarna är kassa?
För det är bara i D läge som det börjar strula


Om jag nu inte gjorde fel när jag meggade då?
Meggade mellan lindning till chassi och lindning till lindning.

Jag har plockat ner topparna på kompressorn så att vevaxeln bara rör på sig upp o ner. Dvs inga backventiler eller något som kan kärva. Utan det enda som kan gå tungt är ett svullet block eller kassa kolvringar (dock bygger den tryck till tank)

Har bytt de två kullagren som fanns på vevaxeln. glidlagret till vevaxel/stake var fina. även nållagret till kolvbulten är ok.

Så det enda är egentligen att säkerställa helt att allting i elektronik väg är OK innan jag river kompressorn en gång till för att isf försöka hona till blocket.







42
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

27 sep 2017 10:37 #2 av Michell Martic
I de fall då säkring löst istället för motorskydd, är det alltid samma fas som löser eller varierar det?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

27 sep 2017 16:11 #3 av Torbjörn Forsman
Kan problemet vara att det blir en brytljusbåge i Y-kontaktorn som inte hinner slockna innan D-kontaktorn drar? Eller att någon induktiv överspänningstopp i samband med omkopplingen ger ett överslag på något helt ovidkommande ställe? Prova med gnistsläckare (t ex 20 mm 420 V varistorer) parallellt med var och en av motorns lindningar och kolla om det löser problemet.

Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

27 sep 2017 21:47 #4 av Martin
Lite svårt att se vilken fas det löser på då det sitter Automatsäkring 3x16. Men kan väl rota fram tre st enpol om det är så.

Motorn går ju fint olastad. Men antar att så fort remmen åker på kompressorn så blir det trögt. Det funkar ju 10-30 sec på Y läge så det är ju när den hoppar till D som det strular.

Jag har för mig att jag hade detta fel 2-3 gånger när jag hade igång kompressorn sist. Men att det självläkte och sedan strulade det aldrig mer på en hel sommar. Säkert en 300 start / stopp.

Kan det vara så jäkligt att det behövs D säkringar eller ska man göra en fuling lite snabbt och se om 20A C säkring håller? Kabeln är ca 6m lång och ligger helt öppet. Om det hjälper något?

42

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

28 sep 2017 04:09 - 28 sep 2017 04:12 #5 av Michell Martic
Med 20A säkring så kan lika gärna motorskyddet lösa tänker jag. Min fundering va såhär:
Vid Y-läge så har du god marginal till 16A (märkt ca 8,7 vid 600V Uh) men vid D-läge är du nära (märkt 15 A någonting). OM det är så att en lindning fått isolationsfel mot sig själv, så att den blivit kortare helt enkelt, så drar den mer ström på den fas som felar i både Y och D, men i D kan den då precis ha gått över gränsen medans den i Y håller sig precis under gränsen. Felet upptäcks ej heller vid isolationsmätning.
För att konstatera om det är detta som är fel så behöver man göra en impedansmätning, använda en motortestare alltså. Symptom på felet är att motorn inte drar helt jämnt eftersom den felande lindningen inte genererar samma driv som de friska.

Ett annat möjligt fel är ju ett knackigt axellager, motorn är hårdare lastad än märkningen.

Asynkronmotorer drar ju den ström som motsvarar den mekaniska belastningen den är märkt med. Är den hårdare mekaniskt belastad än den är märkt så drar den mer ström än den är märkt med. Ett knackigt lager kan betraktas som en ökad belastning.

