fluxio.se Forum
Välkommen, Gäst
Användarnamn Lösenord: Kom ihåg mig

CompareIT brygga till KNX?
(1 visning) (1) Gäst
  • Sida:
  • 1

ÄMNE: CompareIT brygga till KNX?

CompareIT brygga till KNX? 13 nov 2017 19:53 #1

• Kaj Fallström
  • ( Användare )
  • Färsking
  • Elektriker
Hej!

Mina föräldrar bygger nytt och har valt ett baspaket som är lite väl enkelt för att kallas smart. Vissa bra grundfunktioner ingår, men inte så mycket mer.

Inga dimbara utgångar, halva huset är integrerat och övriga huset helt normalkorkat.

Har sett till att de ska förbereda för framtida KNX, men undrar om det finns någon möjlighet att integrera CompareIT Homeline med detta eller inte. Måste man ersätta snarare än integrera?

Är inte alls mycket information att tillgå gällande detta system....

www.compare-it.se/wp-content/uploads/201...ktblad-Home-Line.pdf

Re: CompareIT brygga till KNX? 13 nov 2017 20:43 #2

• Rikard Ågren
  • ( Moderator )
  • Moderator
  • CAD, KNX
Jag har svårt att förstå varför man väljer ett proprietärt system som gör att man blir bunden till en leverantör. Det enda skulle väl vara det initiala priset
Jobbar med elkonstruktion och fastighetsteknik åt ett privat fastighetsbolag

Re: CompareIT brygga till KNX? 13 nov 2017 21:23 #3

• Kaj Fallström
  • ( Användare )
  • Färsking
  • Elektriker
Baspaketet var inte så dyrt och innebar vissa enklare funktioner såsom vattenfelsbrytare, styrning på frånluftsvärmepumpen vid bortaläge, samt blinkande belysning vid larm.

För övrigt skrev jag ju att det är förhandlat fram att huset kommer förberedas för KNX-installation. Det är inte mitt hus och heller inte mitt val, även om jag försökt styra så mycket jag kan.

Jag är elektriker, men sonen, inte den av hustillverkare utsedda elektrikern. Huvudfrågan är inte varför de väljer det systemet utan om det går att brygga systemen eller inte. Men

Har läst någonstans att det finns stöd för några trådlösa standarder i deras protokoll, men hittar inte informationen igen.

Systemet verkar bygga på ett enklare upplägg som inte bör vara alltför svårt att göra om med andra prylar om än inte KNX.

Men KNX tycker jag är målet att sträva efter.

Re: CompareIT brygga till KNX? 13 nov 2017 21:31 #4

• Rikard Ågren
  • ( Moderator )
  • Moderator
  • CAD, KNX
Har svårt att tro att Compare-IT skulle göra en brygga mot KNX. Dom vill ju sälja sina grejer

Du kanske kan ringa och fråga om dom stöder tex modbus eller någon annan mer öppen standard

Har man mycket tid över så går det säkert att bygga något själv

Re: CompareIT brygga till KNX? 13 nov 2017 21:44 #5

• Kaj Fallström
  • ( Användare )
  • Färsking
  • Elektriker
Om de verkligen ville sälja borde de inte ha så sjuka steg kostnadsmässigt när installationen skiljer sig så lite åt tidsmässigt.

Det är dock inte jag som valt detta återigen. Försöker se vad man kan göra åt saken.. kan säkert bygga om systemet till något bättre utan att integrera något nytt system.

Re: CompareIT brygga till KNX? 14 nov 2017 19:18 #6

• Rikard Ågren
  • ( Moderator )
  • Moderator
  • CAD, KNX
Kaj Fallström skrev:
Om de verkligen ville sälja borde de inte ha så sjuka steg kostnadsmässigt när installationen skiljer sig så lite åt tidsmässigt.

Det är dock inte jag som valt detta återigen. Försöker se vad man kan göra åt saken.. kan säkert bygga om systemet till något bättre utan att integrera något nytt system.

Jag beskyller dig inte för något, ursäkta om det lät så

Kostnadsmässigt så brukar det ju vara så med proprietära system. Billigt i början

Troligen kommunicerar dom med något av dom kända öppna protokollen, t.ex. modbus eller dylikt. Men dom släpper troligen inte in någon annan

Re: CompareIT brygga till KNX? 15 nov 2017 06:29 #7

• Kaj Fallström
  • ( Användare )
  • Färsking
  • Elektriker
Rikard Ågren skrev:
Kaj Fallström skrev:

Jag beskyller dig inte för något, ursäkta om det lät så

Kostnadsmässigt så brukar det ju vara så med proprietära system. Billigt i början

Troligen kommunicerar dom med något av dom kända öppna protokollen, t.ex. modbus eller dylikt. Men dom släpper troligen inte in någon annan

Sorry om jag uppfattade fel

Har kikat på ritningen förut och det är stjärnnät till allt som kan styras, aktorerna sitter i centralen och belysningen styrs av, som det såg ut, en gemensam ledare och sen en egen tändtråd från varenda knapp. Ingen buss (möjligen intern).

Hoppas centralen blir stor så man kan göra om....
  • Sida:
  • 1
Tid för att skapa sida: 0.70 sekunder
Senaste foruminlägg

Mer ämnen »

Vill du få senaste nytt från Fluxio.se till din E-post?

Klicka här!

Vill du vara säker på att inte missa något viktigt och intressant som händer på Fluxio.se? Prenumerera på vårt nyhetsbrev!
(Utskick görs ungefär en gång per månad och kan när som helst sägas upp)
Dina mottagna Tack!
Finns inga ämnen att visa