Personer med företagsbil riskerar skattesmäll

18 aug 2014 08:55 #21 av peter tilling
tror de flesta firmor som har har firmabilar/företagsbilar (utan förmånsvärde för förare) inte är så noga med körjournaler (det jag sett). om anställda får ta med sig bilarna hem efter arbetstid tar både de och företaget en stor risk.

Kika här på vad det kan innebära i skattesmäll för firmabil

Om jag hade firmabil/servicebil (och har den med mig hem) skulle jag kräva att arbetsgivare installerade elektronisk körjournal för att kunna bevisa att jag inte kör privat.

/Peter på Abax
Följande användare sa tack: Rikard Ågren

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

19 aug 2014 10:09 #22 av Mats Jonsson
Alla elektrikerna fick en skattesmäll utom Karl
För han hade elektronisk körjournal.


Jag har en bekant som har råkat i Skatteverkets klor. Sedan många år tar han hem bilen och nu hävdar Skatteverket att förmånsvärde ska gälla då han har tillgång till bilen på sin fritid. Skatteverket menar att då bilen finns tillgänglig på fritiden har han bevisbördan för att bilen inte används för privat körning. Någon körjournal finns inte. Ärendet ska prövas av Förvaltningsdomstolen. Få se när det blir av.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

09 apr 2016 08:06 #23 av Nick
Sen bump på denna tråd.. men hur framkommer sånt här till skatteverket?
Jag misstänker att detta sker lite väl mycket på vårt företag (att personer använder företagsbilen privat utan förmånsvärde).

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

09 apr 2016 09:40 - 19 sep 2016 21:44 #24 av Borttagen användare
För att sammanfatta ett omfattande regelverk till ett kort svar:

Har du en företagsbil hem efter jobbet så använder du bilen privat.
Att köra bilen från kunden direkt hem är en privatresa.
Att köra bilen från företaget direkt hem är en privatresa.

Har i så många år stött och blött frågan och har även fått svar från SKV gällande deras bedömningar.
Har frågat om det finns möjligheter att ha bilen hem (enbart för resor till/från kontor/kund) men utan förmånsvärde.
Det korta svaret var helt enkelt att finns företaget på orten (med en radie på x antal mil) så finns ingen ur deras synvinkel, anledning att man får ha bilen hem utan förmånsbeskattning. Det är privatresor som sker.

Har även frågat om det gäller även serviceverksamhet där man åker till/från kunder direkt. Samma svar. Finns ingen anledning att ha företagets bil hemma. Man utgår från företaget och dit tar man sig privat. Vid något tillfälle fick jag svaret att det finns undantagsfall t.ex. där företaget ligger 10-20 mil bort, man är på företaget max 2-3 tillfällen om året men annars åker runt till kunder.

Att jag frågat x antal gånger är att företaget jag jobbade på då, hade egna blanketter och avtal och idéer om vad som gällde. Jag krävde förmånsbil och valde själv att bekosta en elektronisk körjournal. Några år senare blev dom hårdare och det blev mer att man (officiellt iaf) skulle ha bilen som förmånsbil ELLER att den skulle stå på företaget. En del fortsatte dock som dom alltid gjort och tog bilen hem, men utan förmånsvärde. Idag jobbar jag inte kvar på företaget men dom har nyligen fått en revision från SKV och jag kommer inte på detta forum skriva något ingående om det, men flera gamla kollegor som tillämpade den "frikostigare" modellen tycker väl inte att det är så förmånligt och roligt längre. Och nu blir det elektroniska journaler med identifiering via ID06.

Kom ihåg att skatter är personliga och din arbetsgivares åsikter/krav/godkännande/godtycklighet är fullständigt ointressant vid en kontroll. Du är själv ansvarig för att följa lagar och regler. Oavsett vad arbetsgivaren godkänner. Att sedan en arbetsgivare kanske också "åker dit" gör inte att du slipper din del av ansvaret.

Därför: Se till att få bilen som en förmånsbil och betala för detta. Eller strunta i att ta bilen hem. Att man "får ta hem bilen" för företaget är helt ointressant den dagen det blir en revision eller en avundsjuk granne råkar tipsa SKV.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

09 apr 2016 22:38 #25 av Lars Blomkvist
Kör man service och inte besöker firmans huvudadress x antal gånger i veckan så behöver man inte förmånsbeskattas.

Den som inte söker finner inga svar :) ibland

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

10 apr 2016 09:18 - 19 sep 2016 21:40 #26 av Borttagen användare

Lars Blomkvist skrev: Kör man service och inte besöker firmans huvudadress x antal gånger i veckan så behöver man inte förmånsbeskattas.