Mitt eget nästa steg hade varit att låna hem en motortestare bara för att se att alla lindningar har lika impedans. Det är ett enkelt ingrepp om man bara får fatt i instrumentet.
Om inget fel upptäcks där hade jag försökt mäta strömmarna vid övergång till D för att Se hur stora de egentligen är.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

28 sep 2017 11:31 #6 av Christer Djerf
Tittar på en gammal belastningssticka för stjärn-triangelkopplare och ser att man rekomenderar minst 16A smältsäkring typ D för 7kW, med andra ord kan det bli tufft för en dvärgbrytare.
Har motorskyddet kortslutningsskydd så är det ju säkert samma problem där misstänker jag.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

28 sep 2017 18:38 #7 av Michell Martic
Gällande dvärgbrytarna kan det ligga något i det, men inte för motorskyddet. Finns det kortslutningsskydd i motorskyddet så är det istället en motorskyddsbrytare. Ett vanligt motorskydd som monteras på kontaktor har sällan (aldrig?) kortslutningsskydd utan enbart bimetall (termiskt). Och även om det vore en motorskyddsbrytare, som monteras separat, med spole för kortslutningsskydd så står inte den i proportion till det inställda värdet på motorskyddet utan istället ett fixt värde som är x ggr högre än maximalt värde som går att ställa in, precis som för dvärgbrytare.
Följande användare sa tack: Bo Siltberg

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

29 sep 2017 09:37 - 29 sep 2017 09:38 #8 av Christer Djerf
Ahh, kollade inte så noga på bilden, såg nu att kontaktormotorskyddet syntes där, Michell har rätt!

Strömmätning hade varit intressant samt att testa motorn med en lindningsprovare.
Kan ju även vara någon kontaktor som "klibbar" ibland som orsakar felet men det känns mindre troligt eftersom motorskyddet bara reagerar på överlast..

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

29 sep 2017 13:00 #9 av Martin
Vilken respons!! :tummeupp: :tummeupp: :tokig: :tokig:

Just en motortestare har vi inte på min firma. Får snällt fråga någon bekant på en av de större etablerade firmorna om man snällt får låna en isf. Tror aldrig att jag fick möjligheten i skolan att labba med en sådan. Om det nu inte är en likhet med ett stötdon?

Jag hade tankar på att det är kompressorn som strular. Men efter att ha plockat ner den i flera steg så står jag handfallen.
Först plockade jag bort slangen till tanken. därefter plockade jag en efter en av de tre backventiler som finns. Inga av dessa kärvar utan går att motionera för hand. Dock vet man ju inte om det är för "trögt" då den fått stå till sig.
Men efter att ha plockat alla backventiler. bägge topplocken. alla rör så att endast vev,block, cylinderblock och stakar/kolvar finns kvar så finns det inget som ska göra att den går tungt.

jag och en mekaniker plockade ner den och bytte de två kullager som finns på vevaxeln på kompressorn. återmonterade. finns knappt en repa i cylinderväggarna och inga vändkanter kan kännas. Stakarna snurrar fint runt axeln. kolvringarna ser fina ut. Jag tycker inte att en motor från 74 bör vara spec känslig dessutom. Byggt för att hålla dvs.

Motorn går finfint med remmen avhängd dvs olastad. hoppar fint mellan Y till D. Rör knappt på sig eller märkbar övergång från Y till D.

Tyvärr så tillhör jag ju "nya" skolan där man inte får lära sig mycket om felsökning främst på motorer. så mina kunskaper jag besitter är ju det man kommer ihåg från skolan.

Det kan ju vara så att lagret på motorn är på g att ge sig. Dock låter motor inget onormalt. men det kan ju hända att vid belastning så drar den snett.


Y och D kontaktorn är nybytt . Bara H som lever kvar i de gamla. Samma modell på alla lustigt nog även om H bör bara större modell.


Jag tänker om det kan ha något att göra med magnetkontakten som är igång på D läge?
Har för mig att jag kopplade bort/förbi den utan resultat.



Så ser aset ut.




Gamla Y o D kontaktorn. H är av samma modell. Ej bytt.





Nya Y o D.

42
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

29 sep 2017 18:20 #10 av Bo Siltberg
Jag saknar uppgift om NÄR säkringen löser. Eftersom det ibland är motorskyddet så antar jag att det ta några sekunder? För felsökning är det ju mycket intressant att veta ifall problemet handlar om startströmmen eller belastningsströmmen.

