Varför bytte man färg på L1 och L2

09 okt 2012 19:59 #1 av Billan
Finns det nån bra eller smidig förklaring/anledning egentligen?

Var det inte runt 1995-1996 dom bytte från SVART L1 till BRUN?

Kommer GRÅ bli L1 inom en snar framtid? :P

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

09 okt 2012 20:01 #2 av Slugge
1. EU
2. Nej

09 okt 2012 20:14 - 09 okt 2012 20:16 #3 av Ronnie Lidström
En annan tråd här i ämnet:

>> Äldre standard för färger på kablar?

Enligt citatet längst ner så var det 2001 som ändringen av fas-standard kom?

Då jag började jobba 1998 var det iaf SVART som var huvudfas. Om jag inte blivit helt senildement på äldre dar :rulla:

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

09 okt 2012 20:28 #4 av Billan
2001? ja de stämmer nog nu när du säger det :smack:

Googlade ba lite snabbt innan ämnet skrevs.....

Vet att chefen på första firman jag jobbade på 2007 körde fortfarande med Svart L1, även vid nyinstallationer.

10 okt 2012 12:56 #5 av Tomas Karlsson
Har varit norm i många länder och elutrustningar i Europa sen lång tid tillbaka. Det komiska är att även i Sverige kan man spåra L1 brun, L2 svart, L3 vit i SEN mormer sen 60-70 talet så det är inget nytt här heller. Bara lätt inkonsekvens och ovilja, okunskap bland elektriker. Jämför med den blandning av färger som finns i äldre anläggningar sen PVC isolerade ledare kom, varierade mellan firmor och bland olika elverk osv.

Det är inte alltid fel att kolla om det finns någon norm eller praxis för de jobb man gör och sen försöka hålla sig till dem och långsamt inarbeta det bland flera i omgivningen. Lite som att jämföra med oviljan att åtminstone hålla fasföljden rätt i trefasuttag. Har förvånat mig många gånger att inte en vanlig elektriker förstår hur det hänger ihop och kan garantera rotationen på en motor genom att ansluta rätt på motorplinten. Att hålla allt parträtt och sen beroende på önskad mekanisk riktning koppla fram eller back på motorn tycker jag borde vara grund 1A. Tyvärr få som vet hur motorer sen urminnes tider är lagda i anslutningslådan, lättare tydligen att gissa och sen koppla om i närmsta kontakt brytare edyl.

10 okt 2012 14:20 #6 av Marcus Lundström
Det finns väl egentligen inget i standarden som säger att fas ska vara brun i enfasgrupper. Det är väl mest praxis att använda brun, (Eller samma färg som L1 i centralen, innan 2001 var ju fasföljden svart, brun, vit och då användes svart fas).

10 okt 2012 14:34 #7 av Tomas Karlsson

Marcus Lundström skrev: Det finns väl egentligen inget i standarden som säger att fas ska vara brun i enfasgrupper. Det är väl mest praxis att använda brun, (Eller samma färg som L1 i centralen, innan 2001 var ju fasföljden svart, brun, vit och då användes svart fas).

Det har nog sin grund mest i hur parterna i kablar valts att färgmärkas i olika länder. Däremot har det sen lång tid i Sverige varit brun, svart, vit som L1-L3. Jag vet att olika personer och firmor haft och har olika hantering av detta och har fått utstå mycket okvädning när man hävdat att man kan spåra en svensk standard som man kunde följa. Det är självklart för mig inom mitt arbetsfält iofs inte inom bygg, installationsbranschen att man söker och följer normer som finns tex DIN färgkodning av signal, mångledarkablar och inte hitta på nägot helt godtyckligt för stunden. Därför även den lilla utvikningen kring fasföljd och motorer ovan.

10 okt 2012 16:40 #8 av Ronnie Lidström
Då jag började min karriär var standarden L1=Svart, L2=Brun, L3=Svart med vit rand. Eller i markkabel numrerade med siffrorna 1-4.

Ändrades sen till Brun, Svart, Vit. För att ytterligare ändras till Brun, Svart, Grå.

Några regler för fasfärger finns inte i elinstallationsreglerna eller i någon föreskrift utan i tillverkarnas standard. Men en standard finns så klart.

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

10 okt 2012 20:24 - 10 okt 2012 20:26 #9 av Mats Jonsson
[quote="Om jag inte blivit helt senildement på äldre dar :rulla:[/quote]

Ja, jag ser att vi tycker om att rätta varandra i för ämnet betydande frågor. Om du är dement så är det med tanke på din ålder fråga om presenil demens. :sick:

Kan ni ju fundera på vad det är!

13 okt 2012 22:10 #10 av Torbjörn Forsman
En artikel som handlar om nya ledarfärger ur brittisk synpunkt:
electrical.theiet.org/wiring-regulations...monised.cfm?type=pdf

Det kanske mest intressanta är sammanställningen av vilka ledarfärger som gällde i olika europeiska länder 1996. Enligt denna var Sverige, Norge och Danmark på den tiden ensamma om att inte ha några krav på fasledarnas färger.

Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.
Följande användare sa tack: Bo Siltberg

14 okt 2012 11:45 - 14 okt 2012 11:47 #11 av Bo Siltberg
Tänk om Sverige också kunde ha sådana resurser som electrical.theiet.org och myelectrical.com
Den senare har stulit fluxio's logga, eller tvärtom :woohoo:

Sidan laddades på: 0.095 sekunder

Senaste foruminlägg

Från Facebook-gruppen