Potential utjämning tvättstuga

04 mar 2015 16:45 #1 av Johan
Hej, ska hjälpa en kund med renovering av tvättstuga. Han ska ha bubbelbad, TT, TM och något vanligt vägguttag. Kommer också bli en diskho. Bara utanpåliggande vattenrör. Min fråga är hur brukar ni göra med potentialutjämning? Brukar ni jorda vattenrören på ett ställe med 6 mm? Är det nödvändigt ens med tanke på att det finns JFB i huset. Vad säger reglerna??

Mvh Johan :)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

04 mar 2015 17:22 #2 av Bo Siltberg
Förhoppningsvis brukar folk här följa reglerna så det är väl bara ett slags svar du vill ha här. ;)

Mitt svar är: Finns det bubbelbad så är det ingen tvättstuga utan ett badrum och då ska avsnitt 701 i reglerna följas vilka kräver kompletterande skyddsutjämning, fast endast om det behövs. Är vattenrören främmande ledande delar?

Några trådar i ämnet:
www.fluxio.se/forum/6/7133-vilken-minimi...mningq-i-badrum.html
www.fluxio.se/forum/6/24469.html
www.fluxio.se/forum/6/87.html?limit=200&start=0
Det finns nog dubbelt så många fler.

04 mar 2015 17:55 #3 av Johan
Okej tack.

Ja men dom måste väl ändå ses som det eller? Går ju utanpåliggande vattenrör till bubblet där också ström kommer finnas. Är inte det en ledande främmande del då? Eller är jag helt ute och cyklar nu?

Sen läste jag dom länkarna du skicka. Om jag fatta det rätt så kan jag gå ut från T ex bubbelbadets matning som är 1.5 mm med en 2.5 mm jord tråd och jorda vattenrören?? Att jag använder samma jord som matar bubblet.

04 mar 2015 20:26 #4 av Bo Siltberg
Jag har ingen aning om hur rören ser ut i detta badrum. Kan du inte se det så går det att mäta resistansen. Har du kontakt mellan vattenrören och skyddsjord så behövs en kompletterande skyddsutjämning. Arean på denna ledare är 2.5 eller 4 mm² beroende på om den är skyddad mot mekanisk åverkan eller inte, ett rör eller liknande som täcker större delen räcker.

04 mar 2015 20:38 #5 av Johan
Okej! Jätte tacksam för svaret ska försöka lägga upp nån bild på resultatet :)

Mvh Johan

04 mar 2015 21:19 #6 av Patrik Hedlund
Man kan säga så här, går det kopparrör in i badrummet/tvättstugan eller är det plaströr? Är det plaströr så behövs ingen kompletterande skyddsutjämning för då kan rören inte få en annan potential än skyddsjorden.

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

04 mar 2015 21:41 - 04 mar 2015 21:42 #7 av Electrum

Patrik Hedlund skrev: Man kan säga så här, går det kopparrör in i badrummet/tvättstugan eller är det plaströr? Är det plaströr så behövs ingen kompletterande skyddsutjämning för då kan rören inte få en annan potential än skyddsjorden.

//Patrik

Eller var det kanske så att rören kan få just annan potential än skyddsjorden, ja typ vilken potential som helst?

Men däremot inte ingå i en strömkrets.

edit:
Kompletterande skyddsutjämning är inget annat än häxmästeri på högsta nivå ... :huh: :side:

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

04 mar 2015 22:02 #8 av Johan
Är koppar rör som kommer in. Då ska det jordas? Räcker det vid en punkt? T ex vid bubblet?

05 mar 2015 06:27 #9 av Bo Siltberg
Det finns ingen magi här, ström uppstår inte ur tomma intet och kan inte uppstå i kopparrör som inte är en "antenn" för t.ex åska eller jordfel. Dvs rör som inte har kontakt med jord behöver inte skyddsutjämnas. Mät ifall dina rör har kontakt med sann jord. Är det tveksamt, skyddsutjämna i alla fall.

Och syftet med kompletterande skyddsutjämning är att skydda mot fel inifrån så det är felströmmen i PE och det spänningsfall som det orsakar mot vattenrören som ska bedömas. Det kan mycket väl gå att koppla ihop rören med PE utanför badrummet ifall det är bättre. Jag kan inte ge några råd utan att se badrummet och anläggningen!!

Men då reglerna är dåliga på att motivera och beskriva de risker reglerna syftar till att skydda mot så är chansen stor att det finns en häxa nånstans här... En grej är just vad som kan anses vara eller tänkas bli en främmande ledande del, dessutom greppbar!
Följande användare sa tack: Patrik Hedlund

05 mar 2015 19:35 #10 av Ronnie Lidström

Patrik Hedlund skrev: Man kan säga så här, går det kopparrör in i badrummet/tvättstugan eller är det plaströr? Är det plaströr så behövs ingen kompletterande skyddsutjämning för då kan rören inte få en annan potential än skyddsjorden.

//Patrik

Jodå.. Nog kan röret få farlig potential. Även om risken är liten. Några exempem:

Scenario 1
Man får avbrott i jordledaren till poolmatningen.. samtidigt som man får ett jordfel i poolen..

Scenario 2
I en ombyggnation i angränsande rum skruvas en möbel upp med lite för lång skruv som går in i ett elrör, träffar bara fasen sen genom väggen och träffar vattenröret just och pass att den får kontakt, utan att det blir hål i röret.

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

06 mar 2015 09:08 #11 av Johan
Har det någon betydelse att inkommande huvud ledningen till vatten är plast?

Måste ev skydds jorda iaf?

06 mar 2015 11:41 #12 av Jonas Dicksson
Har du ca 4kOhm eller mindre mellan jord & främmande ledande i badrum ska du montera kompletterande skyddsutjämning. Det är väl ett riktmärke, men som sagts tidigare ser man ju inte helheten.
Följande användare sa tack: Bo Siltberg

Sidan laddades på: 0.041 sekunder