Ombyggnad av badrum, olämplig placering av central

02 feb 2011 16:29 - 02 feb 2011 16:32 #1 av Patrik Hedlund
Min servicechef har varit och kollat på ett jobb hos en kund som precis fått nycklarna till sitt nya hus. De ska rusta badrummet och samtidigt flytta en vägg så att badrummet blir större.
Problemet är bara att precis utanför den bef. väggen så sitter mätartavla och två centralkapslingar inbyggda i en garderob. Kunden vill helst inte flytta på centralen utan undrar om det är tillåtet att ha det inne i badrummet delvis. Möjligtvis bygga en låda över det.

Min servicechef och jag anser naturligtvis att det är en dålig idé och skulle helst vilja se att man flyttar ut mätaren till ett fasadskåp och byter central och antingen sätter den infälld i den flyttade väggen eller borrar ut allt i baksidan av centralen och sätter allt på den sidan.

Men det jag (vi) undrar är om det ens är tillåtet att sätta central och mätartavla inne i badrummet? Om det inte är tillåtet så är det enklare att övertala kunden till en bättre lösning, d.v.s. att man ha reglerna att stötta sig mot.
Nu vet inte jag exakt hur stort badrummet blir, men det ska i alla fall sitta ett bubbelbadkar i motsatt hörn av där detta ev. hamnar. Om det hamnar i oklassat område så borde det väl egentligen vara tillåtet, men olämpligt (och skitfult)?

Här är tre bilder, väggen ska ev. byggas i mitten av den sista centralen:










Tillägg: Vilken tur att jag kopierade texten innan jag skickade, för webbläsaren skickade mig till "sidan kan inte visas".

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

02 feb 2011 18:41 - 02 feb 2011 18:41 #2 av Ronnie Lidström
Elcentraler finns ju med nog hög IP, men finns det mätartavlor i högre ip än 20?

Enligt nya elinstallationsreglerna ska ju all el i badrum föregås av jordfelsbrytare vid nybygge eller större renovering?

Om ni inte hittar någon exakt paragraf som säger att det är förbjudet så skulle jag hävda att det är förbjudet enligt ELSÄK-FS 2008:1 2kap.

En starkströmsanläggning ska vara utförd enligt god elsäkerhets-
teknisk praxis så att den ger betryggande säkerhet mot person- eller
sakskada på grund av el...


;)

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

02 feb 2011 18:45 #3 av Patrik Hedlund

Ronnie Lidström skrev: Elcentraler finns ju med nog hög IP, men finns det mätartavlor i högre ip än 20?

Enligt nya elinstallationsreglerna ska ju all el i badrum föregås av jordfelsbrytare vid nybygge eller större renovering?

Om ni inte hittar någon exakt paragraf som säger att det är förbjudet så skulle jag hävda att det är förbjudet enligt ELSÄK-FS 2008:1 2kap.

En starkströmsanläggning ska vara utförd enligt god elsäkerhets-
teknisk praxis så att den ger betryggande säkerhet mot person- eller
sakskada på grund av el...


;)


Men Ronnie! Nu tror jag allt att du satte huvudet på spiken! Det kan ju faktiskt funka! Vi tolkar det som ej god elsäkerhetsteknisk praxis såklart! :)

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

02 feb 2011 18:56 - 13 feb 2011 14:25 #4 av Rikard Ågren
Gjorde precis ett sådant jobb.

Det tog drygt 20 timmar för två man att demontera, skarva rör, dra om matningar och återmontera i rummet bredvid. Men bra blev det!

Hur kan man över huvud taget vilja ha den där förskräckliga röran i ett nyrenoverat badrum? Och nätägaren lär ju inte vilja ha mätartavlan där inne. Försök att få kunden att visualisera bort mätartavlan och alla grupper i en enda gemensam vit normkapsling istället.

:pusspuss:

Projektledare el, styr och automation

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

02 feb 2011 19:09 - 02 feb 2011 19:11 #5 av Patrik Hedlund

Rikard Ågren skrev: Gjorde precis ett sådant jobb.

Det tog drygt 20 timmar för två man att demontera, skarva rör, dra om matningar och återmontera i rummet bredvid. Men bra blev det!

Hur kan man över huvud taget vilja ha den där förskräckliga röran i ett nyrenoverat badrum? Och nätägaren lär ju inte vilja ha mätartavlan där inne. Försök att få kunden att visualisera bort mätartavlan och alla grupper i en enda gemensam vit normkapsling istället.

20 verkliga timmar eller 10 tim + 10 tim?

Fick ni upp den nya centralen och kunde peta in de viktigaste grupperna lite provisoriskt under första dagen isåfall eller satte ni upp en byggcentral under hela ombyggnationen eller?

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

02 feb 2011 19:18 - 02 feb 2011 19:20 #6 av Rikard Ågren
20 verkliga timmar. Vi var där 2 man en dag och fick igång det viktigaste (Värme etc. Det var en sommarstuga så inget akut). Resten nästa dag + gruppschema

Edit. Det var dock ingen mätartavla inblandad - det gör ju det hela mycket enklare. Samt att vi inte behövde dra ny matning till centralen. Det fanns 3 olika kapslingar som istället fick bli en.

Projektledare el, styr och automation

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

02 feb 2011 20:51 - 02 feb 2011 23:00 #7 av Mats Persson
Sånna jobb har jag också gjort en del.. Kollonistugor som har fått avlopp.. Av nån anledning så sitter centralerna alltid där badrummet kommer vara...

En central i ett badrum är helt förkasstligt enligt mig, skulle kunden proppsa på endån så hade jag inte brytt mig om det jobbet.
Precis som Ronnie skriver så ska ju alla ledningar som ens går i en badrumsvägg skyddas av JFB. Tvivlar på att elleverantören skyddar sin inkommande med en JFB :) ...
Och eftersom där bevisligen inte varit ett badrum idag så måste badrummet utföras enligt gällande standard.


Såg nu att du fått svar på BH.. Och ja kanske inte elverkets ledning omfattas av kravet.. men nä.. så gör man inte...

Elinstallatör ABL
Det jag skriver är mina egna tankar och funderingar...Inte säkert att allt stämmer till 100% ;)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

03 feb 2011 17:13 #8 av Janne Larsson
Nu har det ju ändrats lite i regler och krav sen jag gjorde något liknande (-01) men då handlade det om ett storkök som då hade krav på spolbara väggar och därmed fick jag flytta central plus dra om och hitta helt ny väg för stigaren.

Lite annorlunda projekt kanske men absolut inte att grejerna fick sitta där fast det var på en vägg längst ifrån "arbetsplatserna".

Det var endast ett 50-tal grupper i centralen också :) Det blev en hel del skarvande med hylsor och krympslang.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

13 feb 2011 14:12 #9 av Ronnie Lidström
Hur gick det Patrik? Fick ni göra som ni vill, eller tyckte kunden att det blev för dyrt?

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

13 feb 2011 14:23 #10 av Patrik Hedlund
Jag vet faktiskt inte, har inte hört något mer. Tack för påminnelsen, ska fråga servicechefen i morgon så återkommer jag! :tummeupp:

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

15 feb 2011 21:41 #11 av Patrik Hedlund
Pratade med servicechefen idag och han sa att han hade inte hört något mer från kunden efter att ha lämnat en offert. Om det beror på att de avvaktar en stund eller om vi var för dyr vet jag inte. :)

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.234 sekunder

Senaste foruminlägg