Det var just det som min f.d. arbetsgivare ansåg för x antal år sedan. Och sen fick nerkört i halsen enligt vad jag skrev ovan. Om företaget har en filial/kontor på orten där du bor, så finns inget skäl att du ska ta bilen hem. Då ansåg dom att du nyttjade bilen för att ta dig från kontoret och hem. Om företaget finns på orten och du är anställd på företaget så är det därifrån du utgår. Alla resor mellan kontoret och hemmet är privata (detsamma även om du åker direkt från kunden och hem). Du är anställd på företaget och inte i hemmet. Och då försökte företaget med att om alla tekniker är anställda i hemmet då? Och det var inte giltigt heller. Folk skrev på massa papper osv. Men SKV ansåg bara att detta är tillämpligt om du (som jag skrev ovan) t.ex. är anställd på ett företag vars kontor är 10-15 mil bort. Då kan man skriva papper på att man utgår från hemmet.

Det diskuterades livligt fram och tillbaka i flera år. Till sist blev det en revision och nu står dom där.

Jag kan ju inte säga hur SKV bedömer i alla sina ärenden, men jag har fått uppleva det på nära håll och vet precis hur dom bedömde i detta fall. Och upplägget skiljer sig ju inte från hur de flesta/många företag verkar göra med bilar och hur deras anställda får använda bilarna utan att beskattas för det.

Enligt en tidigare bedömning från SKV som det aktuella företaget också fått papper på hur det fungerar (och alltså inte något jag "tror") är hur det bedöms som privatresa eller tjänsteresa med servicebil som används som förmånsbil.

Från ett riktigt fall på företaget. I det läget hade man infört att det antingen är förmånsbil som gäller eller att bilen står på kontoret:
Två bilar åkte mellan Norrköping och Valdemarsvik. En enkelresa på ca 54 kilometer.
Den ena bilen var förmånsbil, föraren har bilen hem och betalar enligt regelverket.
Den andra bilen är en ren servicebil ståendes på företaget.
Vid en kontroll visar det sig att personen med förmånsbilen hade skrivit företagsresa till och från Valdemarsvik då han åkte direkt hemifrån. Detta blev det nerslag på. SKV bedömde det som en privatresa då den utgick eller avslutades i hemmet. Att personen åkte direkt till kunden 5 mil bort fick man nedslag på. Det var att anse som en privatresa. SKV gjorde ingen bedömning av avståndet utan av resans karaktär. Hade han däremot kört hemifrån, till kontoret och hämtat/lämnat material etc. Så då hade detta varit privatresan och resan till Valdemarsvik självklart en resa i tjänsten. Det här togs det fram en skrivelse för. Vet inte om det var specifikt för detta företag eller alla EIO/SEF-företag. För det fick till följden att då SKV bedömde det som en privatresa så hävdade sedan företaget att då är det inte tal om reseövertid etc som när den andra servicekillen körde företagets bil och man jobbade 07-16 på plats. Den föraren fick då reseövertid då han körde företagets bil till kontoret och sedan tog sig hem själv. Men då SKV bedömde den andra förarens förmånsbil som privatresa så kom det som ett brev på posten att företaget inte behövde betala reseövertid utan bara restid till den föraren.

Av den enkla anledningen använder jag privat bil i min egna verksamhet och yrkar avdrag för utförda resor. Det är alldeles för krångligt att bevisa att man inte kört en enda meter privat med en firmabil som finns i hemmet. Dessutom har jag ju friheten att köra hur jag vill med bilen privat utan att beskattas för det

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

10 apr 2016 09:58 #27 av Billan

Andreas Öhr skrev:
Något är dolt för gäster. Vänligen logga in eller registrera dig för att se det.


Undantaget om "hemresan" är privat eller tjänst är väll om du har möjlighet att parkera bilen på kontoret/lagret?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

10 apr 2016 11:28 - 19 sep 2016 21:36 #28 av Borttagen användare
En annan filial försökte med det som resonemang. Där svarade SKV att det är företagets egna ansvar att se till att det finns parkeringsplatser för de bilar man har. Det är inget skäl för att en anställd ska få ta bilen hem. Det var tydligen en av de vanligaste bortförklaringarna dom får när företag ska försöka slingra sig ur att man fuskar med bilarna.
Följande användare sa tack: Billan

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

10 apr 2016 14:47 #29 av Billan
Andreas Öhr. Följdfråga: Ingen av montörerna, där jag jobbar, varken börjar eller avslutar dagen på kontoret. Utan startar direkt hos kund alt. Grossist. Är det då "OK" att ta bilen hem?