Avsäkringen antyder att det skulle kunna vara startströmmen vid omkoppling till D som spökar, men det motsägs av motorskyddet som Michell beskriver.

Om det handlar om belastningsströmmen så kanske man hinner med att göra en mätning av denna?

Vad jag förstår har du en "starkare" matning till kompressorn nu än tidigare? (kortare kablar, kanske starkare matande nät också)? Det kan spela in, men då främst på startströmmen. Kan du prova med en lång förlängningskabel.

Om motor och styrskåp är orört så är det svårt att se annat, om inte något gått sönder under vilan förstås. Är det så att kompressorn har en tryckavlastningsventil som stänger vid omkoppling till D? Det gör ju att det går tungt, men först efter en liten stund. Är starttrycket detsamma som förut?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

29 sep 2017 21:50 - 29 sep 2017 22:04 #11 av Martin
Jag gjorde en fuling och testade en 3x20A automatsäkring.
Det håller!

Nu hoppar den över till D lugnt och fint.

Har ca 224V på L1,L2,L3 och ca 390 Mellan faserna. Så ett ganska "svagt" nät även fast jag har stationen precis jämte.

Har mätt L1,L2,L3 i Y drar de runt 9A. Lite högre på L2 men knappt märktbart.
i D så ligger de runt 11A men fluken indikerar snabbt 40-30-10A innan den lugnar ner sig på 2 sekunder till ca 8A.

Så det har med startströmmen att göra från Y till D.

Styrskåpet var orört både före och efter. Bara att jag nu haft bytt Y och D kontaktorerna men samma funktion och koppling.

Säkringen löste helt enkelt i samma ögonblick när den skulle över till D.
Jag antar att skyddet ibland han lösa för att den tappade en fas någon hundradel före eller att värdet stack iväg precis över det förinställda gränsvärdet.

Har bara kört 3 fulla repor
en från 0 bar till 2 bar.
en från 0 bar till 9 bar.
och en från 6 bar till 9bar.

Så jag ska inhandla en 3x16 automatsäkring D kär på måndag och se om det funkar. Annars får jag helt enkelt bygga om centralen till 3 gängsäkringar för att rundgå problemet.

Trycker vid tillslagt är 0bar och frånslag ca 8,5-9bar. Sen när trycket sjunker under 6bar så drar Y kontaktorn igen.
Magnetventilen ligger direkt vad jag förstår det på D vilket kanske är fel. hade den legat med 5 sek tillslag fördröjning så hade kanske strömmen mellan Y och D varit lite lägre.


Jag testade faktiskt med att ha en lång förlängningskabel inkopplad från en uttagslåda. Men felet vart det samma. Ligger helt och hållet på att automatsäkringarna bryter för snabbt vid överlast.

42

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

29 sep 2017 22:52 #12 av Martin

42

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

30 sep 2017 08:34 #13 av Michell Martic
Om 3x20A D håller måttet för kortslutning så finns inget behov av att byta till 3x16A D. Överlastskydd har du ju i motorskyddet.
Följande användare sa tack: Bo Siltberg

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

30 sep 2017 18:32 #14 av Martin
Nu funkar det inte :P

haha.. löser direkt när den hoppar över på D. 3x20 C håller inte.
Dock har jag bara 390V över faserna.

42

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

30 sep 2017 19:12 #15 av Michell Martic
Säkringen som löser eller motorskyddet? Med eller utan last?

OM det är så att det är ett fel på någon av lindningarna så finns det stor risk att motorn blir sämre och sämre med fortsatt drift. Är en av lindningarna korta så blir motorn varmare än den är konstruerad för och skadar isoleringen på lindningarna ytterligare. Ofta detta som händer när man med tiden skruvar upp motorskyddet till motorn, den kokar av och dör. Men inte säkert att det är detta som är fel.

Hade jag själv varit i din sits hade jag provat att få fatt i en motortestare för att mäta upp lindningarna innan jag hade fortsatt. Motortestaren lägger på växelspänning vilket innebär att den mäter den faktiska impedansen (den mäter egentligen strömmen som resulterar av den kända spänningen och beräknar impedansen om man ska vara noga) snarare än en ohmmätare vilken istället lägger på likspänning och därmed bara visar resistansen. I en induktionsmotor kan det ju sägas vara impedansen som är av intresse. Har du sedan olika impedans på lindningarna så indikerar detta att isoleringen inom samma lindning, den som visar lägre värde, kan ha tagit skada och då är det omlindning som gäller, eller ny motor. Sen finns det så klart en viss tolerans, impedanserna behöver inte vara identiska, men någorlunda lika bör de vara.

...men som jag påpekade, det kan vara något annat som spökar. Oavsett hade jag försökt få fatt i en motortestare för att utesluta lindningsfel åtminstone.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

30 sep 2017 19:35 - 30 sep 2017 19:41 #16 av Jan Wahlberg
En av de bättre:
www.elfa.se/sv/motor-tester-no-brand-tr1000/p/17652415

I D-drift blir väl känsligheten för lindningsfel också större.

Litet lindningsfel brukar inte skjuta säkringar men om tillräckligt stort ta msk.
"Synd" du har dvärgar, diazed/kniv är bättre för felsökning..

Men det är inte så att det helt enkelt är kortis i spolen till magnetventilen?
Manöverspänning tas väl efter huvudsäkringar?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

30 sep 2017 20:58 #17 av Martin
Säkringen löser med last.

Magnetventilen går att koppla bort / förbi under kort period så den funkar. Felen uppenbarar sig ändå.

Manövern är hämtad på samma grupp men efter 20A säkringen till en egen 10A. Denna har aldrig löst. Vilken den isf hade gjort om man bara körde manövern för sig utan säkringarna i till motorn.
Den bör inte dra något nämnvärt. Men jag kan lätt lägga över den till en helt annan grupp om det är så.

42

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

01 okt 2017 17:19 #18 av Sven Murberg
Vilket syfte har dioden som ligger startkretsen för kontaktor D? Är det ett försök att fördröja tillslaget av D. Jag tror det skulle fungera, om du ersatte dioden med en annan typ av fördröjning .Det finns många olika enkla tillslagsfördröjningar som enkelt läggs i serie med ett relä.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

02 okt 2017 20:43 #19 av Martin
Fick lånat en motortestare idag.
Dock om jag har mätt rätt eller läser av det rätt så har jag ett värde som överstiger strax över 10? något vilket indikrerar att motorn är kass.

Lite skoj att nu löste säkringen två gånger. Tredjegången så hoppade den igång och körde 0-9bar utan bekymmer.
4de gången så hoppade den igång från ca 5bar och rullade nog en halvminut innan den drog motorskyddet. Försökte starta och den drog motorskyddet.
Startade igen och då efter Y till D så drog den både säkringen och manöversäkringen.

Gav upp och åkte hem.
Antar att både elektronik och motorn är kass. Evt så sjunger väl kompressorn på sista versen med så bättre att punga ut med 20 lök på något skit som fungerar istället.



Film.

Som ni ser så ändras värdet lite för mycket.

63-56-71

Har några bilder men de blev för kassa tyvärr.
Spelar det förövrigt roll i vilket mätområde man mäter? Dvs övre eller undre halvan av skalan? jag var tyungen att ha "High Inductance" på lägsta. vred jag upp den stack mätarna utanför skalan.
Hade jag den på steg 11 så låg mätvärdet runt 22-32-28.



Så med andra ord är motorn kass.

:(

42

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

03 okt 2017 15:32 - 03 okt 2017 15:33 #20 av Peder Myrne
Det intressanta med induktansmätningen är ju att se eventuella skillnader på lindningarna.
Vissa motorer kan man behöva rotera axeln för att få bra värden på.
Meggade du också?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.417 sekunder

Senaste foruminlägg