Enligt min arbetsgivare så sa han att "iochmed att vi inte har parkering för bilarna så är det ok för er att ta dom hem", därav mitt tidigare inlägg :)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

10 apr 2016 17:28 - 19 sep 2016 21:35 #30 av Borttagen användare

Billan skrev: Andreas Öhr. Följdfråga: Ingen av montörerna, där jag jobbar, varken börjar eller avslutar dagen på kontoret. Utan startar direkt hos kund alt. Grossist. Är det då "OK" att ta bilen hem?

Enligt min arbetsgivare så sa han att "iochmed att vi inte har parkering för bilarna så är det ok för er att ta dom hem", därav mitt tidigare inlägg :)


Som du ser av mitt tidigare inlägg så är det INTE okej enligt SKV. Nu är ju inte jag Skatteverket och kan inte svara på hur det är för alla andra. Och SKV är aldrig intresserade att fullt ut svara att det är på ett eller annat sätt. Därav ständiga diskussioner där jag var anställd förr.

Och så kom flera granskningar. Och då kunde minsann SKV tala om hur det låg till. Men jag kan inte säga att det är så generellt. Men med de argumenten dom lade fram så har jag svårt att se varför det INTE skulle gälla alla andra i samma situation.

Om man anser att det är företagets uppgift/problem att se till att lösa det med parkeringsplatser (eller att montörerna har förmånsbilar så dom åker hem med bilarna) så borde detta rimligen gälla alla företag? Vet inte varför det skulle vara skillnad. Den filial jag pratar om hade vid tillfället mellan 25-30 bilar. Om det var deras sak att ordna parkering för dessa, så har jag personligen svårt att se varför ett företag med tex 2-15 bilar skulle ha större svårigheter att ordna med parkeringsplatser.

Sen som du säger "min arbetsgivare sa". Japp, det är precis det jag skrev tidigare. Många arbetsgivare säger både det ena och det andra. Men när regelverken tolkas så är det du personligen som ansvarar för att du följer regler och lagar. Om din arbetsgivare säger åt dig att slå någon på käften. Vem tror du åker dit? Du, han eller bägge? Troligen det senare va?
Följande användare sa tack: Billan

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

10 apr 2016 17:45 #31 av Lars Blomkvist
Men om man är egenföretagare och utgår hemifrån då?

Den som inte söker finner inga svar :) ibland

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

10 apr 2016 18:52 #32 av Electrum
Då kommer dom regelbundet kontrollera din körjournal mot faktiska arbetsuppgifter, så gott det går då.

... antar jag ...

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

10 apr 2016 19:38 - 19 sep 2016 21:31 #33 av Borttagen användare

Lars Blomkvist skrev: Men om man är egenföretagare och utgår hemifrån då?


Finns andra trådar inom samma ämne tror jag? Och där frågan stötts och blötts vad gäller egenföretagare med service/firmabil hemma. Det finns ju exempel där folk fört bok till punkt och pricka men där man ändå anses ha nyttjat företagsbilen och då blivit taxerad enligt någon minimischablon.

Personligen orkar jag inte hålla på att gardera mig till tänderna och mer därtill för att kunna visa att jag inte har fuskat och nyttjat en företagsbil privat. Därför har jag köpt bilen privat och gör sedan avdrag för jobbresorna. Då kan jag använda bilen precis hur jag vill utan att vare sig grannar eller Skatteverket ska må dåligt. Resor i tjänsten styrks med elektronisk körjournal som grund
Följande användare sa tack: Electrum

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

10 apr 2016 20:16 - 10 apr 2016 20:16 #34 av Electrum
Om man istället använder sin privata bil för resor i tjänsten, vad får man dra av då?
Är det bara de där 18kr/mil ?

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

10 apr 2016 21:01 #35 av Ronnie Lidström
Andreas: Om tjänstestället är i hemmet och den anställde kör direkt hemifrån till arbetsplatsen (kunden) utan att åka till firman så är det inte en privat resa.

Detta enligt flera på Skatteverket samt även jurister på Abax (som säljer gps-körjournaler).

Problemet med Skatteverkets regler är att de är så luddiga att Skatteverkets egen personal inte riktigt själv vet vad som gäller.

Frågar du samma fråga till tio handläggare på Skatteverket så får du tio olika svar.

Vi har skrivit avtal med de anställda att de är anställda i hemmet och kör direkt därifrån till kunder. Detta ska vara OK.

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

11 apr 2016 06:50 - 11 apr 2016 06:55 #36 av Jörgen Wikström
Precis som Ronnie skriver är det viktigt att man kollar med "sitt skattekontor" om hur dom ser på det.

Det generella är att man får MAX passera företaget 50 gånger/år för att det inte skall anses vara förmånsbil.

Som egen företagare är det väldigt svårt att få skatteverket att acceptera något annat än tjänstebil/förmånsbil.

Körjournal gäller i ALLA lägen, papper eller elektroniskt system.

Bevisbördan ligger på företaget att visa på att bilarna INTE används privat.

Fil bilaga:
Jörgen Wikström
Fil bilaga:
Företagsrådgivare

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

11 apr 2016 15:23 - 19 sep 2016 21:27 #37 av Borttagen användare

Ronnie Lidström skrev: Andreas: Om tjänstestället är i hemmet och den anställde kör direkt hemifrån till arbetsplatsen (kunden) utan att åka till firman så är det inte en privat resa.

Detta enligt flera på Skatteverket samt även jurister på Abax (som säljer gps-körjournaler).

Problemet med Skatteverkets regler är att de är så luddiga att Skatteverkets egen personal inte riktigt själv vet vad som gäller.

Frågar du samma fråga till tio handläggare på Skatteverket så får du tio olika svar.

Vi har skrivit avtal med de anställda att de är anställda i hemmet och kör direkt därifrån till kunder. Detta ska vara OK.


Som sagt, jag kan bara referera till självupplevda fall. Skatteverket godtog inte de blanketter/tillvägagångsätt som min arbetsgivare tog fram. Ett papper att man är anställd i hemmet, byter om där och utgår därifrån. SKV gjorde bedömningen att företaget finns på orten. Då finns det ingen anledning att vara stationerad i hemmet undantaget vid jour. SKV godtog inte detta och alla papper revs och förmånsbilar blev alternativet.

Man hävdade som jag skrev tidigare, att det finns ingen anledning att bilen ska stå hemma hos en person om företaget finns på orten. Vi försökte med miljöaspekten. Att det är bättre att inte åka egen bil till firman o sen ut till kund med firmabil. Utan att åka direkt. Det kommenterade dom bara med att dom ser till skattelagstiftningen inte miljöbalken och så vidare.

Om ni fått OK så är det ju kanonbra.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

11 apr 2016 15:26 - 19 sep 2016 21:30 #38 av Borttagen användare

Jörgen Wikström skrev: Precis som Ronnie skriver är det viktigt att man kollar med "sitt skattekontor" om hur dom ser på det.

Det generella är att man får MAX passera företaget 50 gånger/år för att det inte skall anses vara förmånsbil.

Som egen företagare är det väldigt svårt att få skatteverket att acceptera något annat än tjänstebil/förmånsbil.

Körjournal gäller i ALLA lägen, papper eller elektroniskt system.

Bevisbördan ligger på företaget att visa på att bilarna INTE används privat.


50 ggr/år låter betydligt mer än de 4-5 ggr/år som man uppgav från SKV. Det är inte lätt när alla har olika uppgifter.

Som egenföretagare kan du ha egen privatbil, det är lättast och accepteras naturligtvis. Och på det är det ju bäst att ha elektronisk körjournal som kan stämmas av mot andra underlag för att styrka resorna.

Total frihet att köra hur man vill med bilen och inte riskera att bli schablontaxerad

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

11 apr 2016 15:32 - 19 sep 2016 21:21 #39 av Borttagen användare

Electrum skrev: Om man istället använder sin privata bil för resor i tjänsten, vad får man dra av då?

Är det bara de där 18kr/mil ?


Om du har egen firma kan du ta ut 18.50 kr/milen skattefritt.

Vill du inte ta ut riktiga pengar så kan du bokföra om beloppet.

Du kan alltså bokföra vad du kört i tjänsten. 18.50 x antalet mil bokför du att du plockar ut.

Sedan kan du bokföra samma belopp som egen insättning typ.

På så sätt står pengarna kvar och är disponibla för företaget och ta ut senare vid behov
Följande användare sa tack: Electrum

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

11 apr 2016 15:59 #40 av Lars Blomkvist
Det kan ju inte vara olika regler beroende på vilket skattekontor man tillhör!? Helt sjukt i så fall.
Om du är företagare utan kontor samt har några anställda med bil, ska dom då åka in ex mitt i stan där chefen bor eller måste chefen skaffa kontor med parkeringsplatser?
Kul att lämna bilarna vid en oövervakad parkering med massa verktyg mm.

Den som inte söker finner inga svar :) ibland

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.077 sekunder

Senaste foruminlägg